یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: وزن کوله‌پشتی باید به نحوی باشد که دانش‌آموز احساس بار و سنگینی و فشار در ستون فقرات خود نداشته باشد.

توصیه‌های یک پزشک درباره کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌آموزان

سلامت نیوز:یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: وزن کوله‌پشتی باید به نحوی باشد که دانش‌آموز احساس بار و سنگینی و فشار در ستون فقرات خود نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر زهره نوبخت  با بیان اینکه ستون فقرات از سه قسمت تشکیل شده است، اظهار کرد: هفت مهره در ستون فقرات گردنی، ۱۲ مهره در ستون فقرات توراسیک و پنج مهره ستون فقرات کمری یا لومبار است.

وی ادامه داد: در فاصله بین مهره‌ها، دیسک قرار گرفته که باعث حرکت آسان مهره‌های استخوانی شده و اجازه می‌دهند که به آسانی روی هم جابجا شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه مهره‌ها و دیسک‌ها با لیگامان‌ها و عضلات پوشیده می‌شوند، بیان کرد: عضلات علاوه بر محافظت از ستون فقرات، باعث حرکات بهتر مهره‌ها روی هم می‌شوند. همچنین در صورت صدمه دیسک و لیگامان، به عضلات فشار وارد شده و این فشار به مهره‌ها نیز انتقال یافته و به مرور زمان باعث تخریب آن‌ها و بیماری‌های ستون فقرات می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه حمل اجسام سنگین، نشستن و راه رفتن نادرست یکی از عوامل مهم صدمه به ستون فقرات است، عنوان کرد: فشار وارد شده بر ستون فقرات به مرور باعث تخریب ساختمان‌های اطراف مهره‌ها و صدمه به مهره‌ها و دیسک شده و همچنین فرد را دچار ایجاد درد و بیماری‌های مربوط به ستون فقرات می‌کند.

وی تاکید کرد: در کودکان سنین مدرسه، حمل کوله‌پشتی که اغلب سنگین‌تر از استاندارد معمول است، باعث ایجاد انقباض و گرفتگی در عضلات اطراف مهره‌ها، فشار و کشش لیگامان‌های حمایت کننده ستون فقرات و انتقال این فشار به دیسک و مهره‌ها می‌شود که می‌تواند به صورت حاد، باعث درد ستون فقرات و به شکل مزمن باعث ایجاد دفرمیتی در ستون فقرات و صدمه دایمی شود.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: همچنین این فشار به مهره‌ها می‌تواند باعث کم شدن ارتفاع دیسک و تخریب عناصر تشکیل دهنده آن شده و به تدریج باعث پاره شدن دیسک و ایجاد دیسکوپاتی نیز شود. خم شدن بیش از حد کودک به جلو یا خم شدن او به سمت عقب، در هر دو صورت می‌تواند ایجاد صدمات دایمی به ستون فقرات و ایجاد دفرمیتی کند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است کوله پشتی کوچک و تا حد امکان سبک باشد تا کودک نیاز به هیچ تغییر شکل ظاهری در ستون فقرات جهت حمل آن نداشته باشد، تصریح کرد: از عادات بد دیگر در کودکان و نوجوانان بخصوص در هنگام نوشتن، خم شدن به سمت جلو و به اصطلاح عام قوز کردن است.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه بهترین راهکار آموزش صحیح نشستن در مدرسه و منزل، استفاده از میز تحریر استاندارد در مدارس و منزل، یادآور شد: بهتر است تنها کتاب و دفتر ضروری به منزل آورده شود و سایر کتاب‌ها و دفاتر در مدرسه در کمدی مخصوص نگهداری شوند.

نوبخت خاطرنشان کرد: نسبت به صدمه‌ای که حمل کوله‌پشتی سنگین در کودک ایجاد خواهد کرد، ایجاد یک کمد در مدرسه بسیار کم هزینه است.


    _

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha