ازدحام خریداران و علاقه‌مندانی که به گفته‌ی خودشان عاشق نگهداری از حیوانات هستند، ‌توجه آدم را به خودش جلب می‌کند و کوچه کارگزاری بندرعباس محلی است که سال‌ها شاهد خریدوفروش انواع حیوانات بوده از گرگ و روباه گرفته تا سگ و گوسفند و مرغ عشق و بلبل است.

جان‌هایی که همچنان به صورت غیرمجاز معامله می‌شوند

سلامت نیوز:‌ازدحام خریداران و علاقه‌مندانی که به گفته‌ی خودشان عاشق نگهداری از حیوانات هستند، ‌توجه آدم را به خودش جلب می‌کند و کوچه کارگزاری بندرعباس محلی است که سال‌ها شاهد خریدوفروش انواع حیوانات بوده از گرگ و روباه گرفته تا سگ و گوسفند و مرغ عشق و بلبل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، صبح جمعه در گرمای هوای بندرعباس در حاشیه‌ی فروشگاه‌ها و درست پشت یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شهر قفس‌های آویزان از دیوار یا روی زمین و کارتن‌هایی که پرندگان و حیوانات مختلف را در آن‌ها نگهداری می‌کنند تا به فروش برسند، در همه‌جا دیده می‌شود.

در بازار پرندگان بندرعباس واقع در کوچه کارگزاری این شهر انواع و اقسام پرنده‌های زینتی به‌صورت قانونی و در شکل یک بازارچه، خریدوفروش می‌شود، اما در این بازار قرار نیست همه‌چیز به شکل عادی و قانونی باشد، بلکه در اینجا علاوه بر اینکه پرنده‌های زینتی خریدوفروش می‌شود، پرنده‌های وحشی و حتی حیوانات دیگر نیز می‌توان پیدا کرد که با قیمت‌های متنوع آن را به خانه‌تان ببرید، حیواناتی که اکثراً خریدوفروش آن‌ها غیرقانونی است و توسط دلال‌های غیرمجاز حیوانات معامله می‌شود.

با کمی دقت می‌شود پرنده‌های حفاظت‌ شده‌ای را دید که سال‌ها دیدن بعضی از آن‌ها در بندرعباس امکان‌پذیر نیست و با روند بی‌رویه‌ی صید و فروش این پرندگان به‌زودی دیدن آن‌ها در حاشیه شهر و حتی در روستاها هم جزء آرزوها می‌شود.

پرندگان بومی مانند کغار، دراج و ... فروشندگان بسیاری از این پرندگان بومی روستاییانی هستند که برای کسب درآمد این پرندگان را شکار و به قیمتی نه‌چندان گران در این بازار به معرض فروش می‌گذارند و مطمئنا هیچ آگاهی از صدمه‌ای که به محیط‌زیست وارد می‌کنند، ندارند.

صدای همهمه آن‌قدر زیاد است که وقتی با صدای پرندگان آمیخته می‌شود کسی که برای اولین بار به اینجا می‌آید واقعاً سرش سوت می‌کشد. کمی که در میان آن‌ها گشت‌وگذار کنید می‌فهمید که پرنده بازی هم برای خودش دنیایی دارد. یکی از این پرنده فروشان آن‌قدر با عشق غذا دردهان پرندگان تازه از تخم درآمده‌اش می‌گذاشت که انگار مادرشان بود و جوجه‌ها هم یکی‌یکی دهانشان را باز می‌کردند و منتظر بودند غذا در دهانشان برود. او هم با حوصله‌ای مادرانه به تک‌تک آن‌ها که نزدیک به 20 عدد می‌شد، می‌رسید.

در حاشیه‌ی این بازار دلالانی وجود دارند که هر نوع حیوانی را که تقاضا کنید، حتی نایاب‌ترین حیوانات البته به قیمتی گزاف برایتان تهیه می‌کنند.

کیومرث یکی از دلالان حیوان در این زمینه گفت: یکی از راه‌های ورود حیوانات مرز بین ایران و پاکستان است که با کشیده شدن دیواری بین دو کشور ورود حیوانات با مشکل روبرو شد و دیگر مثل گذشته ورود حیوان امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: از یک مرز خاص تنها یک روز در هفته به‌وسیله باج دادن اجازه عبور حیوانات را می‌گیریم، درواقع حیوانات بعد از سفارش مشتری از طریق دلالی در پاکستان تهیه می‌شوند و بسته به فاصله تا مرز با هواپیما یا ماشین حمل می‌شوند و ازآنجا به قاچاقچیانی سپرده تا با موتور حیوانات را از مرز عبور دهند و به دست دلال ایرانی برسانند و به مشتری عرضه شود.

وی در مورد مشتریان و قیمت‌های پرداخت‌ شده، بیان کرد: مشتریان معمولاً کلکسیون داران پولداری هستند که یکی از سرگرمی‌هایشان جمع‌آوری حیوانات نادر و حیواناتی است که زیستگاهی غیر از ایران دارند.

کیومرث اضافه کرد: پیش می‌آید که دلالانی از تهران حیوانی را سفارش می‌دهند و به قیمتی بسیار گران‌تر از خرید آن را در پایتخت می‌فروشند. حیوانات بسته به نوع حمل و مشکلاتی که در حمل‌ونقل دارند، قیمت‌گذاری می‌شوند، هرچند هیچ مرجعی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد و قیمت‌ها به‌صورت سلیقه‌ای تعیین می‌شوند.

وی در مورد ورود قانونی حیوانات یا عرضه‌ی مستقیم آن‌ها در پایتخت‌ عنوان کرد: ازنظر من بهترین راه برای جلوگیری از این خطرات اعطای مجوز ورود حیوانات هرچند به شکل محدود است که با نظارت سازمان‌هایی مانند محیط‌زیست و دامپزشکی خطر انتقال بیماری و مرگ‌ومیر حیوانات کاهش یابد، هرچند در حال حاضر به‌محض ورود حیوانات آن‌ها را مدتی قرنطینه می‌کنم.

این دلال حیوانات افزود: حیواناتی که بیشتر در کار من استفاده می‌شود هیچ‌کدام از حیوانات حفاظت‌شده در ایران نیستند و درواقع این کار حداقل از این نظر به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.

خریدوفروش حیوانات و پرندگان به‌صورت غیرقانونی در جمعه‌بازار کارگزاری بندرعباس را می‌توان در دو بخش دنبال کرد یکی از دریچه‌ی محیط‌زیست و فروش حیوانات حفاظت‌شده‌ای که با انقراض نسل‌شان روبرو هستیم و دوم از دیدگاه واردات غیرقانونی و مشکلاتی که در این کار وجود دارد.

در همین خصوص معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست هرمزگان نیز دراین‌باره  گفت: تمهیداتی به‌منظور آگاه‌سازی افرادی که در جمعه‌بازار کارگزاری بندرعباس اقدام به فروش حیوانات غیرقانونی می‌کنند، صورت گرفته و کلیه جرائم این جرم اطلاع‌رسانی شده است.

میثم قاسمی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در جمعه‌بازار کارگزاری اقدام به فروش حیوانات غیرقانونی می‌کنند، از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، افزود: با توجه به این مهم سعی کردیم ابتدا با اطلاع رسانی از جرم بودن این معامله از روند آن جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی در این زمینه با معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان به‌منظور جمع‌آوری خریدوفروش حیوانات و پرندگان غیرقانونی و ساماندهی خریدوفروش حیوانات و پرندگان با مجوز صورت گرفته است.

قاسمی بابیان اینکه سازمان محیط‌زیست تنها یک‌نهاد نظارتی است، افزود: با توجه به اینکه این دادوستدهای غیرقانونی در شهر صورت می‌گیرد، این سازمان نمی‌تواند به‌منظور جلوگیری از آن ورود کند و در این مورد نیازمند ورود جدی مجموعه دستگاه‌های ذی ربط شهرستان به‌ویژه فرماندار بندرعباس به‌منظور جلوگیری از این امر غیرقانونی هستیم.

معاون سازمان محیط‌زیست هرمزگان افزود: بر اساس قوانین، حیوان زنده وارداتی بعد از ورود باید قرنطینه شود که در غیر این صورت امکان بروز و انتقال بیماری ‌وجود دارد.

‌وی عنوان کرد: جلو ورود غیرقانونی و به‌صورت قاچاق حیوانات در هر جا که دیده شود، گرفته می‌شود اما باید این را هم در نظر داشت که راه‌های بسیار زیادی برای ورود وجود دارد که جلوگیری از آن‌ها بسیار سخت است و این امکان به شکل گسترده وجود ندارد.

 اگر از منظر محیط زیستی به این قضیه بپردازیم نسل بسیاری از حیوانات بومی منطقه با شکار بی‌رویه‌ی آن‌ها در معرض نابودی قرارگرفته است و از دیدگاه واردات غیرقانونی حیوانات این امر می‌تواند تبعات خاص خود را داشته باشد و در صورت ناشی بودن فرد دلال می‌تواند تهدیدی برای ورود انواع اقسام بیماری‌ها ازجمله تب کریمه کنگو، آنفوآنزای پرندگان و بیماری‌های مختلفی باشد که می‌تواند تهدیدی برای محیط‌زیست باشد.





  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha