شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 194762

سبک زندگی ایرانی‌ها باید تغییر کند

سلامت نیوز:ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: بسیاری از سونامی بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز صحبت می‌کنند و رسانه‌ها هم به شدت پیگیر اخبار مربوط به چنین بیماری‌هایی هستند؛ غافل از اینکه اگر بخواهیم واقعا آنچه را که دارد سلامتی مردممان را تهدید می‌کند، نام ببریم، باید به بیماری‌های غیرواگیر اشاره کنیم؛ بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و... .


وقتی به‌دلیل اصلی مرگ‌و‌میر ایرانی‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تأثیر این دسته از بیماری‌ها بیشتر است. از سویی، اگر نخواهیم صرفا به مرگ‌و‌میر نگاه کرده و بخواهیم به کیفیت زندگی مردم هم نگاه کنیم، می‌بینیم چنین بیماری‌هایی سهم بیشتری در کاهش کیفیت زندگی مردم و دست‌و‌پنجه نرم‌کردنشان با بیماری دارند. مهم‌ترین چیزی هم که بر گسترش چنین بیماری‌هایی مؤثر است تا حد بسیار زیادی به سبک زندگی مردم بر‌می‌گردد و تغذیه نا‌مناسب، بی‌تحرکی و... هر کدام بخشی از سبک زندگی غلطی هستند که در نهایت موجب ابتلای مردم به انواع بیماری‌های غیر‌واگیر می‌شوند. درحال‌حاضر، بررسی نوع تغذیه و تحرک ایرانی‌ها حاصل خوشحال‌کننده‌ای ندارد، یعنی حتی اگر هم در‌این‌زمینه به مرز بحران نرسیده باشیم باید گفت سرعت تغییرات نامطلوب در‌ این ‌زمینه نگران‌کننده است. سبک زندگی سالم، تلاشی برای ایجاد تعادل منطقی و آگاهانه میان اقدام‌هایی است که هر فرد برای اصلاح یا بهبود سلامت خود، دیگران و محیط زندگی‌اش انجام می‌دهد. موضوع دیگر، تأثیری است که این نوع سبک زندگی و بیماری‌های منتج از آن بر توزیع منابع مربوط به سلامت می‌گذارد.


 درحال‌حاضر، بخش بسیار بزرگی از منابع و اعتبارات بخش سلامت در راه کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و عروقی و... صرف می‌شود درحالی که اگر مردم با اصول خود‌مراقبتی آشنا باشند و در سبک زندگی‌شان تجدید‌نظر کنند، چنین بیماری‌هایی کاهش بسیار خواهد داشت و منابعی که در راه آنها هزینه می‌شود به سمت کارهای بنیادین سلامت خواهد رفت.

این تغییر، در همان اصل پیشگیری می‌گنجد؛ بنابراین نهادهایی مانند وزارت بهداشت که متولی اصلی سلامت مردم است، مانند نهادهای دیگر باید هرچه می‌تواند در مسیر اصلاح سبک زندگی مردم تلاش کند تا بار بیماری‌های ناشی از چاقی، کم‌تحرکی و... از دوش این وزارتخانه کم شود؛ درعین‌حال باید توجه کرد بسترسازی لازم برای این تغییرات و افزایش آگاهی مردم نیازمند صرف زمان و فرهنگ‌سازی است؛ البته نباید این مسئله را فراموش کرد که ارائه تمهیدات لازم برای این فرهنگ‌سازی فقط برعهده وزارت بهداشت نیست و این ارگان صرفا نمی‌تواند متولی این مسئله باشد و از پس آن برآید؛ مثلا امروزه رادیو و تلویزیون به‌عنوان پر‌مخاطب‌ترین رسانه‌های جمعی می‌توانند با پخش برنامه‌های آموزشی و هشدار درباره خطرات ناشی از تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی در مصون‌سازی جامعه نقش‌آفرینی کنند.

رسانه‌ها در آگاهی‌بخشیدن به مردم برای پیشگیری از عوارض تغذیه ناسالم نقش عمده‌ای دارند و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ایجاد این فرهنگ‌سازی رسانه است؛ البته باید گفت صرفا هشدار درباره خطرات ناشی از تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی درباره تغییر سبک زندگی کافی نیست و برای این منظور باید جایگزین‌های مناسب به مردم ارائه و معرفی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha