اردیبهشت امسال بود که مهناز مظاهری، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از تدوین یک واحد درسی برای دانش‌آموزان پایه یازدهم خبر داد. کتابی با عنوان «انسان و محیط‌زیست» که قرار است از مهر 1396 به کتاب‌های درسی این پایه اضافه شود اما چندی پیش خبرهایی منتشر شد که حکایت داشت قرار است مسئولیت تدریس این واحد درسی به عهده فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا گذاشته شود، این امر سبب شده تا نگرانی میان فارغ‌التحصیلان رشته محیط‌زیست ایجاد شود که البته از سوی مسئولان سازمان محیط‌زیست این نگرانی بی‌مورد است.

مدرسان درس محیط‌زیست پایه یازدهم چه کسانی خواهند بود؟

سلامت نیوز: اردیبهشت امسال بود که مهناز مظاهری، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از تدوین یک واحد درسی برای دانش‌آموزان پایه یازدهم خبر داد. کتابی با عنوان «انسان و محیط‌زیست» که قرار است از مهر 1396 به کتاب‌های درسی این پایه اضافه شود اما چندی پیش خبرهایی منتشر شد که حکایت داشت قرار است مسئولیت تدریس این واحد درسی به عهده فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا گذاشته شود، این امر سبب شده تا نگرانی میان فارغ‌التحصیلان رشته محیط‌زیست ایجاد شود که البته از سوی مسئولان سازمان محیط‌زیست این نگرانی بی‌مورد است.

 نگرانی بی‌مورد
به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان در ادامه می نویسد: در حالی که گنجاندن این واحد درسی در پایه یازدهم روزنه امیدی برای اشتغال میان فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست ایجاد کرده بود اما با صحبت‌های معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، این بارقه امید خاموش شد. محی‌الدین بهرام‌محمدیان در نشست هم‌اندیشی با اعضای دبیرخانه کشوری جغرافیا اعلام کرد که اولویت تدریس کتاب درسی «انسان و محیط‌زیست» با دبیران تخصصی جغرافیاست. اما مدیرکل آموزش محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه چنین صحبتی صحت ندارد، گفت: «گرچه مسئولیت تصمیم‌گیری برای انتخاب دبیران این واحد درسی به عهده وزارت آموزش و پرورش است، هنوز تصمیمی برای اینکه کدام گروه از فارغ‌التحصیلان قرار است برای این کتاب انتخاب شوند، گرفته نشده، بنابراین در این مرحله نگرانی فارغ‌التحصیلان رشته محیط‌زیست بی‌مورد است.»


 مهر 1396
کیومرث کلانتری با بیان اینکه این واحد درسی هنوز در مرحله تدوین قرار دارد، افزود: «پس از آنکه محتوای کتاب تهیه و با استانداردهای آموزش و پرورش تطبیق داده شد، تصمیم‌گیری می‌شود که مسئولیت تدریس به عهده چه کسی باشد. پس از آن برای مدرسان کارگاه آموزشی برگزار می‌شود و از مهر1396 این کتاب وارد چرخه آموزش می‌شود.»
او درباره جزئیات تدوین کتاب «انسان و محیط‌زیست» بیان کرد: «این کتاب یک کتاب مساله‌محور است و هدف از آن مطرح کردن مسائل و داشته‌های محیط‌زیستی، تخریب‌ها و آلودگی‌های تنوع زیستی است. در حال حاضر سرفصل‌های کتاب بسته شده و به دنبال تدوین محتوا هستیم تا از این طریق به سمتی حرکت کنیم که مشکلات فرهنگی محیط‌زیست حل شود.»

 انسان‌های عملگرای آینده
کلانتری بسیاری از مشکلاتی را که امروزه در حوزه محیط‌زیست وجود دارد، ناشی از ارائه نکردن آموزش صحیح به نسل‌های گذشته دانست و گفت: «در سطح دنیا آموزش محیط‌زیست بخشی از نظام آموزشی است و دانش‌آموزان باید در کنار سایر فعالیت‌های درسی خود رفتار صحیح محیط‌زیستی را یاد بگیرند. با وجود اینکه ایران تاکنون در این راستا حرکت نکرده است، باید ساختارهای آموزشی را تغییر داد تا محیط‌زیست به بخشی از زندگی نسل آینده تبدیل شود و انسان‌هایی عمل‌گرا داشته باشیم.»
به این ترتیب نه‌تنها وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست به تدوین این کتاب وابسته است بلکه اگر این واحد درسی بتواند در عمل با موفقیت همراه باشد، می‌توان امید داشت نسل آینده درک بهتری از محیط‌زیست دارد و در قبال حفظ آن مسئولیت‌پذیرتر بوده و آسیب‌های کمتری به طبیعت وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    4 0
    مسولین محترم لطفا به فکر بیکاران رشته محیط زیست هم باشید . روزگار سخت میگذرد...
  • محمد ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    0 0
    مسولین محترم لطفا به فکر بیکاران رشته محیط زیست هم باشید . روزگار سخت میگذرد...
  • me ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    4 0
    مسئول باهوش اداره ما این درس رو به من که دبیر زیست هستمداده چون اسمش محیط زیست هست و ایشون فکر می کنه همون زیست شناسی است. به هیچ سراطی هم مستقیم نیست. عاقبت استخدام افراد ناشایست همینه. پ.ن: به دبیران حغرافیا هم تاریخ داده که درس بدن!