می توانید یک جوش چرک دار را از یک جوش عادی تشخیص دهید؟ چرا فقط روی چانه تان جوش می زند؟ می دانیم که تمام آکنه ها یکسان نیستند به همین دلیل است که دانستن اطلاعات پایه ای درباره جوش ها کمک می کند بتوانید به بهترین شکل از روی پوست خود پاکشان کنید.

جوش ها دقیقا چه چیزی به ما می گویند؟

سلامت نیوز: می توانید یک جوش چرک دار را از یک جوش عادی تشخیص دهید؟ چرا فقط روی چانه تان جوش می زند؟ می دانیم که تمام آکنه ها یکسان نیستند به همین دلیل است که دانستن اطلاعات پایه ای درباره جوش ها کمک می کند بتوانید به بهترین شکل از روی پوست خود پاکشان کنید.

آکنه زمانی اتفاق می افتد که غده های چربی فعال می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، مسلما با اولین جوش های خود در دوران بلوغ مواجه می شوید. این دوره زمانی است که غدد آدرنال شروع به ترشح هورمون هایی می کنند که باعث فعال شدن غده های چربی دار می شوند. حتی با اینکه چربی روان کننده ای طبیعی است که از پوست محافظت می کند، تحت شرایط خاص، سلول های نزدیک به سطح دهانه غدد چربی دار را مسدود می کنند و در زیر آنها باعث تجمع چربی می شوند. این چربی ها رشد باکتری ها را که روی پوست هر شخصی زندگی می کنند تحریک می کند. این باکتری ها خیلی ساده تکثیر می شوند و باعث می شوند پوست اطرافشان دچار التهاب شود.

دو نوع اصلی جوش چرک دار وجود دارد

متاسفانه جوش های چرک دار زیادی وجود دارد، اما دو نوع شایع آن عبارتند از کومدون و ضایعات التهابی. کومدون ها سر سیاه و سر سفید هستند در حالی که التهابی ها قرمز، بالا آمده و کیستی شکل هستند. سر سیاه ها و سر سفیدها اساسا منافذ مسدود شده ای با رویه ای سفید یا سیاه هستند. جوش های التهابی قرمز، بالا آمده و گاهی نیز درآور هستند.

آکنه به سه نوع دسته بندی می شود

خفیف، متوسط و شدید اصطلاحاتی هستند که اگر معمولا از آکنه رنج می برید زیاد شنیده اید. اگر تنها تعدادی سر سیاه و سر سفید داشته باشید از نوع خفیف رنج می برید، اگر این مقدار قابل توجهی سر سیاه، سر سفید و آکنه التهابی داشته باشید متوسط است و اگر بر آمدگی های متعدد کیستیک زیر پوست خود داشته باشید نوع آکنه تان شدید است.

یک جوش همیشه جوش نیست

قبل از اینکه به دنبال بهترین راه برای ترمیم آکنه خود باشید، بسیار مهم است نوع جوشی که تجربه اش می کنید را بدانید. اگر التهاب درست نزدیک سطح باشد دچار جوش چرک دار شده اید، اگر عمیق تر باشد، همچنان یک جوش است اما از نوع کیستیک. اگر چربی بتواند به سطح نفوذ کند نتیجه جوش سر سفید است، اما اگر چربی اکسید شود از سفید به سیاه تغییر می کند و نتیجه جوش سر سیاه است.

انواع مختلف آکنه به درمان های متفاوتی نیاز دارند

آکنه های خفیف و متوسط را معمولا می توان با محصولات بدون نیاز به نسخه و درمان های مراقبت از پوست بالینی می توان درمان کرد. اما کسی که از آکنه شدید رنج می برد باید توسط یک متخصص پوست معاینه شود. متخصصان پوست توصیه می کنند شستشوی مرتب با تمیز کننده ای بدون روغن و مرطوب کرن پوست با فرمولی بدون روغن ضد جوش کلید تثبیت پوستی بدون آکنه است. اگر یک یا هر دوی آنها ( تمیز کننده و مرطوب کننده ) حاوی آلفا هیدروکسی اسید ها از جمله اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک باشند بهتر می شود چون این اسید ها سد هایی که باعث می شوند پوست مرده در جای خود گیر کنند و منافذ پوست بسته شود ، حل می کنند. تا می توانید این جوش های سر سفید را نترکانید. بگذاریدش به عهده متخصص. جوش های سر سیاه و سر سفید روی سطح پوست هستند بنابراین می توانید به راحتی با بخار یا وسائل مانیکور حذفشان کنید. اما برخی جوش ها که در عمق هستند را ابتدا باید با سوزن باز کرد و کیست ها به تزریق استروئید نیاز دارند.

جوش ها کجا مهم می شوند

متخصصان بر این عقیده هستند که شایع ترین جاهایی که جوش می زنیم صورت، قفسه سینه، شانه ها و کمر است. آلرژی، حساسیت به غذا، کمبود خواب و برنامه غذایی ضعیف همگی می توانند باعث بروز جوش در این نقاط شوند. برای مثال نوع شستشوی بدن یا مواد شوینده لباس شویی یتان ممکن است عامل جوش زدن کمر، شانه یا قفسه سینه تان باشند.

چرا صورت جوش می زند

بسته به اینکه جوش ها ممکن است کجای صورت باشند، می توانند نشان دهنده عدم تعادل دستگاه گوارش و تنفسی و همچنین عدم تعادل هورمونی باشند. جوش ها همچنین می توانند نشانه کبد یا کلیه سمی، فشار خون بالا عفونت باکتریایی و بیماری هم باشند.  جوش زدن روی چانه و پیشانی معمولا با مشکلات معده و دستگاه گوارش همراه است. منطقه چانه مربوط است به روده کوچک و ممکن است نشان دهنده تجمع سموم و یا لزوم به کار بردن فیبر بیشتر در برنامه غذایی باشد. جوش زدن منطقه پیشانی می تواند نشان از کم آبی بدن و یا آلرژی به غذاهای پروتئینی باشد. جوش های روی گونه معمولا به دلیل مشکلات تنفسی به وجود می آیند. ممکن است در این مناطق مقدار پاره شدگی مویرگ ها افزایش بیابد، مخصوصا اگر سیگار بکشید. اگر مستعد به آلرژی باشید نیز ممکن است در این مناطق دچار جوش شوید. اگر نزدیک به خط مو جوش های سر سفید و سر سیاه را تجربه کردید ممکن است علت محصولات مربوط به مویی باشد که استفاده می کنید.

سن نیز در بروز آکنه نقش ایفا می کند

نوجوانان بیشتر در معرض جوش زدن در منطقه پیشانی ، چانه، بینی و اطراف دهان هستند. این در حالی است که خانم های بالغ ممکن است در مناطق پایین صورت و خط فک تجربه کنند. متخصصان بر این عقیده هستند که هورمون در این الگو نقش مهمی را ایفا می کند.

برنامه غذایی تان را فراموش نکنید

شواهد اولیه ای وجود دارد که غذاهایی خاص باعث جوش زدن می شوند. متخصصان تغذیه قبول دارند که برنامه غذایی سرشار از لبنیات، قند و چربی ها ممکن است باعث افزایش واکنش التهابی در بدن شوند که ممکن است تعادل pH پوست را خراب کنند و منجر به آکنه شوند. اما نهایتا، اینکه چگونه پوستتان به آنچه می خورید واکنش نشان می دهد تنها به ساختار شخصی خودتان بستگی دارد. در واقع ممکن است افرادی را ببینید که برنامه غذایی واقعا بدی دارند اما به سختی می توانید یک جوش روی پوستشان پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha