شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

درحالی‌که برودت هوا در بسیاری از مناطق کشور کاملا محسوس است و حتی به ۲۰درجه زیر صفر رسیده، بیش از ۷۵هزار کلاس درس با بخاری ناایمن گرم می‌شوند و در برخی مناطق محروم نیز به‌علت قطع گاز ناشی از بدهی، دانش‌آموزان به‌ناچار در کلاس‌های سرد درس می‌خوانند.

سرما در کلاس‌های درس

سلامت نیوز: درحالی‌که برودت هوا در بسیاری از مناطق کشور کاملا محسوس است و حتی به ۲۰درجه زیر صفر رسیده، بیش از ۷۵هزار کلاس درس با بخاری ناایمن گرم می‌شوند و در برخی مناطق محروم نیز به‌علت قطع گاز ناشی از بدهی، دانش‌آموزان به‌ناچار در کلاس‌های سرد درس می‌خوانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، سرمای هوا امسال خیلی زود شروع شد و مردم و مسئولان غافلگیر شدند.در بسیاری مدارس مدیران هنوز در جست‌وجوی اعتباری برای راه‌اندازی و تعمیر سامانه گرمایشی بودند كه با سرمای ناگهانی هوا مواجه شدند.در این میان مدیران برخی مدارس هم با ملاحظه كاری درخصوص هزینه گاز، از روشن كردن سامانه گرمایشی در روزهای سرد طفره می‌روند، این مشكل در چند سال اخیر بارها منعكس شده كه مسئولان به جای توجیه مدیران مدارس مشكل را حاشا كردند.

مسئولان برخی مدارس می‌گویند به ما اعلام شده كه قبل از 15آذر سامانه گرمایشی را راه‌اندازی نكنیم. البته آموزش و پرورش كه در تكذیب چنین موضوعی مسبوق به سابقه است به جای پیگیری موضوع و برخورد با افراد متخلف، بازهم دست به‌كار شده و موضوع را تكذیب كرد. برای مثال روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده كه «هیچ‌گونه بخشنامه و دستوری به مدارس مبنی بر اینكه تا 30آذر‌ماه مجاز به راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی نیستند، ارسال نشده است. مدیر مدرسه با توجه به برودت هوا هر زمانی كه تشخیص دهد می‌تواند سیستم‌های گرمایشی مدرسه را راه‌اندازی كند.» اما برخی كلاس‌های درس حتی در پایتخت با وجود سرد بودن هوا همچنان سرد هستند و دانش‌آموزان به سختی در آنها درس می‌خوانند.

    75هزار كلاس درس خطرآفرین

دست‌كم 75هزار كلاس درس در كشور فاقد سامانه گرمایشی استاندارد است و با سامانه گرمایشی ناایمن گرم می‌شوند و این به‌معنای این است كه 75 هزار بمب در مدارس محروم و سردسیر كشور وجود دارد كه هر لحظه امكان انفجار یكی از آنها و بروز فاجعه وجود دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور در این‌باره به همشهری گفت: «تا پایان امسال استانداردسازی سامانه گرمایشی 50هزار كلاس در دستور كار قرار گرفته كه درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز، 54هزار كلاس درس نیازمند استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی برای سال آینده باقی می‌ماند.» پیش از این نیز مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر اینكه چرا با وجود تلاش‌های فراوان هنوز همه كلاس‌های درس به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز نشده‌اند با صراحت تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز را علت اصلی مجهز نبودن همه كلاس‌های درس به سامانه گرمایشی استاندارد اعلام كرده ‌است. به گفته وی، بیشترین آمار كلاس‌های نیازمند استانداردسازی سامانه گرمایشی در استان‌های خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل واقع شده‌اند.

البته رئیسی توضیح داد كه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس اختصاص یافته و با این اعتبار تاكنون بیش از ۱۰۷هزار كلاس درس به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.

    در بودجه‌ریزی 96 لحاظ شود

بهروز فتحی، كارشناس آموزش و پرورش در این‌باره گفت: مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس باید تلاش كنند تا اعتبار مورد نیاز استانداردسازی سامانه گرمایشی همه مدارس در بودجه سال آینده گنجانده شود. وی توضیح داد كه نمایندگان مردم در مجلس با درك حساسیت موضوع باید هنگام بررسی لایحه بودجه سال 96در این خصوص توجه ویژه‌ای به این نكته داشته باشند. فتحی افزود: این احساس مسئولیت زمانی بیشتر می‌شود كه درنظر بگیریم در هر كلاس درس به‌طور میانگین20دانش‌آموز و در مجموع یك میلیون و 500هزار دانش‌آموز مناطق محروم كشور در این كلاس‌ها درس می‌خوانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha