سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 199426

رژیم غذایی سالم همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله سرطان مطرح بوده است، در مقابل مطالعات نشان می دهند که تغذیه ناسالم شاخص های التهابی سبب ساز انواع سرطان را افزایش می دهد.

رابطه بین رژیم غذایی ناسالم و سرطان ها

سلامت نیوز: رژیم غذایی سالم همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله سرطان مطرح بوده است، در مقابل مطالعات نشان می دهند که تغذیه ناسالم شاخص های التهابی سبب ساز انواع سرطان را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، روش های زیادی در خصوص شناسایی شاخص های التهابی به منظور پیشگیری از بروز سرطان ها در برخی کشورها مطرح شده که از جمله آن روشی است که در سال 2009 میلادی در آمریکا انجام شد.

ها، مشخص کرده اند که 45 ماده غذایی ضد التهابی که در رژیم غذایی ایرانی مصرف می شود، می توانند از بروز این التهابات پیشگیری کنند.


این محققان روشی را ابداع کرده اند که طی آن می توان از طریق غربالگری، افرادی را که در معرض التهاب قرار دارند، شناسایی، میزان احتمال بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان ها را طی 15 سال بعد در آنها پیش بینی و در نهایت توصیه های تغذیه ای لازم را به آنها پیشنهاد کرد.


دکتر فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و از ابداع کنندگان این روش اظهارکرد: مطالعات زیادی ارتباط بین رژیم غذایی، التهاب و همچنین ارتباط بین التهاب و سرطان ها را ثابت کرده اند؛ این مطالعات نشان می دهند که رژیم غذایی نقش واسطه بین التهابات و سرطان ها را ایفا می کند.


وی افزود: به طور کلی این مطالعات تاکید می کنند که تغذیه می تواند سبب افزایش یا کاهش شاخص های التهابی شود که در بروز انواع سرطان ها موثرند.
وحید توضیح داد: مطالعات زیادی نشان می دهند که مواد غذایی مانند زعفران، زردچوبه، پیاز و سیر که در رژیم غذایی ایرانی استفاده می شوند، به میزان قابل توجهی ضد التهابی هستند و اگر به مدت طولانی و به صورت مستمر مصرف شوند، می توانند از بروز التهابات و در ادامه از بروز سرطان ها پیشگیری کنند.
وی افزود: همچنین مصرف طولانی مدت اسیدهای چرب ترانس و اشباع شده، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب باعث افزایش التهاب می شوند و این التهاب ها عامل بروز سرطان در سال های آتی خواهند بود.

** التهاب
وحید گفت: به طور کلی التهاب ها به دو نوع سیستماتیک و مزمن دسته بندی می شوند؛ به عنوان مثال وقتی دست بریده شود، قرمز و ناحیه بریدگی ملتهب می شود به این التهاب، التهاب سیستماتیک می گویند. اما التهاب مزمن شامل ملتهب شدن سلول ها است و به دلیل این که سیستم های داخلی بدن را درگیر می کند، دیده نمی شود. التهاب سیستماتیک حداکثر طی مدت یک ماه برطرف می شود، اما التهاب مزمن سال ها زمان می برد تا بهبود یابد.
وی اظهارکرد: مصرف زیاد فست فودها، نمک و اسیدهای چرب اشباع از عوامل بروز التهاب مزمن به شمار می روند.
دکترای تغذیه و رژیم درمانی در مورد علائم التهاب مزمن اظهارکرد: این التهابات علائم مشخص و بارزی ندارند به طوری که ممکن است فردی 30 سال دچار التهاب باشد و تا زمانی که فشار خون او به حالت بحرانی نرسیده و یا دچار سرطان نشده، از ابتلای خود به این بیماری مطلع نشود.

** روش غربالگری مبتلایان به التهابات مزمن
وحید در مورد روش غربالگری گروه تحقیقاتی خود گفت: در این روش روی شاخص هایی کار می کنیم که با هزینه بسیار پایین بتوانیم افرادی را که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، غربالگری کرده و آنها را که در معرض ابتلا به سرطان در سال های آتی هستند، شناسایی کنیم.


وی توضیح داد: در این روش، در مورد رژیم غذایی فرد سوال و اطلاعات رژیمی او وارد نرم افزار می شود؛ این نرم افزار شاخص التهابی رژیم غذایی(DII) فرد را محاسبه کرده و نشان می دهد. به این معنا که اگر فردی مثلا رژیم غذایی پرچرب مصرف کند، این نرم افزار نشان می دهد که بعد از 15 سال احتمال بروز سرطان در او چهار برابر فردی است که از رژیم سالمی بهره می برد.
وحید با بیان این که از شاخص التهاب رژیم غذایی در مورد سایر بیماری ها نیز می توان استفاده کرد، افزود: تاکنون روی پری_دیابت (افراد در معرض دیابت) و سرطان سینه کار کرده ایم و قصد داریم در مورد سایر بیماری ها نیز آن را گسترش دهیم.

** توصیه های پیشگیرانه
وی با تاکید بر اینکه توصیه های پیشگیرانه فرد به فرد متفاوت است، اظهارکرد: به طور کلی توصیه می شود از مصرف غذاهای پرچرب، گوشت قرمز، نمک و اسیدهای چرب اشباع به میزان قابل توجهی کاسته شود و بیشتر از میوه ها، سبزی های دارای برگ سبز، سیر، پیاز و زنجبیل استفاده شود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha