یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 20003

مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه جدید داروخانه‌ها خبر داد و گفت: امكان تاسیس داروخانه توسط تعاونی‌های تخصصی فراهم شد.

آیین‌نامه جدید داروخانه‌ها ابلاغ شد
 دكتر شانه‌ساز در حاشیه افتتاح شركت داروسازی اكتوور با بیان اینكه آیین نامه جدید داروخانه‌ها طی یك هفته گذشته ابلاغ شده است، گفت: این آیین نامه رویكردهای جدیدی دارد و بر اساس این آیین نامه جنبه خدمات در داروخانه‌ها بسیار پررنگ شده است.

وی با اشاره به درنظر گرفتن مباحث تشویقی و تنبیهی برای داروخانه‌ها در آیین نامه جدید ابلاغ شده به داروخانه‌ها ادامه داد: به این ترتیب امتیازاتی برای داروسازان در نظر گرفته می‌شود. همچنین بحث ارزشیابی و درجه‌بندی داروخانه‌ها نیز در آیین نامه جدید در نظر گرفته شده است. به این ترتیب بحث‌های تجاری و اقتصادی در داروخانه‌ها كمتر می‌شود. علاوه بر آن، مجازات‌ها نیز در داروخانه‌ها تشدید می‌شود و حتی تا لغو پروانه نیز پیش می‌رود. این آیین نامه قطعا در ارتقا كیفیت خدمات داروخانه‌ها بسیار تاثیر دارد.

وی با بیان اینكه بر اساس آیین نامه جدید ابلاغ شده به داروخانه‌ها، دارو رسانی در مناطق محروم تفاوت خواهد كرد، گفت: تاكنون داروهای بیماران خاص تنها در داروخانه‌های هلال احمر و داروخانه‌های وابسته به دانشگاه‌ها توزیع می‌شد كه بر اساس آیین نامه جدید، امكان تاسیس داروخانه توسط بخش خصوصی نیز فراهم شده است. به این ترتیب در نقاطی از كشور كه داروخانه‌های هلال احمر و یا دانشگاهی حضور ندارند، تعاونی‌های تخصصی می‌توانند داروخانه تاسیس كرده و داروهای بیماران خاص را در حداقل فاصله زمانی و مكانی به دست بیماران برسانند.

وی در ادامه در رابطه با جایگاه صنعت داروسازی ایران در منطقه گفت:‌ صنعت داروسازی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند. همچنین ایران در عرصه تولید داروهای با فناوریهای بالا در منطقه پیشگام است.

وی در رابطه با نارضایتی برخی از بیماران از داروهای تولید داخل و بویژه بیماران خاص گفت: كیفیت داروهای تولید داخل مطابق مراجع بین‌المللی است. دارو استاندارد ملی ندارد و از استاندارد بین‌المللی برخوردار است. به همین دلیل مقایسه دارو با داروهایی صورت می‌گیرد كه در سطح دنیا تولید می‌شوند.

وی به تست داروهای تولید داخل در بازار اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال، سال 87 حدود 300 مورد دارو از سطح بازار جمع آوری و در آزمایشگاه‌ مرجع وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفتند. از این 300 مورد دارو تنها 5 مورد اشكال داشتند كه این آمار خوبی است. از طرف دیگر با كنترل‌های جدیدی كه در حال اعمال است، مطمئنیم در آینده نزدیك این آمار بسیار كمتر خواهد شد.

دكتر شانه ساز ادامه داد: برخلاف بسیاری از تبلیغات، رضایت‌مندی از داروهای تولید داخل بسیار بالاست. در این باره باید گفت كه نارضایتی برخی از بیماران خاص از داروهای تولید داخل می‌تواند به دو علت باشد ابتدا آن كه بیمار به استفاده از یك دارو عادت كرده و تغییر دارو می‌توان از نظر روحی روانی برای وی ممكن نباشد. از طرف دیگر، تجربه داروسازان كشور در عرصه تولید داروهای با فناوری‌های بالا در داخل روز به روز بالا رفته و كیفیت داروهای خود را افزایش می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha