پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 203366

با مصرف پیتزا به‌ تدریج آنزیم‌‌ها فعال شده و هیدرات کربن غیرطبیعی موجود در غذا به قند تجزیه شده و باعث بالا رفتن میزان قند خون به شکل کاذب می‌شود.

کاری که یک برش پیتزا با بدن شما می‌کند

سلامت نیوز: با مصرف پیتزا به‌ تدریج آنزیم‌‌ها فعال شده و هیدرات کربن غیرطبیعی موجود در غذا به قند تجزیه شده و باعث بالا رفتن میزان قند خون به شکل کاذب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آشپزباشی، پایان هفته است. چه چیزی بهتر از خوردن پیتزا و لذت بردن از طعم آن، اما همه ما از اثر منفی مصرف حتی یک برش از آن غافل هستیم. اولین اثر پیتزا، روی مغز، ‌احساس لذت ناشی از خوردن است، اما هرچه بیشتر می‌خورید،‌ لذت و اشتهای اولیه بیشتر از بین می‌رود. دلیل آن سیر شدن نیست، ‌بلکه اثر ترکیب‌ های پیتزا روی گیرنده‌‌های مغز است. در ادامه این مطلب را بخوانید.

اثرات پیتزا بر بدن:

قند خون کاذب
با مصرف پیتزا به‌ تدریج آنزیم‌‌ها فعال شده و هیدرات کربن غیرطبیعی موجود در غذا به قند  تجزیه شده و باعث بالا رفتن میزان قند خون به شکل کاذب می‌شود. بالا رفتن قند خون باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. هرچند چربی و پروتئین موجود در پیتزا باعث تغییر در میزان قند خون می‌شود.

احساس سیری
در این فاصله زمانی میل به خوردن پیتزا کاهش می‌یابد. نفخ و احساس سیری مرحله بعدی خوردن پیتزاست. در واقع دستگاه گوارش به دلیل دریافت مواد غذایی نامناسب،‌ گاز و نفخ ایجاد می‌شود. اگر در این شرایط، سریع غذا بخورید، میزان نفخ بیشتر است. میزان هورمون «لپتین» افزایش می‌یابد. بالا رفتن میزان این هورمون در خون باعث ایجاد پیام سیری در مغز شده و شما را از خوردن باز می‌دارد.

افزایش تری ‌گلیسرید
در واقع این هورمون باعث افزایش میزان جذب گلوکز خون توسط سلول‌ های بدن می‌شود. اگر این پیغام به هر دلیل دیر به مغز برسد – برای مثال طعم خوب پیتزا و میل به خوردن آن- گلوکز دریافت شده به شکل چربی در کبد ذخیره خواهد شد. با خوردن زیاد از حد پیتزا، احساس امتلاء به شما دست می‌دهد. در این شرایط ترشح هورمون «‌گرلین» ‌(هورمون گرسنگی)، متوقف می‌شود.

در این شرایط بدن به شیوه دیگری فعالیت خواهد کرد. بدن شما چربی را از تجزیه چربی موجود در پنیر به دست می‌آورد و محصول تجزیه چربی پنیر پیتزا را به خون وارد کرده و در نتیجه میزان «تری ‌گلیسرید» خون افزایش می‌ یابد. بالا رفتن این نوع چربی در گردش خون باعث افزایش خطر سکته قلبی و مغزی خواهد شد.

گرسنگی مجدد
اما یک خبر خوشحال ‌کننده این است که شما به دلیل بالا بودن میزان هورمون «لپتین»‌ یا همان هورمون سیری که درباره آن گفتیم،‌ میل به خوردن مجدد ندارید. از آنجایی که بخشی از انرژی بدن از طریق مصرف گوشت هم فراهم شده است،‌ بنابراین عارضه خواب ‌آلودگی را کمتر تجربه خواهید کرد.

اگر دریافت انرژی شما بیشتر از راه هیدرات کربن بود،‌ دچار خواب ‌آلودگی بی‌ موقع می‌شدید. حدود یک ساعت بعد از خوردن پیتزا،‌ میزان قند خون به شکل سابق برگشته و با کاهش میزان قند خون فعالیت هورمون گرلین افزایش خواهد یافت. به همین دلیل دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. این جاست که با خوردن مجدد،‌ زمینه افزایش وزن فراهم خواهد شد.

مدیریت پیتزا
اگر تعداد دفعات خوردن پیتزا ‌زیاد نباشد ‌شاید بتوان خطر همین یک بار را به جان خرید و مدیریت کرد. اما اگر این قضیه بارها در طول هفته تکرار شود، خطر افزایش فشار خون،‌ اختلال در میزان قند خون، اضافه وزن، افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی دور از انتظار نیست.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha