معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به اجرای طرح خادم "از درب منازل" برای ۲۵۰ هزار نفر در استان‌های مختلف کشور، اعلام کرد: طرح های معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در میان ۲۵ طرح از سوی شبکه جهانی پیشتازان نوآوری فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ برگزیده شد.

۷۰درصد شهرهای ایران در مسیر زلزله/آمادگی ۹ درصدی خانوارهای ایرانی

سلامت نیوز:معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به اجرای طرح خادم "از درب منازل" برای ۲۵۰ هزار نفر در استان‌های مختلف کشور، اعلام کرد: طرح های معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در میان ۲۵ طرح از سوی شبکه جهانی پیشتازان نوآوری فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ برگزیده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حمید جمال الدینی همچنین به معرفی سامانه مدیریت پژوهش و فناوری (کایپر) پرداخت و گفت: سامانه مدیریت پژوهش و فناوری کایپر به سفارش معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ایران تولید و به بهره‌برداری رسیده و طراحی این سامانه بر اساس سال‌ها تجربه در زمینه پژوهش و فناوری و تعامل مستقیم با پژوهشگران کشور و همچنین داوران و ناظران بین‌المللی انجام شده است.

وی با معرفی سامانه آموزش مداوم مربیان، امدادگران و نجاتگران (سامان) اظهار داشت: سامانه آموزش مداوم مربیان، امدادگران و نجاتگران، با کلیه مرورگرها سازگار است و قابلیت اجرا روی انواع دستگاه‌ها اعم از PC، لپ تاپ، تبلت و موبایل را دارا است و به‌صورت کاملا واکنش‌گرا (Responsive) بر روی تمام دستگاه‌ها، قابل استفاده خواهد بود.

اجرای طرح خادم به عنوان چتر فعالیت‌های آموزش همگانی هلال احمر

جمال الدینی با اشاره به گذشت حدود هشت ماه از شروع طرح جنبش خادم با محوریت آموزش همگانی، بیان کرد: آموزش همگانی برمبنای ماده ۳ اساسنامه جمعیت که شامل برنامه‌ریزی و اقدام برای آماده کردن مردم در برابر حوادث و بلایا می‌شود، برعهده جمعیت هلال احمر است.

وی افزود: با توجه به اصول و شاخص‌هایی که در آموزش همگانی داریم، چتر فعالیت‌های آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر به عنوان یک برنامه ملی در قالب طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) پایه‌گذاری شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به اصولی که در این طرح مطالعاتی مشخص شده است، اظهار کرد: از جمله این اصول، تغییر رفتار مردم نسبت به مخاطرات، آموزش خانواده‌ها، آگاه‌سازی نسبت به اینکه همه افراد در یک سطح نیستند، نیاز به باورسازی در میان مردم و تبدیل آمادگی به ارزش اجتماعی است.

وی با بیان اینکه هدف برنامه ملی خادم، ارتقای سطح آمادگی خانواده‌ها است، گفت: مواردی که در شاخص آمادگی خانوار آمده در موضوع آموزش خانواده‌ها گنجانده شده است؛ به عبارت دیگر اگر خانواده‌ها به این موارد عمل کنند، آمادگی آنها بیشتر می شود.

هشت از ۱۰؛ ضریب خطر در ایران

جمال‌الدینی با تاکید بر اینکه ضریب خطر در ایران از ۱۰، هشت است، اظهار کرد: این ضریب براساس میزان مرگ و میر ناشی از حوادث تقسیم بندی شده است؛ همچنین ۹۹ درصد مردم کشور به جز خرمشهر و آبادان، در معرض خطر متوسط به بالا هستند، ۷۰ درصد در مسیر زلزله و بیش از ۵۰ درصد شهرهای کشور در مسیر سیل هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷درصد درآمد ناخالص ملی کشور هزینه حوادث می‌شود، گفت: میزان آمادگی خانوارهای کشور از ۱۰۰ حدود ۹.۳ درصد است که این میزان آمادگی براساس ۱۶ شاخص ملی اندازه‌گیری می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه براساس تحقیقات وزارت بهداشت، شاخص آمادگی خانوار از صد حدود ۹.۳ است، افزود: این آمار بیانگر این است که خانواده از ۱۵سوال نمی‌توانند حداقل دو سوال را پاسخ دهند، یعنی در هر خانواده حداقل یک کیف کمک‌های اولیه و کیف اضطرار ندارند و حداقل یک نفر دوره‌های آموزشی کمک اولیه را نگذرانده است. اما اگر این دو پارامتر مورد توجه قرار می‌گرفت، این نمره به بالای ۱۲ ارتقا پیدا می‌کرد، اما در هر صورت این طرح را به عنوان یک برنامه ملی که برای مردم آرامش بخش باشد و یک برنامه آموزش همگانی در نظر گرفتیم.

وی افزود: بسیاری از منازل مسکونی بنابر التزام ساختمان‌سازی، دارای نقشه اضطرار است، اما هیچ کس هنگام خرید خانه این نقشه را از فروشنده درخواست نمی‌کند، چون اصلا نسبت به این موضوع آگاهی ندارد. مثال‌های دیگری هم در این باره می‌توان بیان کرد، مثلا یک خانواده وقتی بیرون از منزل هستند؛ نمی‌دانند هنگام حوادث نقطه امنی که می‌توانند به آنجا مراجعه کنند در کدام نقطه از موقعیت آنها قرار دارد.

جمال‌الدینی با اشاره به راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن جنبش خادم اظهار کرد: برای این طرح سایت khadem.ir طراحی شد که تا هفته آینده زبان ترکی، آذری و عربی هم به آن اضافه می‌شود؛ این سایت به زبان ساده طرح را به مردم معرفی می‌کند.

اجرای طرح خادم با مراجعه حضوری در منازل مردم

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه این طرح به صورت پایلوت تا پایان سال ۲۵۰هزار نفر از مردم را با طرح خادم آشنا می‌کند، گفت: با توجه به اینکه تمامی خانواده‌های کشور برای دریافت آموزش‌های آمادگی در برابر مخاطرات، به مراکز آموزشی مرتبط مراجعه نمی‌کنند، جمعیت هلال احمر تصمیم گرفته است به تناسب مسئولیتی که در قبال عموم افراد جامعه دارد به منازل آن‌ها مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را ارائه دهد.

وی افزود: بدین ترتیب طی برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، در یک اقدام آزمایشی برخی از شهرهای استان‌های کشور تا پایان سال ۱۳۹۵ تحت آموزش قرار می‌گیرند. هدف از برگزاری این آموزش‌ها این است که مردم کشور نسبت به مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند، به فهم و درک عمیق‌تری برسند.

جمال‌الدینی با بیان اینکه به منظور اجرایی شدن این طرح، برگزاری اولین دوره آموزشی تسهیل‌گران برنامه ملی خادم در هفته اول آبان‌ماه سال جاری (۱۳۹۵) آغاز شد، گفت: با توجه به برنامه ریزی اولیه برنامه ملی خادم، پس از آموزش تسهیل‌گران که بنا به ضوابط ستادی از سوی استان‌ها معرفی شده‌اند، در اقدام بعدی این افراد آموزش‌های لازم را به تسهیل‌گران شعب استانی داده و در نهایت داوطلبانی که در قالب فراخوان جمعیت هلال احمر جذب شده‌اند، برای مراجعه به درب منازل خانواده‌ها توسط تسهیل‌گران شعب آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر بیان کرد: آموزش‌های برنامه ملی خادم بر اساس شاخص‌های آمادگی خانواده صورت می‌گیرد و مراجعه به منازل، توسط داوطلبان در ۱۲ نوبت خواهد بود که در هر نوبت آموزش‌های کوتاه و سرپایی به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ارائه می‌شود.

وی افزود: آموزش رهبران اجتماعات محلی و گروه‌های مرجع اعم از مدیران و رؤسای سازمان‌ها، اعضای شوراهای شهر و روستا، روحانیون، معلمان، ورزشکاران و هنرمندان و... از اهم فعالیت‌های این برنامه است. این افراد توانایی آن را دارند که با ایجاد ارزش و فشار اجتماعی رغبت و انگیزه بیشتری در میان افراد جامعه ایجاد کرده و موجب تداوم این آموزش‌ها شوند.

جمال‌الدینی تاکید کرد: پس از پایان اجرای آزمایشی این برنامه در پایان سال ۱۳۹۵، طی یک برنامه پژوهشی نقاط قوت و ضعف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و از سال ۹۶ اجرای آن در بعد وسیع‌تری صورت می‌گیرد. بر اساس این برنامه قرار است تمامی خانواده‌ها در یک بازه زمانی پنج ساله تا پایان سال ۱۴۰۰ آموزش‌های آمادگی در برابر مخاطرات را ببینند.

انتخاب طرح‌های معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر ایران از سوی شبکه جهانی پیشتازان نوآوری

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر با بیان اینکه به منظور ارتقای نوآوری در فعالیت‌ها و ایجاد فرصت برای داوطلبان و کارکنان کارآفرین برای توسعه و ارائه ایده‌های بدیع و مبتنی بر نیازهای جوامع، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر اقدام به اعلام فراخوانی برای شرکت در شبکه جهانی پیشتازان نوآوری خود کرده است، گفت: این فدراسیون از جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر عضو، خواست تا با ارائه طرح‌هایی بدیع و خلاق در این اقدام شرکت کنند تا در صورت انتخاب طرح‌های ارسالی‌شان به عنوان عضو این شبکه جهانی برگزیده شوند.

وی افزود: در پاسخ به این اعلام، معاونت آموزش، پژوهش و فنآوری، با ارائه طرح‌هایی با ویژگی‌های خواسته شده، اقدام به شرکت در این فراخوان کرد که موفق شد به عنوان یکی از ۲۵ عضو انتخابی در فهرست اعضای منتخب شبکه جهانی پیشتازان نوآوری فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر برگزیده شود.

وی همچنین اضافه کرد: فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر بر این باور است که شبکه جهانی پیشتازان نوآوری می‌تواند برای ایده‌های انسان‌دوستانه پیشرفته و نو، زمینه‌های مناسبی مهیا کند تا در فرآیند افزایش توانمندی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر در آینده به گونه‌ای مؤثر مشارکت کنند.

ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha