نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: روزانه ۱۵ میلیارد تومان جهت درمان افرادی که مواد دخانی مصرف می‌کنند، صرف می شود.

روزانه ۱۵ میلیارد تومان هزینه درمان افراد دخانی

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: روزانه ۱۵ میلیارد تومان جهت درمان افرادی که مواد دخانی مصرف می‌کنند، صرف می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، محمدحسین قربانی در توضیح تصویب تخصیص درآمدهای حاصل از مالیات محصولات دخانی به سه وزارتخانه بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در برنامه ششم توسعه، افزود: در برنامه‌ پنجم توسعه و بودجه‌های سنواتی گذشته تلاش شد تا تحولی در حوزه مالیات دخانیات صورت گیرد، در واقع تلاش شد تا مالیات بر خرده فروشی محصولات دخانی تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: در بودجه سال ۹۵ نیز میزان مالیات محصولات دخانی از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید، از این رو سه حوزه یعنی وزارتخانه های بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان برای تخصیص منابع حاصل از درآمدهای مالیات محصولات دخانی در نظر گرفته شد.

قربانی افزود: در برنامه ششم توسعه ما به دنبال افزایش مالیات محصولات دخانی بیش از آنچه مصوب شد را در نظر داشتیم که محقق نشد، در حقیقت بهتر بود مالیات هر پاکت سیگار تولید داخل و خارج بیش از ۱۰ درصد و ۴۰ درصد مورد نظر قرار می گرفت.

وی یادآور شد: تقسیم مالیات بر دخانیات بر اساس بودجه سال گذشته مجددا برای سه وزارتخانه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شد، برای سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه نیز در بودجه‌های سالانه سهم هر وزارتخانه مشخص خواهد شد.

قربانی با بیان اینکه روزانه ۱۵ میلیارد هزینه درمان کسانی پرداخت می‌شود که محصولات دخانی مصرف می‌کنند، گفت: همچنین سالانه هزاران نفر به دلیل مصرف دخانیات یا مصرف محصولات وابسته به دخانیات می میرند، از این رو برای تامین هزینه درمان این افراد که بر دوش وزارت بهداشت و درمان است باید سهم قابل توجهی به این وزارتخانه تخصیص داده شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: در شرایط کنونی برنامه‌های پیشگیری که از سوی وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان دنبال می‌شود کارایی لازم را نداشته است، در صورتی که هزینه درمان از سوی وزارت بهداشت باید پرداخت شود و بی‌توجهی به این مسئله آسیب بسیار و غیرقابل جبران به همراه خواهد داشت.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha