نگاه‌ها همه خیره به تهران است. شهری كه به مدت یك هفته، مسیر همه مسئولان به ساختمان فروریخته پلاسكو در آن ختم می‌شد و انگار نه انگار در فاصله یك‌هزار و 500 كیلومتری از پایتخت، مردمانی بهت‌زده از سیل و ویرانی‌هایش هستند. شهرها و روستاهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته، موج ویران‌كننده سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها را به خود دیده‌اند كه خرابی‌های بسیار به بار آورده است. تلویزیون، روزنامه‌ها، مسئولان دولتی و غیردولتی، جملگی حواس‌شان، مصاحبه‌های‌شان، عكس‌های‌شان و ... همه معطوف به تهران است و دریغ از اینكه آخرین خبرها حكایت از آوارگی 10 هزار نفره در شهرهای سیستان و بلوچستان دارد.

آوارگی ۱۰۰۰۰ نفره!

سلامت نیوز: نگاه‌ها همه خیره به تهران است. شهری كه به مدت یك هفته، مسیر همه مسئولان به ساختمان فروریخته پلاسكو در آن ختم می‌شد و انگار نه انگار در فاصله یك‌هزار و 500 كیلومتری از پایتخت، مردمانی بهت‌زده از سیل و ویرانی‌هایش هستند. شهرها و روستاهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته، موج ویران‌كننده سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها را به خود دیده‌اند كه خرابی‌های بسیار به بار آورده است. تلویزیون، روزنامه‌ها، مسئولان دولتی و غیردولتی، جملگی حواس‌شان، مصاحبه‌های‌شان، عكس‌های‌شان و ... همه معطوف به تهران است و دریغ از اینكه آخرین خبرها حكایت از آوارگی 10 هزار نفره در شهرهای سیستان و بلوچستان دارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: همچون همیشه كه هلال احمر و داوطلبانش پای ثابت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در شهرهای مختلف هستند، دیگر دستگاه‌ها آنچنان حضوری در سیستان و بلوچستان ندارند یا اگر دارند، خبری از آن‌ها نمی‌آید. به هر طریق، هفته گذشته هفته خرابی‌های بسیار در جنوب سیستان و بلوچستان بود كه اكنون نیازمند توجه و ورود جدی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای امدادرسانی به سیل زدگان است.

امداد رسانی به 9971 سیل زده

بارندگی‌های خسارتبار اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان، از عصر سی‌ام دی ماه شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان درباه كمك‌رسانی‌های این جمعیت به سیل‌زدگان گفته، نیروهای امدادی این نهاد از آغاز جاری شدن سیلاب به نه هزار و 971 نفر از مردم سیل زده جنوب استان در قالب دو هزار و 371 خانوار امدادرسانی کردند. رسول راشکی گفته همچنین در این مدت، هفت هزار و 359 نفر از مردم جنوب استان در قالب هزار و 550 خانوار اسکان اضطراری داده شده‌اند و با رهاسازی 165 خودرو از سیلاب، 664 نفر نجات یافتند و هزار و 234 نفر امدادرسان در قالب 235 تیم عملیاتی در این مدت به مردم 695 روستای جنوب سیستان و بلوچستان امدادرسانی کردند. کالاهای امدادی توزیع شده در این مدت شامل هزار و 456 باب چادر امدادی، هزار و 433 تخته موکت، سه هزار و 514 تخته پتو، چهار هزار و406 کیلوگرم نایلون، 960 شعله والر، 375 شعله فانوس، 215 ست ظروف، 15هزار و 993 قوطی کنسرو، 819 عدد کلمن آب و هزار و 125 کیلوگرم برنج است.

1700 واحد مسكونی آسیب دید

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی دستگاه‌های مختلف، خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان جنوب و مرکز استان را با جدیت ادامه می‌دهند و کارشناسان و ارزیابان از امروز کار برآورد خسارات را آغاز کرده‌اند.1675 واحد مسکونی آسیب دیده و 5545 نفر اسکان یافتند. «علی اوسط هاشمی»با بیان اینكه بارندگی و سیلاب اخیر، نگرانی مدیران استان را از کمبود آب برطرف کرد زیرا در حال برنامه‌ریزی برای جیره‌بندی آب آن هم تنها برای آشامیدن بودند، اظهارداشت: «البته در کنار این همه نعمت و برکت خسارت‌هایی نیز وارد شد به‌گونه‌ای که افزون بر هزار و 675 واحد مسکونی خسارت دیدند. برآورد برخی خسارت‌ها تا حدودی انجام شده و برای پرداخت وام‌های قابل توجه و کمک‌های بدون عوض به صاحبان این نوع اماکن که معمولا از روستاییان و افراد کم درآمد هستند، آمادگی لازم وجود دارد». وی گفت: «بیشترین خسارات به بخش کشاورزی، قنوات، راه‌ها و واحدهای مسکونی وارد شده است».وی در پاسخ به این سوال که عملکرد نیروهای امدادی را در بازدید از مناطق سیل‌زده چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: «نخستین اقدام نیروهای امدادی و خدمات‌رسان، کمک به خسارت‌دیدگان است و نیروهای امدادی به خوبی و با جدیت در حال توزیع امکانات اولیه شامل چادر، پتو، وسایل گرمازا، موادغذایی و غیره به خانوارهای آسیب‌دیده بودند.به تمامی فرمانداران تاکید شد مساجد و سالن‌های موجود را برای اسکان موقت و اضطراری مردم آماده کنند تا چنانچه نیاز داشتند، در این مکان‌ها اسکان یابند».

استاندار سیستان و بلوچستان با انتقاد از برخی افراد که در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار غیرواقعی می‌کنند، تصریح کرد: «برخی افراد در شبکه‌های مجازی اقدام به انتشار پاره‌ای تصاویر و فیلم کردند که از واقعیت به دور است. به عنوان مثال فیلمی از غرق شدن یک دستگاه خودرو تویوتا با پلاک خارجی که متعلق به این استان و کشور ایران نیست را به سیل استان نسبت داده و منتشر کرده‌اند که کاملا کذب است. به یاری خدا سیل جنوب استان به جز یک مورد فوتی که آن هم مادری دارای کهولت سن و ناشی از نامناسب بودن ساختمان محل سکونت‌شان که خشت‌وگلی با قدمتی حدود 40 تا 50 ساله بود، هیچ مورد تلفات انسانی نداشته است.با حضور به موقع یگان دریایی از غرق شدن نه نفر از هموطنان در منطقه کنارک جلوگیری شد و علاوه بر این نیروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی و یگان هوایی به خوبی خدمات‌رسانی کردند. البته یگان هوایی به سبب نامساعد شدن هوا امکان پرواز نیافت اما نیروهای اورژانس و آمبولانس‌ها، هلال احمر و راهدارها، در بیشتر مسیرها در حال فعالیت و خدمات‌رسانی به بیماران به ویژه مادران باردار بودند.حدود 12 مادر باردار گرفتار در راه‌های سیل‌زده با تلاش نیروهای اورژانس، راهداری، هلال احمر و مردم نجات و به مراکز درمانی انتقال یافتند».وی تصریح کرد: «میزان بارندگی چهار روزه در استان به اندازه یک سال بود که این میزان بارندگی آن هم در مدت چهار روز با این حجم خسارت، جای شکر دارد زیرا اگر آمادگی لازم وجود نداشت و هشدارها داده نمی‌شد و دستگاه‌های مختلف در آماده باش نبودند، به یقین خسارت‌ها به مراتب بیشتر از این می‌شد.

آسیب 10 تا 80 درصدی خانه‌های مردم

آخرین آمار از وضعیت خرابی‌های سیل در سیستان و بلوچستان به نقل از مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان حاكی است كه سیلاب چند روز اخیر در جنوب استان ضمن آسیب 10 تا 80 درصدی به هزار و 675 واحد مسکونی، موجب مرگ یک شهروند 65 ساله خاشی براثر ریزش آور شد.به گفته رضا اربابی، این بارندگی‌ها که در برخی نقاط مانند توابع نیکشهر به 164 میلی‌متر، کنارک 143 میلی‌متر و دلگان 115 میلی‌متر رسید، مشکلاتی را نیز به همراه داشت به گونه‌ای که 16 مسیرفرعی جنوب سیستان و بلوچستان بسته شدند که با تلاش‌های نیروهای راهداری، تاکنون 12 مسیر بازگشایی و همچنان چهار مسیر بسته است. در این مدت همچنین برق بیش از 30 نقطه جمعیتی جنوب استان قطع شد که با حضور 96 گروه کارشناس شرکت برق، برق تمامی این مناطق برقرارشد.همچنین شش روستای در مسیر سیلاب جنوب استان در این مدت با جمعیتی بیش از 100 خانوار به دلیل حوادث احتمالی تخلیه و افراد ساکن آن به مکان‌های امن انتقال داده شدند. با توجه به اینکه بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان در بخش‌های زیربنایی، واحدهای مسکونی، کشاورزی، قنوات و راه‌هاست، تیم‌های ارزیابی ستاد بحران استان در حال برآورد دقیق این خسارات هستند.

خبری از حضور دستگاه‌ها نبود!

گزارش‌های مردمی مخابره شده از شهرهای سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر برخلاف گفته‌های استاندار سیستان و بلوچستان، خبر از نامناسب بودن وضعیت امداد و خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان دارد و این مهم را برخی نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگو با «قانون» تایید كردند. «حسینعلی شهریاری» نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب سیل زدگان می‌گوید:‌ «جمعیت هلال احمر و غیره تلاش‌شان را کرده‌اند اما با توجه به گستردگی خرابی‌ها و مخصوصا در نواحی بلوچستان، باید تلاش بیشتری کرد. دولت باید نیروهای بیشتری ارسال کند و باید امکانات بیشتری برای‌شان بفرستد. حتی از نظر مواد غذایی در مضیقه هستند که باید رسیدگی شود. مردم آنجا واقعا مردم مستضعفی هستند و خرابی‌ها بیشمار است چون اکثر خانه‌های آن‌ها از خشت وگلساخته شده است» . نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهارمی‌دارد: «جاده‌های مواصلاتی و زیرساخت‌ها صدمه دیده‌اند و در نهایت با این کمک اندک نمی‌توان راه به جایی برد. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک نفر فوت شده اما آمار خرابی‌ها زیاد است. بالای 1000 واحد مسکونی صدمه دیده، البته هنوز دقیق نیست و دسترسی به این مناطق مشکلات بسیاری دارد». وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در بلوچستان است و در سیستان باران نیامده می‌افزاید: «به غیر از نمایندگان مجلس که رفته‌اند و البته مدیرعامل هلال احمر كه در منطقه مستقر هستند، اینکه استاندارو مسئولی آنجا باشد بعید است و ما هنوز چیزی نشنیده ایم». همانطور كه ازاظهارات این نماینده مجلس و مشاهدات مردمی در منطقه سیستان و بلوچستان مشخص است، امداد و خدمات‌رسانی به هزاران نفر از مردم این منطقه نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های دولتی و بسیج همگانی برای كمك به دور افتاده‌ترین مردم این سرزمین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha