عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، با بیان اینکه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت مغفول واقع شده‌اند، افزود: برای موفقیت طرح تحول سلامت نیاز به حضور پزشکان در این عرصه است و باید پذیرفت که بدون پزشکان عمومی طرح تحول سلامت موفق نخواهد شد.

طرح تحول باعث اختلاف درآمد بین پزشکان عمومی و متخصص شده است

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، با بیان اینکه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت مغفول واقع شده‌اند، افزود: برای موفقیت طرح تحول سلامت نیاز به حضور پزشکان در این عرصه است و باید پذیرفت که بدون پزشکان عمومی طرح تحول سلامت موفق نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، صحبت از طرح تحول سلامت، صحبت از گذر از شرایط سخت و بحرانی است که سال های سال سنگینی این معضلات بر دوش بیمارانی بود که سهم پرداختی بسیاری در درمان را عهده دار بودند و همین امر باعث شد بخش اعظمی از بیماران به زیر خط فقر بروند اما با اجرایی شدن طرح نظام سلامت تحولی شگرف در حوزه بهداشت و درمان پدید آمد که عمده‌ترین هدف آن کاهش پرداخت از جیب بیماران بود و توانست به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

اما آنچه که امروزه به عنوان نقد طرح تحول سلامت به شمار می رود عدم اجرایی شدن نظام ارجاع یا همان طرح پزشک خانواده است که عملیاتی شدن آن می توانست بسیاری از پزشکان عمومی را نیز از خدمات مثبت طرح تحول سلامت منتفع گرداند، ناگفته نماند که نظام سلامت به پزشکان عمومی بها داد و حضور آنها در مناطق محروم را قدر دانست و به ازای فعالیت در این مناطق پرداختی های قابل توجهی به این گروه از جامعه پزشکی تعلق گرفت اما عده ای بر این باورند که این طرح نتوانست به جایگاه واقعی پزشکان عمومی، آن هم به جهت عدم اجرای طرح پزشک خانواده بپردازد.

نمایندگان مردم در خانه ملت بر این نکته تاکید دارند که اجرای طرح پزشک خانواده یک ضرورت است که عملیاتی شدن آن همراهی و همکاری بیمه ها را می طلبد این درحالی است که بیمه ها از هماهنگی در این عرصه شانه خالی می‌کنند، به عقیده وکلای ملت باید جایگاه واقعی پزشکان عمومی به ویژه فعالان در بخش خصوصی به گونه ای در طرح تحول سلامت دیده شود تا این افراد نیز بتوانند از خدمات نظام سلامت به خوبی بهره‌مند شوند.

ادامه طرح تحول سلامت بدون اجرای سیستم ارجاع امکان‌پذیر نیست

به نقل از خانه ملت؛ احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، درباره جایگاه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت، گفت: واقعیت آن است که هسته اصلی نظام سلامت کشور بر دوش پزشکان عمومی است در حالی که در طرح تحول نادیده گرفته شده‌اند.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج، فاریاب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از ایرادات اصلی که همواره به طرح تحول سلامت وارد می شود آن است که طرح مذکور آنگونه که شایسته است نتوانسته نظام ارجاع را در دستور کار خود قرار دهد در حالی که همین امر ممکن است باعث اتلاف هزینه های زیادی در حوزه بهداشت و درمان شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه پیش نیاز اصلی ادامه حیات طرح تحول سلامت اجرای سیستم ارجاع است، تصریح کرد: نباید نقش سیستم ارجاع نادیده گرفته شود و در اجرای این سیستم، صف نخست درمان بیماران پزشکان عمومی هستند که بار مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

وی یادآور شد: باید جایگاه واقعی پزشکان عمومی شناخته شوند و نمی توان نقش آن‌ها را نادیده گرفت این درحالی است که متاسفانه اکنون پزشکان عمومی جایگاه شایسته‌ای که باید داشته باشند را نداشته و همین امر باعث وارد شدن لطمه‌های زیادی به این افراد شده است.

حمزه تاکید کرد: از سویی دیگر اختلاف درآمدی بین پزشکان عمومی و پزشکان متخصص سبب شده این افراد انگیزه برای ادامه فعالیت نداشته باشند و باعث خدشه دار شدن جایگاه اجتماعی پزشکان عمومی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اگر نظام ارجاع اجرایی نشود پزشکان عمومی همچنان درطرح تحول سلامت مغفول می‌مانند اگر چه اکنون در شهرهای کوچک سیستم ارجاع اجرایی شده است اما به دلیل عدم تسری آن در کل کشور، نمی توان به درستی از ظرفیت پزشکان عمومی استفاده کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: هزینه های طرح تحول سلامت بسیار سنگین است و بدون اجرای سیستم ارجاع نمی تواند با موفقیت همراه شود لذا وزارت بهداشت چاره ای برای اجرای نظام ارجاع ندارد.

اعتراض پزشکان عمومی از نحوه اجرای طرح تحول سلامت

یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، با بیان اینکه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت مغفول واقع شده اند، افزود: برای موفقیت طرح تحول سلامت نیاز به حضور پزشکان در این عرصه است و باید این واقعیت را پذیرفت که بدون پزشکان عمومی طرح تحول سلامت موفق نخواهد شد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پزشک خانواده باید در اولویت طرح تحول سلامت قرار گیرد تا به واسطه آن از ظرفیت پزشکان عمومی در سیستم ارجاع استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اکنون طرح تحول سلامت به شکل فراگیر در کشور اجرایی شده و تنها گروهی که از اجرای این طرح هیچ نفعی نبرده اند پزشکان عمومی هستند که همین امر سبب اعتراض گسترده آنها شده است؛ زیرا باعث اختلاف درآمدی بین این گروه با پزشکان متخصص شده است.

وی یادآور شد: پزشکان عمومی در هر جامعه ای به ویژه جوامع پیشرفته در راس حوزه سلامت هستند و اگر به آن توجه شود می توان در حوزه درمان و کنترل هزینه ها سرآمد شد؛ مبلغ پرداختی به پزشکان عمومی در مقابل زحماتی که می کشند بسیار ناچیز است این درحالی است که همین مبلغ ناچیز نیز به موقع به آنها پرداخت نمی شود.

شیویاری افزود: باید تلاش شود پزشکان عمومی در اولویت قرار گیرند و مردم بتوانند با پزشکان خود در ارتباط باشند و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع داده شوند تا متحمل هزینه های سنگین حوزه سلامت نیز نشوند.

نماینده مردم میانه در مجلس دهم، ادامه داد: در سیستم دولتی پزشکان عمومی زیادی از وضعیت خود ابراز نارضایتی می کنند و از اینکه جایگاه واقعی آنها در طرح تحول سلامت دیده نشده گلایه دارند در حالی که پزشکان عمومی در خط مقدم حوزه سلامت هستند و باید بیش از قبل به این گروه بها داده شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: وزیر بهداشت باید در این مقوله وارد شود تا این قشر بتواند به تناسب زحمات خود به حقوق و مزایا دست یابند چراکه پزشکان عمومی نگین طرح تحول سلامت هستند و نباید مورد غفلت واقع شوند.

پزشکان عمومی بخش خصوصی با اجرای طرح تحول متضرر شدند

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با انتقاد از اینکه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت نادیده گرفته شده‌اند، به خانه ملت گفت: اگرچه حضور پزشکان عمومی در مناطق محروم و دور افتاده و افزایش دریافتی آنها به سبب فعالیت در این مناطق جزو برنامه های طرح تحول سلامت بوده اما مهمترین مشکل در این عرصه عدم اجرای نظام سطح بندی و ارجاع است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با اجرایی شدن طرح تحول سلامت و عدم اجرای پزشک خانواده، عمدتا پزشکان عمومی بخش خصوصی متضرر شدند چراکه بار مراجعه به پزشکان بخش دولتی با اجرایی شدن این طرح افزایش یافت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اکنون 80 درصد بیماران به بخش‌های دولتی مراجعه کرده و تمایل به استفاده از خدمات این بخش دارند همه این موارد سبب شده پزشکان عمومی بخش خصوصی از لحاظ مالی متضرر شده و اثرات مثبت طرح تحول سلامت بیشتر مشمول پزشکان عمومی بخش دولتی است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت باید برای رفع این معضل، راهنمای بالینی را اجرایی کرده و همچنین نظام سطح بندی را نیز به شکل گسترده تری در کشور عملیاتی کند تا نحوه مراجعه مردم به پزشکان متخصص مشخص شود.

خضری تاکید کرد: بر اساس سیستم ارجاع اگر کسی بخواهد خارج از این سیستم حرکت کند هزینه‌های درمان به طور کامل بر عهده فرد است لذا اجرایی شدن طرح پزشک خانواده می تواند به کنترل هزینه ها منجر شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: با اجرایی شدن سیستم ارجاع حدود 70 درصد از بیماران به پزشک خانواده مراجعه خواهند کرد و از ظرفیت پزشکان عمومی نیز می‌توان بهتر در حوزه سلامت بهره گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha