دبیر شورای عالی نظام پزشکی گفت: پیشنهاد انجماد تعرفه ای در سال 96 مشکلی از وضعیت نابهنجار حوزه سلامت را کم نخواهد کرد.

انجماد تعرفه ای مشکلی را رفع نمی کند

سلامت نیوز:دبیر شورای عالی نظام پزشکی گفت: پیشنهاد انجماد تعرفه ای در سال 96 مشکلی از وضعیت نابهنجار حوزه سلامت را کم نخواهد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل  از  ایرنا  ، محسن مصلحی افزود: این امر باعث پیچیده تر شدن اوضاع و جزیره ای تر عمل کردن ارکان حوزه سلامت و فشار بیشتر به اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد.


به گزارش سازمان نظام پزشکی،دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه مدتهاست با فرا رسیدن ماههای پایانی هر سال گفتمان ها و اظهارنظرهای متفاوتی را در خصوص تعرفه های پزشکی شاهد هستیم؛ اظهار داشت: متاسفانه خاستگاه بسیاری از این موضع گیری ها نه مباحث کارشناسی بلکه سیاسی و یا دستگاه مدارانه است و سازمان های بیمه گر با ادعای کمبود منابع همیشه در مقابل افزایش تعرفه ها مقاومت می کنند.


وی خاطرنشان کرد: نمایندگان وزارت بهداشت مواضعی مبهم اتخاذ می کنند؛ نمایندگان مجلس شواری اسلامی شرایط سیاسی، اجتماعی جامعه بیش از هر چیز برایشان مهم است و سازمان نظام پزشکی نیز در این میان، بسان کارشناسی که کسی حرفش را نمی خواند، نقش بشیر و نذیر را بازی می کند و این سناریوی تکراری سال هاست که ادامه دارد.


مصلحی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرح تحول سلامت موضوع پیچیده تر شد، ادامه داد: عدم توازن افزایش تعرفه ها بین گروههای مختلف و نیز کسری شدید منابع مالی بهانه خوبی به دست مخالفان افزایش تعرفه ها داد به طوری که از فریز و انجماد تعرفه ای در سال 1396 سخن گفته می شود که این نیز خود تنها برای گذران روزگار است تا سال بعد چه پیش آید.


مصحلی تصریح کرد : مدتهاست که بجای برخورد علمی و منطقی با مقوله قیمت تمام شده خدمات در حوزه سلامت، همان رویکرد معروف کاشت و برداشت سیب زمینی و پیاز در پیش گرفته شده است و سال هاست که شاهد تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های غیر واقع بینانه، سیاسی و متناقص در حوزه سلامت و به ویژه تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی هستیم.


به گفته دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی، شایسته بود بجای تصمیمات لحظه ای و صرفا به منظور گذر از زمان فعلی با استفاده از نقطه نظرات صاحب نظران، کارشناسان واقعی، انجمن های علمی و در راستای نیل به اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی؛ گام های اولیه برای تعیین تعرفه های تشخیصی و درمانی با استفاده از متدلوژی علمی و نه سلایق فردی و جناحی برداشته می شد.


وی اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت بازگشت به مسیر اصلی، در حال حاضر نقطه نظرات خود را جهت تعیین تعرفه های سال 96 به وزارتخانه های بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رفاه، کار وتعاون اجتماعی منعکس کرده تا بلکه وضعیت بدتر از این که هست، نشود.


عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر تدوین و تکمیل کتاب ارزش نسبی خدمات به صورت منطقی، ضرورت در نظر گرفتن تعرفه ترجیحی برای مناطق محروم و نیز گروههای کم درآمد جامعه پزشکی و مسئولیت پذیری سازمان های بیمه گر به ویژه درباره تعرفه های بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده و برای چندمین بار اعلام کرده است که سیاست گذاری در حوزه سلامت بدون توجه به نقطه نظرات متولیان اصلی آن یعنی ارائه کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی ره به جایی نخواهد برد.


مصلحی اظهار داشت: به نظر می رسد تا زمانی که متولیان امر پاسخ روشن و به دور از سیاسی کاری به سؤالات زیر ندهند آش همان آش است و کاسه همان کاسه.


علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی هفته جاری در یک نشست خبری با اشاره به موضوع تعرفه های پزشکی گفت: بسته پیشنهادی ما در این زمینه از ماه گذشته تقدیم وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع بودجه کشور در حال تحلیل است ما یک بسته پیشنهادی استراتژیک ارائه داده ایم.
وی با بیان اینکه در این بسته پیشنهادی تعرفه های پزشکی متفاوت است، اظهار داشت: برخی از این استراتژی ها به نفع مردم است، البته در حوزه تعرفه گذاری باید شورای عالی بیمه سلامت تشکیل می شد که این مهم، محقق نشد و در این مسیر مشکلاتی به وجود آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha