سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 205647

چه عواملی در ایجاد چین و چروک پوست موثر است؟ژنتیک و عوامل محیطی در ایجاد چین و چروک پوست موثر است. از عوامل محیطی موثر بر چین و چروک پوست می‌توان به مواردی مثل سیگار کشیدن، عادات نامناسب تغذیه ای، خواب ناکافی و استرس زیاد نام برد.

چروک پوست را چگونه محو کنیم؟

سلامت نیوز-*دکتر امیرهوشنگ احسانی: چه عواملی در ایجاد چین و چروک پوست موثر است؟ژنتیک و عوامل محیطی در ایجاد چین و چروک پوست موثر است. از عوامل محیطی موثر بر چین و چروک پوست می‌توان به مواردی مثل سیگار کشیدن، عادات نامناسب تغذیه ای، خواب ناکافی و استرس زیاد نام برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، البته اثر ژنتیک قابل پیشگیری نیست اما می‌توان عوامل محیطی پیشگیری یا شدت و حدت آن را کم کرد. البته افزایش سن هم غیرقابل اجتناب است.

چین و چروک پوست در کدام یک از لایه‌های پوست ایجاد می‌شود؟

پوست از سه لایه اپیدرم (لایه بیرونی)، درم (زیر پوست) و هیپودرم یا چربی پوست تشکیل شده است. لایه دوم پوست یا بافت درم از پروتئین‌هایی تشکیل شده که مهم‌ترین آن کلاژن و پروتئین الاستین است. افزایش سن، ژنتیک و عوامل محیطی بر این لایه اثر می‌گذارد.

بافت کلاژن به استحکام پوست کمک کرده و بافت الاستین خاصیت انعطاف‌پذیری برای پوست ایجاد می‌کند. با افزایش سن، سلول‌هایی که سازنده کلاژن و استین هستند، فعالیتشان کاهش می‌یابد و در نتیجه بافت کلاژن و الاستین کم می‌شود.

آیا تبلیغاتی که درباره کلاژن‌سازی صورت می‌گیرد، واقعی است؟

به اندازه‌ای که تبلیغ صورت می‌گیرد، درست نیست .

درباره بوتاکس و تزریق این فرآورده به پوست چه نظری دارید؟

کاربرد این فرآورده از سال 1980 مطرح شد و برای کسانی موثر بود که علت چین و چروک صورتشان، استفاده زیاد از عضلاتشان بود؛ یعنی افرادی که موقع صحبت کردن روی پیشانی آنها چروک ایجاد می‌شود و افرادی که با پیشانی اخم یا با ابرو صحبت می‌کنند.

مهم‌ترین پدیده‌هایی که موجب ایجاد چروک می‌شود، چیست؟

افزایش سن (پیری) و استفاده از عضلات هنگام صحبت کردن. البته کم شدن بافت زیر پوست هم موثر است. همه ما چربی زیر پوست داریم و این چربی، حالت صورت را ایجاد می‌کند. تغییر این بافت با افزایش سن، به خاطر نیروی جاذبه زمین و عوامل محیطی اتفاق می‌افتد.

برای تزریق بوتاکس چه محدوده سنی باید رعایت شود؟

تزریق برای افراد بالای 20 سال انجام می‌شود. برای افراد زیر 20 سال بوتاکس تزریق نمی‌شود. به افراد زیر 20 سال که پوستشان چین و چروک دارد، توصیه می‌کنیم عادت صحبت کردن با عضلات را ترک کنند.

آیا می‌توان از اکسید دوزنگ برای رفع چروک استفاده کرد؟

حدود 50 ـ 40 سال پیش، استفاده از آن مرسوم بود ولی چون بسیار چرب و سفیدکننده است، بویژه افرادی که پوست چرب دارند و همچنین آقایان، آن را نمی‌پسندند. البته برای کسی که پوستش جوش نمی‌زند و افرادی که پوست خشک دارند، می‌تواند موثر باشد.

استفاده از کرم ضد چروک چه تاثیری بر پیشگیری از پیری زودرس پوست دارد؟

کرم‌های ضد چروک ترکیباتی شامل ویتامین C، رتینول و اسید میوه دارند و حداقل سه تا شش ماه زمان لازم است که این داروها اثرات اولیه درمانی را نشان دهند. فرمولاسیون این کرم‌ها به گونه‌ای است که فعال‌سازی فیبروبلاست‌ها را که سلول‌های سازنده کلاژن هستند، تحریک می‌کند. فرد در 35 ـ 30 سالگی و برای پیشگیری می‌تواند از آنها استفاده کند و عوارضی هم ندارد.

تغذیه چه نقشی در پیشگیری از پیری زودرس دارد؟

استفاده از پروتئین مناسب در رژیم غذایی، رساندن آنتی اکسیدان به بدن از طریق میوه و سبزی، آب و مایعات کافی، روند پیری پوست را به تعویق می‌اندازد.

کسی که جوش یا تبخال دارد، می‌تواند تزریق بوتاکس انجام دهد؟

در این موارد صبر می‌کنیم مشکل عفونی برطرف شود. سپس اقدام به بوتاکس می‌کنیم. خانم‌های باردار و شیرده نیز نباید برای بوتاکس اقدام کنند.

*متخصص پوست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha