حكیمی‌پور، عضو شورا: دراین منطقه تردد زیاد است نگرانیم اتفاق دیگری تبدیل به فاجعه شود عضو کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو درمجمع نمایندگان تهران: اگر مراجع ذیصلاح ایمنی ساختمان پاساژ کویتی‌ها را تأیید کنند، این پاساژ از هفته آینده آغاز به کار می‌کند.

بلاتكلیفی همسایه قدیمی پلاسکو

سلامت نیوز: حكیمی‌پور، عضو شورا: دراین منطقه تردد زیاد است نگرانیم اتفاق دیگری تبدیل به فاجعه شود عضو کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو درمجمع نمایندگان تهران: اگر مراجع ذیصلاح ایمنی ساختمان پاساژ کویتی‌ها را تأیید کنند، این پاساژ از هفته آینده آغاز به کار می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: روبه‌روی پیكر در هم فروریخته پلاسكو، ساختمان پاساژ پروانه با تابلوهای خاكستری و سرخ قد علم كرده است. همان ساختمانی كه دو روز بعد از آتش و آوار «پلاسكو» اعضای شورای شهر تهران جلسه اضطراری خود را درآن برگزار كردند. این ساختمان تا سه هفته قبل مثل تمام ساختمان‌های محدوده مركزی بازار تهران محل رفت‌وآمد خریداران و فروشندگان ازهمه جای ایران بود، اما حالا كار خوابیده است. روزهای اولی كه همه درشوك حادثه پلاسكو بودند، بخشی از خیابان جمهوری را بستند و دور ساختمان‌های اطراف پلاسكو را حصار كشیدند و از آن زمان تا همین هفته‌ای كه گذشت، سه جمعه است كه غرفه‌داران جمعه‌بازار پاركینگ پروانه نتوانسته‌اند اجناس خود را بفروشند. ١٦‌سال است كه هرجمعه، رنگ و روی این بازار خریداران را به اینجا كشانده است. ١٦‌سال است كه فروشندگان این بازار، درون غرفه‌های كوچكشان در پاركینگ پاساژ پروانه بساط كرده‌اند تا تولیدات هنری و صنایع دستی خود را بفروشند، اما حالا بلاتكلیف مانده‌اند و مسئولان شهری هم هنوز هیچ پیام درستی درباره سرنوشت شغلی‌شان به آنها نداده‌اند.

می‌گویند، پاركینگ پروانه بیشتر از‌ هزارنفر غرفه‌دار دارد، خیلی‌هایشان زنان سرپرست خانوارند و بعضی‌هایشان نان‌آور خانواده. مثل فاطمه خانم كه ٨‌سال قبل متاركه كرده و حالا یك دختر دارد كه او هم بیمار است: «دخترم نمی‌تواند در اداره كار كند، برای همین درخانه عروسك می‌سازد و من هرجمعه عروسك‌ها را برای فروش به اینجا می‌آورم.» بعد بغضش می‌تركد:  «اگر اینجا را از ما بگیرند، واقعا نمی‌دانم باید چه كار كنم؟ بیچاره می‌شوم.»

  ساكنان این جمعه‌بازار هم از پنجشنبه سه‌هفته قبل مثل اسفند روی آتش بودند. می‌گویند، ازهمان روز حادثه پلاسکو تا همین حالا دلشان آتش گرفته است كه آتش‌نشان‌های بی‌گناه در زیر آوار ماندند و دیگر زنده برنگشتند. تا زمانی كه مأموران آتش‌نشانی، پلیس و امدادگران درحال عملیات آواربرداری بودند، این مردم هم درخانه‌های خود نشستند و به صفحه تلویزیون چشم دوختند تا خبری تازه بشنوند: «كار من عروسك دست‌ساز پارچه‌ای است. شوهرم هم شغلش آزاد است و بعضی وقت‌ها هم اینجا به من كمك می‌كند. از ٤‌سال قبل اینجا هستم. البته درهمان روزهای اول ما بیشتر نگران آتش‌نشان‌های جوانی بودیم كه زیر آوار ماندند. روزهای اول آن‌قدر استرس آدم‌هایی كه زیر آوار ماندند را داشتیم كه اصلا به خودمان و درآمدمان فكر نمی‌كردم، اما بعد از اینكه خیابان باز شد و می‌بینیم كه غرفه‌هایمان هنوز تعطیل است، نگران می‌شویم كه نكند همین‌طور بماند و بعد نتوانیم جای دیگری پیدا كنیم.»

اصغرآقا هم خیلی كلافه می‌گوید: «پس كی می‌توانیم غرفه‌ها را باز كنیم؟ كلی ضرر داده‌ایم دراین مدت. چك داریم، آخر ما هم خرج زندگی می‌دهیم.» آوارها جمع شد، مراسم تشییع آتش‌نشان‌های شهید انجام و خیابان باز شد. آنها جمعه همین هفته ساعت ٦ صبح كه به محل پاركینگ پروانه رفتند، فهمیدند كه هنوز پاركینگ بسته است و نمی‌توانند كار كنند. ساكنان این جمعه‌بازار خسته جز مردان میانسالی كه عتیقه برای فروش دارند، زنان، دختران و پسران جوانی هستند كه كارهای هنری خود را در اینجا می‌فروشند. «زیورآلات می‌سازیم و جمعه‌ها در بازار می‌فروشیم.»

مهدیه این را می‌گوید و بعد روی صفحه گوشی‌اش عكس زیورآلات را نشان می‌دهد. سمیرا هم می‌گوید: «پا در هوا ایستاده‌ایم تا ببینیم چه می‌شود؟ گفته‌اند، بعد از ٢٢ بهمن باز می‌شود اما این هم قطعی نیست. شوهرم ٦‌سال قبل فوت كرد، اما از شما چه پنهان وقتی زنده هم بود، من مجبور بودم كار كنم. حالا می‌ترسم با این وضعیت همین غرفه هم از من دریغ شود و من بمانم با ٧٠٠‌هزار تومان كرایه.» خیلی از غرفه‌داران پاركینگ پروانه جمعه‌ها از شهرهای مختلف ایران مثل رشت و كردستان و شیراز به اینجا می‌آمدند و هركدام با پرداخت ٣٥‌هزار تومان به شهرداری برای یك روز كاری درهفته ماندگار می‌شدند، حالا هم تمایل زیادی برای جابه‌جایی پاساژ ندارند، چون به قول خودشان تردد زیاد است، اما اگر به یك جای خلوت بروند، فروش اینجا را ندارند.

احمد حكیمی‌پور، عضو شورای شهر اما درباره وضعیت این افراد می‌گوید: «تعطیلی به دلیل وضعیت غیرعادی منطقه است. حتما وقتی شرایط عادی شود، مشكل رفع می‌شود اما در هرصورت شهرداری باید به فكر ساماندهی باشد. خیلی هم بحث ایمنی مطرح نیست، چون تردد زیاد دراین منطقه نگرانی ایجاد كرده است كه اگر دوباره اتفاقی بیفتد، تبدیل به فاجعه شود.»

از زمانی كه حادثه پلاسكو اتفاق افتاد، شهرداری و اعضای شورا هم به تكاپو افتادند تا ساختمان‌های ناایمن را شناسایی كنند. چند روز قبل هم مأموران آتش‌نشانی درساختمان آلومینیوم تهران كه به‌عنوان برادر دوقلوی پلاسكو شناخته می‌شود، مانور داشتند و قبل از آن هم تعداد كپسول‌های آتش‌نشانی داخل طبقات را افزایش دادند و حتی صحبت از پلمپ ساختمان هم شد، چون پله فرار و سیستم اطفای حریق ندارد، اما كسبه این ساختمان معتقدند كه این ساختمان از بتون است و هیچ خطری آن را تهدید نمی‌كند، ولی ظاهرا شهرداری تهران از آن زمان آتش‌نشانی را ملزم كرده تا به وضعیت ایمنی ساختمان هم رسیدگی كند، برای همین هم هنوز تكلیف كسبه جمعه‌بازار پاركینگ پروانه مشخص نیست. ترس از دایمی‌شدن تعطیلی جمعه‌بازار باعث شده آنها به فكر امضای طوماری برای شهرداری بیفتند تا شاید از این طریق بتوانند تكلیف خود را مشخص كنند. چهارشنبه هفته گذشته كسبه بازار كویتی‌ها هم در اعتراض به بازنشدن پاساژ تجمع كردند، اما ابوالفضل سروش، یكی از اعضای کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو درمجمع نمایندگان تهران گفته است: «‌اگر مراجع ذیصلاح ایمنی ساختمان پاساژ کویتی‌ها را تأیید کند، این پاساژ از هفته آینده مجددا آغاز به کار می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha