مدیردفتربرنامه ریزی وتلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه: گفت: به علت اختصاص نیافتن اعتبارات لازم به ستاد احیای دریاچه ارومیه، حدود 80 درصد پروژه های احیا متوقف شده است.

80 درصد پروژه های احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است

سلامت نیوز: مدیردفتربرنامه ریزی وتلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه: گفت: به علت اختصاص نیافتن اعتبارات لازم به ستاد احیای دریاچه ارومیه، حدود 80 درصد پروژه های احیا متوقف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی افزود: قولی که رییس سازمان برنامه بودجه در هیات دولت داده نیز محقق نشد و تاکنون یک ریال هم تخصیص نیافته است.


وی اظهار کرد: چندی پیش رییس سازمان برنامه و بودجه تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه را امضا کرد اما تاکنون هیج مبلغی تخصیص نیافته است.


تجریشی گفت: برخی از پروژه ها سرمایه گذاری آنها به پایان رسیده و فقط قرار بود آب را به دریاچه برسانند که به علت عدم تخصیص اعتبار این کار متوقف شده است.


وی افزود: به عنوان مثال قرار است سد سیلوه 190 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه برساند که با عدم اعتبار این روند نیز متوقف شده است، همچنین از محل تصفیه خانه ها نیز امسال می توانست بیش از 45 میلیون متر مکعب به دریاچه برسد که این نیز محقق نشد.


مدیردفتربرنامه ریزی وتلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه گفت: ایجاد سردهنه ها نیز از دیگر پروژه هایی است که نقش زیادی در آبرسانی به دریاچه دارد که هزینه زیادی هم نمی خواهد اما باعث می شد روزانه یک میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شود که این پروژه نیز متوقف شده است.


وی با ابراز نگرانی از ادامه این روند اظهار کرد: یکی از نگرانی های ما خشک شدن نهال هایی است که دو سال است برای کاشت و نگهداری آنها تلاش و هزینه کرده ایم، اگر منابع مورد نیاز برای آبیاری آنها تامین نشود ممکن است این درخت ها خشک شوند.


تجریشی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه حدود هزار و 120 میلیارد تومان از محل ماده 10 و 12 ( بودجه های اضطراری ) تامین می شود که تخصیص 300 میلیارد تومان آن چند روز گذشته از سوی محمد باقر نوبخت امضا شد.


وی اظهارکرد:همچنین مبلغ 350 میلیارد تومان نیز از بودجه سالانه دستگاه های اجرایی و 350 تا 400 میلیارد تومان دیگر نیز از صندوق ملی توسعه تامین می شود که این مبلغ بیشتر برای پروژه های رودخانه های مرزی اختصاص خواهد یافت.


تجریشی تاکید کرد: قرار است این مبلغ به پروژه های اولویت دار مانند اقدامات در راستای کاهش 40 درصدی استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی، ادامه پروژه های قرق و کشت گیاهان برای تثبیت خاک تخصیص داده شود اما تاکنون هیچ اعتباری داده نشده است.
وی با بیان اینکه اکنون وضعیت دریاچه به تثبیت رسیده است گفت: اما اگر اعتبارات مورد نیاز هر چه زودتر تخصیص نیابد جای نگرانی دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha