چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

: بی‌اشتهایی نوعی اختلال در غذا خوردن است که ازجمله بارزترین مشخصات آن می‌توان به کمبود وزن شدید و بیزاری از غذا اشاره کرد.

رابطه بی‌اشتهایی با اوتیسم

سلامت نیوز: بی‌اشتهایی نوعی اختلال در غذا خوردن است که ازجمله بارزترین مشخصات آن می‌توان به کمبود وزن شدید و بیزاری از غذا اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بی‌اشتهایی عصبی در طولانی‌مدت ممکن است به کاهش غیرطبیعی ضربان قلب، افت فشار خون، افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و ضعف عمومی منجر شود. براساس نتایج پژوهشی که در آکادمی سالرنسکا در سوئد انجام شد، زنانی که سابقه ابتلا به بی‌اشتهایی دارند، در برخی ویژگی‌های رفتاری و جسمی با زنان اوتیسمی قابل مقایسه هستند. گفته می‌شود رفتارهای‌های اوتیسمی در این افراد حتی تا مدت‌ها بعد از درمان بی‌اشتهایی ادامه‌ می‌یابد.

در این پژوهش، گروهی از زنان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی که بهبود یافته بودند، بررسی شدند. پژوهشگران دریافتند الگوی غذا خوردن این افراد به زنان اوتیسمی شباهت دارد. چند نمونه از این ویژگی‌های اوتیسمی عبارتند از حساسیت به بوی برخی غذاها، غذا نخوردن در حضور جمع و تلاش برای خُرد کردن و جویدن همزمان غذا. همچنین مشاهده شد قسمت‌هایی از مغز این افراد که با شناخت اجتماعی در ارتباط است، متحمل تغییراتی شده که در زنان اوتیسمی نیز اتفاق می‌افتد. این تغییرات حتی پس از بهبود بی‌اشتهایی و رسیدن فرد به وزن مناسب نیز مشاهده شد.

با وجود تشابهی که در این پژوهش در الگوهای رفتاری و فکری زنان مبتلا به بی‌اشتهایی و اوتیسم گزارش شد، هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا این ویژگی‌های اوتیسمی قبل از ابتلا به بی‌اشتهایی نیز وجود داشتند یا در پی ابتلا به این اختلال ایجاد شدند.

منبع: medicaldaily.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha