ظهر پنجشنبه هفته گذشته سه كارگر در حادثه ریزش دیواره متروی میدان ولیعصر قم كشته و ٦ كارگر مصدوم شدند.

پنجشنبه تلخ كارگران

سلامت نیوز: ظهر پنجشنبه هفته گذشته سه كارگر در حادثه ریزش دیواره متروی میدان ولیعصر قم كشته و ٦ كارگر مصدوم شدند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: معاون مركز فوریت‌های پزشكی استان قم در گفت‌وگو با مهر گفت: یك نفر از این افراد كه تاحدودی زیر آوار مانده بود به بیمارستان نكویی منتقل و پنج نفر دیگر كه چهار نفر آنها از كارگران مترو بودند و یك نفر هم از عوامل امدادی هستند به سایر مراكز درمانی منتقل شدند. هنوز نیم ساعت از حضور تیم‌های امداد و نجات در محل حادثه نگذشته بود كه پیكر نخستین كارگر مصدوم حادثه كه جوانی ایرانی بود از زیرآوار بیرون آمد و در نخستین ساعت‌های بامداد دیروز پیكر بی‌جان دومین كارگر مدفون در زیر آوار توسط ماموران آتش‌نشانی خارج شد. مدتی بعد از اعلام خبر پیدا شدن دومین كارگركشته شده حادثه، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم از یافتن پیكر سومین كارگر از زیر آوار مترو قم خبر داد. بنابراین با یافتن پیكر یك كارگر دیگر تعداد جان باختگان این حادثه به سه نفر رسید.


مهدی فراهانی، معاون مركز فوریت‌های پزشكی استان قم به ایلنا گفت: طبق احتمالات قبلی دو نفر از كشته شده‌های این حادثه به نام‌های حسین حكم‌آبادی متخصص برق و سید احمد صبوری كارگر كارگاه حفر تونل مترو قم بودند. فراهانی افزود: این حادثه ساعت ساعت ١١:١٠ دقیقه صبح پنجشنبه به اورژانس قم اعلام شد و در ظرف كمتر از سه دقیقه عوامل اورژانس خود را به محل حادثه رساندند. آتش‌نشانان یكی از گروه‌های فعالی بودند كه در قسمت پایین تونل در حال آواربرداری هستند و دیگر نیروها نیز هر كدام به نوعی در حال فعالیت در جهت بیرون آوردن فرد سوم از زیر آوار بودند. به گزارش ایسنا این حادثه در متروی میدان ولیعصر و محل خروج دستگاه تی بی‌اف اتفاق افتاد كه بخشی از دیواره مترو ریزش كرد و بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی مستقر و مشغول برداشت خاك و ایمن‌سازی محیط شدند.


شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات كشور نیز درباره حادثه به ایلنا گفت: دو تیم از سگ‌های زنده‌یاب نیز از تهران و قم برای بیرون آوردن مصدومان و كشته شده‌های احتمالی حادثه در محل حاضر شدند.

علت حادثه معلوم نیست
سیدرضا طباطبایی، مدیركل روابط عمومی استانداری استان قم نیز به ایلنا گفت: معاونت عمرانی و مدیریت بحران استانداری قم مسوول بررسی حادثه هستند، اما هنوز علت قطعی حادثه مشخص نیست كه احتمالا در روزهای آینده معلوم خواهد شد. در ادامه سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در ساعت‌های ابتدایی حادثه با اشاره به اینكه بخشی از دیواره محل خروج دستگاه «تی پی اف» ریزش كرده كه ربطی به تونل مترو ندارد، افزود: این بخش اصلا ربطی به دیوار اصلی و تونل ندارد. وقتی دستگاه تی پی اف خارج شده و بیرون از تونل در حال دمونتاژ بوده كه به محل دیگری برود، دیواره‌ای كه بین دستگاه بوده فروریخته است. عباس ذاكریان افزود: آنچه كه به عنوان ریزش تونل مطرح شده است، تكذیب می‌شود. در میدان ولیعصر و محل خروج دستگاه تی‌بی‌اف بخشی از دیواره ریزش داشته كه بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی در محل مستقر و مشغول برداشت خاك و ایمن‌سازی محیط شدند. در پایان مهدی فراهانی، معاون اورژانس قم در ساعت‌های نزدیك به ظهر روز جمعه از پایان عملیات امداد و نجات خبر داد و افزود: با وجود بارش باران و سرمای هوا، عملیات آواربرداری همچنان
ادامه دارد.

حمایت از حادثه‌دیدگان ریزش مترو
در این بین مدیركل تامین اجتماعی قم اعلام كرد این سازمان طبق وظیفه قانونی خود از تمام حادثه‌دیدگان ریزش مترو در قم حمایت می‌كند. سید مجتبی موسوی افزود: حمایت سازمان تامین اجتماعی از حادثه ‌دیدگان ناشی از كار مشروط به سابقه حق‌ بیمه نیست و مزایای قانونی بدون توجه به این سوابق ارایه می‌شود. در حوادث ناشی از كار، تعهدات سازمان تامین ‌اجتماعی شامل درمان، غرامت دستمزد و برقراری مستمری‌های بازماندگان، ازكارافتادگی كلی و جزیی و غرامت مقطوع نقص عضو مشروط به داشتن سابقه پرداخت حق‌ بیمه نیست.


به استناد ماده ٦٠ قانون تامین ‌اجتماعی، حوادث ناشی از كار، حوادثی است كه در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه ‌شده اتفاق می‌‌افتد. كارفرمای متروی قم موظف است ضمن اقدام برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌دیده، گزارش كامل حادثه را نیز حداكثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تامین ‌اجتماعی محل و اداره كار و نیروی انتظامی برساند. به خانواده فوت‌شدگان ریزش مترو قم در كمترین زمان ممكن مستمری فوت ناشی از حادثه كار پرداخت می‌شود.
موسوی گفت: اگر جراحت حادثه‌دیدگان سطحی باشد، غرامت دستمزد ایام بیماری و اگر حادثه منجر به نقص عضو كارگر شده باشد غرامت نقص عضو از سوی تامین اجتماعی قم پرداخت می‌شود. اگر درصد از كارافتادگی كارگران حادثه دیده طبق نظر كمیسیون پزشكی تامین اجتماعی قم از ٣٣ تا ٦٦ درصد باشد از كارافتاده جزیی شناخته می‌شوند و اگر بالاتر از ۶۶ درصد باشد ازكارافتاده كلی محسوب شده و مستمری قانونی را دریافت می‌كنند. وی افزود: با بررسی‌های بازرسان اداره كار و تامین اجتماعی قم اگر در این حادثه كارفرما مقصر باشد طبق ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی رفتار خواهد شد.

 

حال یك كارگر دیگر در بیمارستان وخیم است
در انفجار گاز در روستای كولغان پنج كارگر كشته شدند

در انفجار ناشی از گازهای زیرزمینی به هنگام حفاری حوالی روستای كولغان، پنج كارگر كشته و یك نفر زخمی شد. به گزارش ایسنا، حسن امینی‌زاده، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس گفت: ساعت ١٣:٤١ خبر وقوع انفجار اطراف روستای كولغان در مسیر جاده میناب به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی بندرعباس اعلام شد. این حادثه در یك پروژه چشمه آب گرم اتفاق افتاد و در زمان وقوع سانحه كارگران در تونل مشغول به كار بودند. وی با بیان اینكه گاز اشباع شده در محیط بر اثر جرقه‌ای منفجر شده است، اظهار كرد: بر اثر این انفجار پنج نفر از كارگران جان خود را از دست دادند و یك كارگر دیگر نیز روانه بیمارستان شد كه حال وی وخیم است. امینی‌زاده گفت: نجاتگران آتش‌نشانی بندرعباس پس از ساعت‌ها تلاش موفق شدند همه كارگران حادثه دیده را به سطح زمین منتقل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha