هفته گذشته، یورش بیل مکانیکی به درختان «باغ سبز» ،تنها باغ خیابان دکتر حسابی محله فرشته تهران و قطع شبانه آن‌ها، با واکنش افکار عمومی و رسانه های کشور و حتی شورای شهر تهران مواجه شد.

پیگیر مصادره «باغ سبز فرشته» هستیم

سلامت نیوز: هفته گذشته، یورش بیل مکانیکی به درختان «باغ سبز» ،تنها باغ خیابان دکتر حسابی محله فرشته تهران و قطع شبانه آن‌ها، با واکنش افکار عمومی و رسانه های کشور و حتی شورای شهر تهران مواجه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون،ا محمد حقانی عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران درباره وضعیت پرونده به گفت و گوی کوتاهی پرداخته ایم که به شرح زیر است:

ماجرای باغ محله فرشته که به «باغ سبز» معروف است چه بود؟

در خیابان دکتر حسابی محله فرشته یک باغ چهار هزار متری وجود دارد که در تمامی کمیسیون های موبوط و نقشه های شهری به عنوان باغ شناخته شده است. مالک اصلی این باغ بنیاد مستضعفان است. تعداد زیادی درخت های این باغ در مقاطع مختلف زمانی توسط مالک آن قطع شده است که گزارش های موبوط به این موضوع موجود است. در سال 92 براساس مصوبه برج باغ، برای این باغ مجوز ساخت و ساز صادر می شود ولی آن سال ساخت و سازی رخ نمی دهد و مجددا مالک در سال 95 اقدام به تمدید این پروانه ساختمانی می‌کند. درفاصله سال 92 تا 95 سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران در نامه ای به شهرداری منطقه یک اعلام کرده که براساس تبصره یک قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز، به دلیل اینکه مالک، قطع درخت داشته و این سازمان از او شکایت کرده است، تا اعلام نظر و صدور رای نهایی در دادگاه، شهرداری منطقه یک از تمدید پروانه ساختمان خودداری کند. متاسفانه علی رغم درخواست و اعلام سازمان پارک ها و فضای سبز، شهرداری منطقه یک اقدام به تمدید این پروانه ساختمانی کرده است.

تاکنون چند مرتبه قطع درختان در این باغ صورت گرفته است؟

مالک در سه نوبت درختان باغ را قطع کرده است. آخرین بار آن مربوط به هفته گذشته است که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ها داشته است. شبانه با بیل مکانیکی درخت ها را قطع کرده اند. سرشاخه های درخت ها را در اتاقک باغ سوزانده اند و تنه درخت‌ها را با کامیون به خارج از محل انتقال داده اند. به خبرنگاران و کارشناس نیز تاکنون اجازه ورود و بازدید از باغ را نداده اند. حالا پرسش این است که اگر طبق قانون، مالک اقدام به قطع درخت ها کرده است، چرا شبانه این کار را انجام داده و به هیچ فردی اجازه ورود و بازدید نمی دهد.

هنگامی که شهرداری مجوز ساخت یک برج را در باغ صادر می کند، به صورت غیر مستقیم به مالک اجازه قطع درخت ها را می دهد؛ درباره باغ سبز نیز همین اتفاق رخ داده است.

شهرداری به هیچ وجه مجوز قطع درخت صادر نکرده است. شهرداری در یک محلی براساس مجوز برج باغ مجوزی صادر می کند و این مجوز دلیلی بر قطع درخت نیست. مالک اگر برای انجام عملیات عمرانی نیاز به قطع درخت دارد باید برای این کار از کمیسیون مربوطه مجوز بگیرد. اما مالک این باغ هیچ‌گاه مجوزی از شهرداری برای قطع درخت نگرفته است و همچنین جریمه ای پرداخت نکرده است.

براساس شواهد، مالک به شهرداری برای قطع درخت ها در حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان جریمه پرداخته است. این جریمه را برچه اساسی پرداخت کرده است؟

مجوز قطع درخت با مجوز صدرو پروانه تفاوت دارد. شاید در یک بازه زمانی جریمه پرداخت کرده است كه البته بنده در جریان پرداخت این جریمه نیستم. اما طبق شواهد مالک سه مرتبه به صورت خلاف درخت های باغ را در تعداد بالا قطع کرده است.

چرا علی رغم نامه سازمان پارک ها و فضای سبز، شهرداری منطقه یک اقدام به صدرو مجوز و تمدید پروانه کرده است؟

پاسخ این پرسش را شهرداری منطقه یک باید به دادستانی بدهد اما به نظر من درآمدهای ناپایدار، تمامی زیرساخت ها و ظرفیت های زیست محیطی شهر تهران را به نابودی کشانده است.

درخصوص پرونده باغ فرشته در شورای شهرتصمیم گیری شده است؟

در شورای شهر مقرر شد که به هیچ وجه اجازه ساخت برای این باغ صادر نشود و پرونده نیز به مراجع قانونی ارجاع داده شده است. شورای شهر تهران پیگیر مصادره این باغ به نفع شهروندان و شهر است.

باتوجه به اینکه مالک باغ بنیاد مستضعفان است، آیا می خواهید ملک بنیاد مستضعفان را مصادره کنید؟

بله، می خواهیم برای اولین بار در طول تاریخ این شهر، ملکی را که مالک آن اینچنین درخت قطع کرده و خلاف قانون انجام داده، مصادره کنیم. این ملک قبلا مصادره شده و الان نیز باید به نفع مردم تهران مصادره شود. به دادستان کل کشور و دادستان تهران و هر نهاد و ارگانی که بتوانیم نامه می نویسیم و درخواست مصادره این ملک را پیگیری می کنیم. به نظر من حفظ اندک باغ های باقی مانده در تهران تنها کاری است که می توانیم در این چهار ماه باقی مانده از عمر شورای شهر انجام بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha