معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار گفت: هم اکنون مرحله اول طرح ایراپن، یعنی آموزش کارکنان ‌آن شروع شده و در برنامه ششم توسعه باید 90 درصد افراد 30 تا 70 سال ارزیابی خطر شوند و برنامه مراقبت کامل به آن‌ها داده خواهد شد.

اجرای مرحله اول طرح ایراپن/ هر مراقب سلامت 12 هزار و 500 نفر را غربالگری میکند

سلامت نیوز:معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار گفت: هم اکنون مرحله اول طرح ایراپن، یعنی آموزش کارکنان ‌آن شروع شده و در برنامه ششم توسعه باید 90 درصد افراد 30 تا 70 سال ارزیابی خطر شوند و برنامه مراقبت کامل به آن‌ها داده خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علیرضا مغیثی معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار، گفت: فرق  اجرای طرح ایراپن با برنامه‌های قبلی این است که، در گذشته مردم منتظر می‌شدند که از طریق رسانه‌ها از برنامه و طرح‌ها اطلاع پیدا کنند اما هم اکنون در این برنامه، مراقب‌ها فعالند یعنی بهورزان و مراقبین سلامت به درب منزل افراد مراجعه یا اینکه مردم به پایگاه‌های سلامت مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در هر پایگاه سلامت 4 مراقب وجود دارد که هر کدام 12 هزار و 500 نفر در منطقه خود را تحت پوشش دارند. این مراقبین سلامت باید افراد 30 تا 70 ساله این جمعیت را به پایگاه‌های سلامت دعوت کنند و خطرسنجی و غربالگری انجام دهند. این فراخوان فعالانه است یعنی 2500 نفری که تحت پوشش این مراقبت سلامت قرار دارند باید همگی غربالگری شوند.

مغیثی گفت: ما به مراقبین سلامت الگو داده‌ایم اما این افراد به عهده خودشان است که به هر نحو ممکن این 12 هزار و 500 نفر را غربالگری و خطرسنجی کنند مثلاً یا به درب منزل افراد مراجعه کنند و یا اینکه افراد را برای آمدن به پایگاه سلامت تشویق نمایند اما هر مراقب باید مطمئن شود که همه افراد 30 تا 70 ساله جمعیت تحت پوشش خود را غربالگری کرده است.

اجرای مرحله اول طرح ایراپن

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: هم اکنون مرحله اول طرح ایراپن، یعنی آموزش کارکنان ‌آن شروع شده و در برنامه ششم توسعه باید 90 درصد افراد 30 تا 70 سال ارزیابی خطر شوند و برنامه مراقبت کامل به آن‌ها داده خواهد شد.

برنامه‌های نوین سلامت که محوریت آن با بیماری‌های غیرواگیردار است با نام ایرانپن در حال اجراست. این برنامه بر اساس پن (بسته مداخلات اساسی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار) سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: این برنامه بر اساس تجربیات و پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی بوده و ما این بسته را بر اساس وضعیت داخلی کشور بومی‌سازی کردیم و به نام ایراپن ارائه نمودیم. ایراپن جزئی از برنامه‌های نوین سلامت در حوزه بهداشت است.

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار گفت: این برنامه هم اکنون با آموزش پرسنل سطوح محیطی شبکه، آغاز شده است یعنی بهورزان، کاردان، مراقب سلامت،‌مسئول بیماری‌های غیرواگیر،‌ مسئول سلامت خانواده، مسئول سلامت روان و مسئول دخانیات در سطح مدرسه‌ها و دانشگاه، آموزش کامل را دریافت می‌کنند.

مغیثی اضافه کرد: آموزش‌های معاونین فنی معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تمام شده و برنامه را با هدف 909090 یعنی 90 درصد پوشش جمعیت، 90 درصد ارزیابی خدمات و 90 درصد ارائه خدمات مراقبتی به افراد در طول برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است. این آموزش‌ها هم اکنون تمام شده است، فاز اول آموزش‌ها تمام شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی به تدریج شهرهای خود را زیر پوشش این طرح می‌برند.

خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی در طرح ایراپن

وی گفت: در این طرح بهورزان در روستا و مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت ارائه خدمت می‌دهند. در این طرح ابتدا برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده همچون سکته‌های مغزی و قلبی اجرا می‌شود سپس غربالگری بیماری‌های شایع غیرواگیر و تشخیص زودرس سرطان‌ها انجام می‌شود. این سه هدف در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های مراقبت سلامت توسط مراقبین سلامت انجام خواهد شد و به مراکز جامع سلامت ارجاع داده می‌شود.

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار، گفت: یک نفر که به صورت فعال وارد سیستم بهداشت می‌شود از ابتدا تا انتها در اختیار مراقبین سلامت خواهد بود.

فراخوان افراد 30 تا 70 سال

مغیثی گفت: در این طرح تمامی مردم مخصوصاً‌ افراد 30 تا 70 سال فراخوان داده می‌شوند و سپس اطلاعات آن‌ها در نرم‌افزار سیب ثبت و بعد خطرسنجی و غربالگری می‌شوند و تشخیص زودرس بیماری‌های غیرواگیر در آن‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: در طرح ایراپن عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر نیز بررسی می‌شود، تاکنون برنامه‌ها اجرا می‌شده اما به صورت منسجم نبوده است. در این طرح مثلا به کسی که سیگاری است برنامه طرح سیگار داده می‌شود یا کسی که به عنوان چاق شناسایی شده و تغذیه بد دارد، کارشناس تغذیه در همان سیستم خدمات مشاوره به وی می‌دهد و اگر نیاز باشد وی را به پزشک ارجاع می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha