بیكاری بیش از 3میلیون نفری طبق اعلام مركز آمار و برآورد ورود بیش از 4میلیون نفر دانشگاهی به بازار كار و همچنین رونمایی از پدیده «شاغلان فقیر» كه كارشناسان تعداد این افراد را بیش از 15میلیون نفر اعلام می‌كنند بیانگر آن است كه شرایط بازار كار اصلاً مناسب نیست، این در حالی است كه یك اقتصاددان هشدار داده است اگر سطح تولید ناخالص ملی افزایش پیدا نكند، شاهد گسترش بیش از پیش پدیده «شاغلان فقیر» خواهیم بود.

توسعه شاغلان فقیر!

سلامت نیوز: بیكاری بیش از 3میلیون نفری طبق اعلام مركز آمار و برآورد ورود بیش از 4میلیون نفر دانشگاهی به بازار كار و همچنین رونمایی از پدیده «شاغلان فقیر» كه كارشناسان تعداد این افراد را بیش از 15میلیون نفر اعلام می‌كنند بیانگر آن است كه شرایط بازار كار اصلاً مناسب نیست، این در حالی است كه یك اقتصاددان هشدار داده است اگر سطح تولید ناخالص ملی افزایش پیدا نكند، شاهد گسترش بیش از پیش پدیده «شاغلان فقیر» خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه «جوان» نوشت: طبق آمارهای رسمی 23 میلیون شاغل در كشور داریم كه حدود 13میلیون نفر كارگر قرارداد موقت، بیش از 4میلیون كارمند رسمی دولت هستند و گفته می‌شود 4میلیون دانشگاهی هم به‌زودی با فارغ‌التحصیلی به بازار كار وارد می‌شوند و این افراد به خیل بیش از 3میلیون بیكار فعلی خواهند پیوست، در چنین شرایطی مشاور اقتصادی رئیس جمهور اخیراً مدعی شد باید در میان شاغلان به دنبال فقرا بگردید، این امر نشان می‌دهد بین حداقل دستمزد نیروی كار در ایران با خط فقر آنقدر فاصله افتاده است كه جمعیت زیادی از شاغلان زیر خط فقر قرار دارند و از نظر اقتصادی فقیر شناخته می‌شوند.

تحت شرایط نامساعد بازار كار و حداقل دریافتی نیروی كار در ایران خوش‌چهره كارشناس اقتصادی پیش‌بینی كرده كه اگر تولید ناخالط داخلی در ایران رشد نكند، بر جمعیت شاغلان فقیر افزوده خواهد شد، حال آنكه نظام اقتصادی ایران آنقدر بیمار است كه در شرایط كنونی از بانك گرفته تا فضای كسب و كار به معضلی جدی برای فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها و تولید اشتغال بدل شده است.
 
بروز پدیده «شاغلان فقیر»
در همین رابطه محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با تسنیم، درباره گسترش پدیده «شاغلان فقیر» گفت: بخشی از بروز این پدیده ناشی از حجم گسترده بیكاری در جامعه است. برای كاهش نرخ بیكاری باید توجهی به افزایش سطح تولید ناخالص ملی با افزایش صادرات و افزایش درآمد صورت گیرد، در غیراین صورت شاهد گسترش پدیده «شاغلان فقیر» خواهیم بود.
خوش‌چهره گفت: درحال حاضر شاهد هستیم در میان نیروهای حقوق‌بگیر، اعم از مدیران، مدیران ارشد، نظامیان و خیلی از فرهنگیان و دانشگاهیان بخش زیادی دچار سختی معیشت شده‌اند و تأكیدات رهبر انقلاب بر توجه معیشت، ناظر به این مقوله قابل تأمل است كه معیشت مردم دچار اختلال شده است.
 
این اقتصاددان ادامه داد: در حال حاضر در برخی موارد مردم تحت فشار هستند و بسیاری از شاغلانی كه در سطح بالایی از نظر تلاش و درآمد قرار دارند، دچار اشكال شده‌اند، بنابراین این معیارها در كنار تعداد متغیرهای كلان كه شاخص‌های بیكاری را نشان می‌دهد، قرار گرفته است.
خوش‌چهره ادامه داد: اقتصاد ما وابسته به درآمد نفت است. وابستگی به متغیرهای برون‌زا و در رأس آن، درآمد نفت قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان جنگ تا كنون از دولتی به دولت دیگر به درآمد نفتی وابسته می‌شویم. این موضوع كشور را آسیب‌پذیر كرده است تا كشورهای دیگر روی ابزاری به اسم فشارهای اقتصادی به خوبی متمركز ‌شوند و پازل‌های خودشان را ‌بچینند.
 این اقتصاددان اظهار داشت: قبل از اینكه این فشارها و مشكلات متوجه تحریم‌ها باشد، متوجه شرایط و بسترسازی‌های ایجاد شده در داخل بوده‌ایم كه ریشه خیلی از آنها در سیاست‌ها و تصمیمات نامناسب اقتصادی، بی‌توجهی‌ها و... است.

وی با اشاره به اظهارات دولت مبنی بر بهبود وضعیت زندگی گفت: درباره اینكه دولت چه ادعاهایی می‌كند نمی‌خواهم جواب بدهم. بحث‌هایم دانشگاهی، علمی و كارشناسی و با استناد به آمارهاست. اگر نسبت درآمد و روند افزایش درآمد حقوق‌بگیران را در نظر بگیریم و با تورم مقایسه كنیم، می‌بینیم كه سبد هزینه خانوار هر روز كوچك می‌شود این موضوع نشان‌دهنده این است كه پدیده شاغلان فقیر یك واقعیت اجتناب‌ناپذیر است.

خوش‌چهره تأكید كرد: آمارها نشان می‌دهد در ایران طیف گسترده‌ای از شاغلان فقیر ایجاد شده و این موضوع با سقوط و تضعیف جدی ارزش پول ملی و افزایش لجام‌گسیخته ارزهای خارجی و تورم‌های لجام‌گسیخته حاكم بر اقتصاد ایران به وجود آمده است.
این كارشناس اقتصادی گفت: به طور معمول در جوامع، بیكاری ریشه فقر است و ما بیكاران فقیر داریم ولی در بعضی از كشورها اتخاذ سیاست‌های نامناسب و اشتباه باعث می‌شود حتی شاغلان هم دچار فقر شوند.

وی ادامه داد: مفهوم شاغلان فقیر این است كه گروه‌های مختلف اجتماع اعم از اساتید دانشگاه، فرهنگیان، پزشكان و گروه‌های مختلف دیگر با هشت ساعت كار نتوانند زندگی‌شان را اداره كنند یا اینكه آن سطحی از زندگی یا جایگاهی كه در گذشته قرار داشتند را حفظ كنند، بنابراین به سطوح پایین‌تر سقوط می‌كنند و مجبور می‌شوند با اضافه كار یا كوچ دارایی‌ها، جایگاه‌شان را از نظر رفتار مصرفی و اقتصادی حفظ كنند.
 
معادله ده‌ها مجهولی توسعه
نظام تأمین مالی ایران (بانك، بورس، بیمه) بیمار است از طرفی میلیون‌ها نفر بیكار در كشور وجود دارد و ایجاد شغل نیاز به حل چالش‌های دهها هزار واحد تولیدی بزرگ، متوسط و كوچك دارد كه در رأس این چالش‌ها سرمایه اولیه و درگردش قرار می‌گیرد، حال گردش چرخ واحدهای تولیدی نیاز به نقدینگی دارد كه این نقدینگی با نرخ‌های 25تا 30 درصد آن هم با وثایق سنگین در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد، تحت این شرایط بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نمی‌توانند سود بانكی را از فعالیت عملیاتی خود تأمین كنند و بالاترین مقام پولی كشور (رئیس كل بانك مركزی) نیز مدعی است فضای كسب و كار مناسب نیست و اگر بانك‌ها تسهیلات هم به تولید بدهند معوقه می‌شود، در همین راستا باید عنوان داشت كه هم‌اكنون بانك‌ها آنقدر معوقه بانكی دارند كه اگر بخواهند بر اساس استانداردهای بین‌المللی حسابداری IRFS ذخیره بگیرند و شفاف‌سازی شوند شاید گریزی از ورشكستگی نداشته باشند، در چنین شرایطی تأمین مالی فاینانس (خارجی) برای بنگاه‌ها از سوی شورای نگهبان ربوی معرفی شد و معاون اول رئیس جمهور نیز چندی پیش به صراحت عنوان داشت كه در جذب فاینانس از خارج موفق نبوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha