به طور معمول تحمل شرایط خاص زندگی دانشجویی بعد از گذشت مدت زمانی از شروع سال تحصیلی به خصوص برای دانشجویانی که برای اولین بار از خانواده دور شده اند، سخت و طاقت فرسا می شود. در این شرایط باید توجه داشت که هرچند زندگی دانشجویی به دلایل مختلفی هیجان انگیز است اما این هیجان واقعاً آینده شما را می سازد و بسیار برایتان مفید خواهد بود.

فواید روان شناسانه زندگی دانشجویی که به درد آینده‌تان می‌خورد

سلامت نیوز: به طور معمول تحمل شرایط خاص زندگی دانشجویی بعد از گذشت مدت زمانی از شروع سال تحصیلی به خصوص برای دانشجویانی که برای اولین بار از خانواده دور شده اند، سخت و طاقت فرسا می شود. در این شرایط باید توجه داشت که هرچند زندگی دانشجویی به دلایل مختلفی هیجان انگیز است اما این هیجان واقعاً آینده شما را می سازد و بسیار برایتان مفید خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه «سپیده دانایی» زندگی دانشجویی و دانشگاه، در عین داشتن فشار های روانی، بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است. این محیط به ما تجربیات جدیدی می دهد که ممکن است در مراحل بعدی زندگی ما مؤثر باشد. اکنون برخی از این تجربه ها را با هم مرور می کنیم.
 
آشنایی با فرهنگ های مختلف
یکی از مهم ترین و ارزنده ترین تجربه هایی که دانشگاه در اختیار ما می گذارد، آن است که افرادی با زبان ها، لهجه ها، آداب و رسوم، مذاهب و فرهنگ های متفاوت در کنار یکدیگر برای مدت طولانی به تحصیل، معاشرت و زندگی می پردازند. این در حالی است که شاید بسیاری از دانشجویان فرصت آشنایی با افرادی غیر از همشهریان خود را پیش از ورود به دانشگاه، پیدا نکرده بودند. چنین تجربه هایی در زندگی هر شخصی بسیار تأثیرگذار است و می تواند باعث پختگی و رشد بیشتر شما شود.


زندگی گروهی و پذیرش دیگران
در سال های جوانی، زندگی اجتماعی با همسالان، فرصتی برای اندوختن تجربه های اجتماعی است. چه بسا تجربه ای که از تعامل با هم اتاقی خود به دست می آورید، از تمامی آنچه در کلاس های درس می آموزید، کاربردی تر باشد. آنچه در زندگی خوابگاهی اهمیت دارد این است که بیاموزیم چگونه با دیگران در صلح و آرامش زندگی کنیم. این امر، کار ساده ای نیست؛ اما تجربه های باارزش همیشه مشکل به دست می آیند. با هوشیاری از تجربه های زندگی خوابگاهی برای شناخت خود استفاده کنید. الگوی رفتاری شما با هم اتاقی تان ممکن است، گویای رفتار کلی شما باشد. انسان ها با یکدیگر متفاوت اند. شما نمی توانید دیگران را تغییر دهید اما این قابلیت را دارید که خود را دگرگون سازید و آنچه را که مفید است، از این بین به عنوان تجربه ای خوب و به یادماندنی از دوران زندگی دانشجویی برای زندگی آینده تان برگیرید.


تمرین برای یک زندگی مستقل
هنگامی که در یک خانواده زندگی می کنیم، بسیاری از کار های شخصی‌مان توسط پدر، مادر یا عضو دیگر خانواده انجام می شود و گاهی اصلاً متوجه نمی‌شویم که این کار ها چقدر می تواند سخت باشد؛ اما در زمان جدایی از خانواده و ورود به دانشگاه، به ویژه برای دانشجویان خوابگاهی، همین فعالیت های به ظاهر ساده موردتوجه قرار می گیرد. کار هایی مانند خرید، آشپزی ، شستن لباس یا مدیریت مالی، ممکن است به ما کمک کنند تا تجربه های خوبی در راستای آماده شدن برای زندگی مستقل به دست آوریم.


یافتن دوستان و روابط جدید
گذشتن از دوستان دوران دبیرستان، گرچه سخت است، اما دانشگاه این فرصت را به شما می دهد تا با آدم های تازه ای آشنا شوید و ضمن استفاده از تجربیات آن ها، دوستی های خوب و ماندگاری را با آنان داشته باشید. بسیاری حتی پس از پایان یافتن دوران دانشجویی، دوستان خود را تا سالیان دراز حفظ می کنند. دوستانی که هر یک می توانند منبع حمایتی خوبی برای شما در مراحل مختلف زندگی باشند.


تکمیل فرایند هویت یابی
فرایند هویت یابی به عنوان دارا بودن یک احساس پایدار و منسجم از اینکه «من که هستم و که باید باشم»، تعریف شده است. به کمک هویت است که افراد به تعریفی از خویشتن می رسند و اگر این تعریف با واقعیت اجتماعی آن ها در تعارض باشد، حالت هایی مانند فشار روانی و مشکلات رفتاری را تجربه می کنند. فرایند هویت یابی از همان نوجوانی شروع می شود و از نگاه روان شناسی مهم ترین تکلیف رشدی یک نوجوان است. پژوهش ها هم نشان می دهد این فرایند در نوجوانی و به ویژه با ورود به دانشگاه شدت بیشتری به خود می گیرد و درواقع به دلیل محیط غنی دانشگاه و گستردگی تجربه های این محیط، فرایند هویت یابی به طور فزاینده ای تکمیل می شود.


افزایش مهارت های اجتماعی
فراگیری مهارت هایی مانند خودآگاهی، ارتباط مؤثر، حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، شکیبایی و تاب آوری لازمه رشد سالم هر انسانی است. ما برای آموختن این مهارت ها نیازمند تکرار و تمرین آن ها هستیم. محیط دانشگاه با گزینه های گوناگونی مانند کلاس های آموزشی، فوق برنامه ها، امکان آشنایی با شخصیت های مختلف، برخورد با ایده ها و نظرات گوناگون و همچنین مشکلات متنوع زندگی دانشجویی، این فرصت را به ما می دهد تا ضمن فراگیری این مهارت ها، به تکرار و تمرین آن ها در دوران دانشجویی بپردازیم و هم زمان در آن ها تواناتر شویم.
در یک کلام، پس از پایان زندگی دانشجویی، شما و دیگران شاهد تغییرات زیادی در ابعاد مختلف زندگی خود خواهید بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha