دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 206126

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که فعالیت معدنی به‌خاطر حفاظت از محیط‌زیست انجام نشود، گفت: «محیط‌زیست به‌علت عبور ۴گورخر، روی معدن منطقه «بهرام گور» دست گذاشته و اجازه کار در آنجا را نمی‌دهد.»

هم گورخرها مقصرند، هم گردوغبار!

سلامت نیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که فعالیت معدنی به‌خاطر حفاظت از محیط‌زیست انجام نشود، گفت: «محیط‌زیست به‌علت عبور ۴گورخر، روی معدن منطقه «بهرام گور» دست گذاشته و اجازه کار در آنجا را نمی‌دهد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، این اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده، بیش از هر چیز نشان‌دهنده رویكردی است كه طی چند دهه اخیر بر دستگاه‌های اجرایی كشور حاكم بوده و همین رویكرد به بروز بحران‌های محیط‌زیست در كشور دامن زده است.

واقعیت این است كه كانون‌های گردوغبار داخلی كه بلای جان مردم خوزستان شده و درسایر استان‌ها ازجمله قم، قزوین، اصفهان، فارس و كرمان نیز رفته‌رفته به معضلی لاینحل تبدیل می‌شود، از زمانی شكل گرفت كه مدیریت منابع آب كشور بی‌توجه به هشدارهای مشفقانه كارشناسان و صاحب‌نظران حوزه آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی، تنها راه چاره تأمین آب را احداث سدهای پرهزینه دانستند و با راه‌اندازی نهضت سدسازی، در هر نقطه‌ای كه توانستند سد احداث كردند، نتیجه آنكه رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها یكی پس از دیگری خشك و تبدیل به كانون‌های بزرگ گردوغبار شد.

نكته ظریفی كه وجود دارد این است كه تفاوتی میان نگاه وزیر نیرو و وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد. از نگاه نعمت‌زاده، محیط‌زیست همان اندازه در عملیات اكتشاف و استخراج معدن اهمیت دارد كه حقابه تالاب‌ها از نگاه وزیر نیرو.

این نگاه غالب مسئولان ارشد اجرایی كشور است؛ همچنان‌كه بیژن زنگنه، وزیر نفت هم هشتم شهریورماه امسال در واكنش به اعتراض مدیركل محیط‌زیست استان خوزستان مبنی بر خشك‌كردن تالاب هورالعظیم برای انجام عملیات نفتی، در جمع مسئولان استان خوزستان به صراحت اعلام كرد: «كاهش آب تالاب هورالعظیم به نفت ارتباطی ندارد و این تالاب را من نباید احیا كنم. شما بروید و یقه كسی را بگیرید كه این تالاب را خشك كرده است».

این درحالی است كه وزارت نفت كه در بیش از 7هزار هكتار از اراضی تالابی هورالعظیم مشغول فعالیت‌های نفتی است، تابستان گذشته 20دهانه ورودی آب به هورالعظیم را به بهانه جلوگیری از اخلال در عملیات نفتی مسدود كرد و باعث شكل‌گیری یكی از كانون‌های بزرگ گردوغبار در خوزستان شد. بخش جالب ماجرا اینجاست كه همین وزیر 2بار جایزه ملی محیط‌زیست را از دست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافت كرده است.

نكته آخر اینكه محیط‌زیست كشور بیش از هر چیز نیازمند تغییر نگاه مسئولان اجرایی كشور است. این تغییر اما همان اندازه دور ازانتظار به‌نظر می‌رسد كه پاك‌شدن هوای خوزستان از گردوغبار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha