معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: تربیت مربیان کارآمد، رمز تداوم مراجعه‌ زوجین به مراکز مشاوره‌ ازدواج است.

اهمیت آموزش‌ها و مشاوره‌های حین و پس از ازدواج

سلامت نیوز:معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: تربیت مربیان کارآمد، رمز تداوم مراجعه‌ زوجین به مراکز مشاوره‌ ازدواج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد اسلامی در اولین کارگروه آموزشی تربیت مربیان منطقه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور آموزش‌ها و خدمات هنگام و پس از ازدواج در تبریز، بیان کرد: چارچوبهایی که مورد توافق همه هستند، باید در تربیت مربیان جهت آموزش‌های ازدواج و پس از آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هم‌افزایی از جمله ضروریاتی است که در آموزش‌ها و بین مربیان باید رعایت شود و با حرکت در یک سمت‌ و سو می‌توان اعتماد مراجعان را جلب و مراجعات بعدی آنان را تضمین کرد.

وی عنوان کرد: با گذشت هشت سال از اجرای این طرح هنوز به کیفیت مورد نظر دست نیافته‌ایم و برخوردهای سلیقه‌ای با چارچوب‌ها نتیجه‌ مطلوبی نداشته است.

اسلامی با اشاره به نقش مربیان در این میان گفت: مربیان می‌توانند با عملکرد مناسب و شایسته، اهمیت آموزش‌های حین و بعد ازدواج را به زوجین نشان دهند. پنج سال اول زندگی باید هدفگذاری برنامه‌ها باشد، چرا که اکثر اختلاف سلیقه‌ها در سال‌های اول پس از ازدواج خود را نشان می‌دهند. شیوه‌ برقراری ارتباط با مراجعان در تداوم مراجعه به مشاوره‌ ازدواج بسیار موثر است و اگر زوجین شاهد عملکرد درستی از مشاوران باشند، با اعتماد به سایر مراکز نیز مراجعه خواهند کرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: ارزیابی اولیه از مراجعان و تمرکز بر ابعاد مرتبط با سلامت باروری و جنسی و خانواده از جمله رویکردهایی است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: وجود متولی‌های مختلف برای برنامه‌های سلامت روان سبب تشدید مشکلات شده است و به عنوان مثال دفتر سلامت روان و کنترل اعتیاد وزارت بهداشت به عنوان متولی اجرایی و سازمان نظام روانشناسی و روانپزشکی نیز در زمینه‌های مشاوره صاحب نظر هستند و کاهش متولیان و حرکت هم‌راستای آنان می‌تواند گام مثبتی جهت برطرف شدن مشکلات باشد.

وی با مروری بر گذشته و آینده‌ برنامه‌های سلامت جنسی و زناشویی، گفت: اجرای این برنامه‌ها از سال 88 آغاز شده و پس از آن نیز محتوای آموزشی و همچنین شیوه‌های تربیت مربی بازنگری شد. مسائل زناشویی جزو موضوعات حساس در کشور ما به شمار می‌آید و با توجه به این که محل ارئه‌ خدمت، کلاس‌های آموزشی برای زوجین هستند؛ بنابراین مشاوران باید تمامی تلاش خود را در راستای مفید بودن آموزش‌ها به کار گیرند. همچنین ازدواج‌های مجدد و اختلاف سنی‌های بیش از 10 سال در ازدواج‌ها از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به طرح جدید ارائه‌ خدمات به زوجین گفت: در صورت موفقیت طرح بهار نکو که در شیراز در دست اجرا است، در 10 استان دیگر و سپس در تمامی استان‌ها اجرا خواهد شد و در این طرح ساعت آموزش از دو ساعت به شش ساعت افزایش خواهد یافت.

در ادامه رضایی، کارشناس برنامه‌ باروری دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز عنوان کرد: سلامت در زندگی مشترک تعاریف مختلفی دارد که سازمان بهداشت جهانی آن را از چهار منظر مورد بررسی قرار داده است. طبق این تعاریف، سلامت فیزیکی به تندرستی جسمی و سلامت روحی و روانی به لذت بردن از زندگی مشترک اشاره دارد و همچنین سلامت جسمانی نیز به لذت بردن از روابط و زندگی اجتماعی اطلاق می‌شود. سلامت باروری نیز نه تنها در زنان بلکه در مردان مطرح است و اهمیت سلامت باروری در مردان کم‌ اهمیت‌تر از زنان نیست.

رضایی تاکید کرد: در کنار خوب بودن و سلامتی، خوب نبودن به عنوان ضلع مخالف مطرح است و به تمامی تعاریفی که مخالف با تعاریف سلامتی ارائه شده در بالا باشد، خوب نبودن را شامل می‌شود. داشتن نقص عضو، بیماری، ناراحتی‌های روحی و تحت فشار بودن در زندگی زناشویی همگی از جمله مواردی هستند که عدم سلامتی را رقم می‌زنند.

رضایی متذکر شد: سلامت جنسی بسیاری از ابعاد زندگی زوجین همچون ارتباطات در جامعه و خودشناسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha