سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 206218

هورمون تستوسترون معمولا به هورمون مردانه شهرت دارد، اما در بدن زنان نیز در سطوح مشخصی ترشح می گردد.

کاهش هورمون تستوسترون در زنان 8 نشانه مشخص دارد!

سلامت نیوز:هورمون تستوسترون معمولا به هورمون مردانه شهرت دارد، اما در بدن زنان نیز در سطوح مشخصی ترشح می گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این در حالی است که اکثر زنان با نقش این هورمون در بدن شان آشنا نیستند. تستوسترون در زنان از تخمدان و غدد فوق ‌کلیوی ترشح می ‌شود و میزان آن در دوره بلوغ و بارداری به طور طبیعی بالاست و با افزایش سن و شروع یائسگی کاهش می ‌یابد. کاهش ناگهانی این هورمون بر میزان انرژی و خلق ‌و خوی زنان تاثیر مستقیم می ‌گذارد.

خستگی: برخی زنان صبح ‌ها به سختی از رختخواب جدا می ‌شوند یا این ‌که مدام احساس کسالت می‌ کنند. کمبود تستوسترون یک علت مشخص برای احساس خستگی روزانه است البته شرایط دیگر پزشکی نیز منجر به احساس خستگی مزمن می شوند و برای تشخیص علت باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

مشکلات خواب: سطوح پایین هورمون تستوسترون در زنان همچنین الگوهای سالم خواب را قطع می کند و به عنوان مثال زنان مبتلا به این عارضه از حملات بی خوابی، و آپنه خواب رنج می برند. آپنه خواب در این میان جدی ترین اختلال ناشی از کاهش سطح تستوسترون است و در طولانی مدت خطر ابتلا به مشکلات قلبی را نیز افزایش می دهد.

عدم کنترل وزن: کاهش سطح تستوسترون از علل اصلی افزایش وزن در میانسالی زنان است و بیشتر باعث افزایش چاقی شکمی و چاقی دور کمر می شود. میزان اندک تستوسترون بر توانایی شما در ساخت عضله نیز تاثیر می‌ گذارد و حتی می ‌تواند موجب از دست رفتن عضلات موجود در بدن شما شود.

افسردگی: نوسانات خلقی و سایر علائم احساسی غیر قابل توضیح را می توان با کاهش سطح تستوسترون مرتبط دانست. دیگر علائم شامل فقدان کلی انگیزه و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره است. علائم مبتنی بر خلق و خوی ناشی از کاهش سطح تستوسترون را اغلب می توان با داروهای ضد افسردگی و هورمون درمانی کنترل کرد.

پوکی استخوان: تستوسترون نقش مهمی را در تولید استخوان و نگهداری از آن ایفا می کند و کاهش سطح آن باعث می شود بدن دیگر قادر نباشد استخوان را حفظ کند. در واقع کاهش تستوسترون یکی از علل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است و میلیون ها زن را در سنین بالای 50 سال تحت تاثیر قرار می دهد.

قاعدگی ‌های نامرتب: افت ناگهانی هورمون تستوسترون ممکن است باعث قطع قاعدگی شود. این مساله همچنین ممکن است باعث بروز علائم دیگر یائسگی مانند زودرنجی، تحریک‌پذیری و حالت گرگرفتگی شود.

اضطراب: تستوسترون نقش مهم را در خلق و خوی و تنظیم عصبی دارد و نوسانات آن منجر به تغییرات در شیمی مغز و آغاز نشانه های افسردگی و اضطراب می شود. در عین حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد مکمل های تستوسترون نه تنها علائم اضطراب را کنترل نمی کند بلکه منجر به وخامت علائم آن نیز می شود. در مصرف این مکمل ها باید نهایت احتیاط را زیر نظر پزشک متخصص به خرج داد.

ریزش مو: تستوسترون یکی از عوامل مهم تولید موهای سالم و تعمیر و نگهداری از آنها است. علائم ریزش مو ناشی از کاهش تستوسترون بیشتر بر روی سر خود را نشان داده و حتی منجر به طاسی در زنان می شود.


منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ماری ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    7 1
    کلا این نشانه ها برا کسانی که هورمون تستوسترون بالایی دارن.اشتباه نوشتین چرا