چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 206286

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت وضعیت تخلفات تعرفه‌ای پزشکی در کشور و همچنین تهران را تشریح کرد.

وضعیت تخلفات تعرفه‌ای پزشکی در کشور

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت وضعیت تخلفات تعرفه‌ای پزشکی در کشور و همچنین تهران را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدحسین میردهقان  درباره وضعیت تخلفات تعرفه‌ای بعد از اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها و همچنین برنامه‌های نظارتی وزارت بهداشت که در  قالب طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، گفت: باید توجه کرد که بر اساس شیوه‌نامه نظارت بر درمان، اخذ هرگونه اضافه‌ وجه دریافتی، خارج از صورت‌حساب ‌تخلف اعلام شده است و رسیدگی به این تخلفات هم در چارچوب این شیوه‌نامه نظارتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخورد با تمام تخلفات تعرفه‌ای چه در بیمارستان‌های خصوصی و چه در بیمارستان‌های دولتی مشمول این شیوه‌نامه است، ادامه داد: بنابراین اگر در بیمارستان‌ها وجهی خارج از مصوبه هیات وزیران و صورت‌حساب بیمارستان، از بیماران دریافت شود،‌ مشمول این شیوه‌نامه شده و به سرعت در ستادی که برای این موضوع تعیین شده، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

میردهقان درباره آمار میزان تخلفات تعرفه‌ای، گفت: در حال حاضر بر اساس گزارشاتی که داشته‌ایم، وضعیت تخلفات تعرفه‌ای هم در بیمارستان‌ها و هم در میان پزشکان رو به بهبود و کاهش است. خوشبختانه در بخش دولتی آمار شکایت تعرفه‌ای تقریبا به صفر رسیده است.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان افزود: این روند رو به بهبود در حالیست که در گذشته و پیش از آغاز طرح تحول نظام سلامت، دریافت وجه خارج از صورت‌حساب و گرفتن تعرفه خارج از مصوبه هیات وزیران در جامعه به کاری روتین تبدیل شده بود، اما امروز این تخلفات مانند رد شدن فردی از چراغ قرمز است. یعنی ممکن است همه ما از چراغ‌ قرمز رد شویم، اما باید یادمان باشد که اگر رد شدیم، هم ممکن است پلیس و سیستم‌های نظارتی ما را ببینند و هم ممکن است تخلف‌مان ثبت شود و در صورت چنین اتفاقی قطعا جریمه می‌شویم.

وضعیت تخلفات تعرفه‌ای در پایتخت

میردهقان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تخلفات تعرفه‌ای در تهران که پیش از این وزیر بهداشت از بیشتر بودن این تخلفات در پایتخت گلایه داشت نیز گفت: در تهران هم  میزان تخلفات بسیار کم شده است. امیدواریم با برنامه‌ها و اقدامات مناسبی که در حال انجام است، این تخلفات به صفر برسد.

وی افزود: در یک مقطع زمانی در آغاز طرح تحول شاید در این حوزه وضعیت خوبی با توجه به پراکندگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نداشتیم، اما در حال حاضر از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی و معاونین درمان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر می‌کنم. چرا که آنها جلسات هفتگی معینی در این زمینه دارند و به طور ویژه مسوولین دانشگاه‌ها و حتی مسوول دادگاه هیات بدوی سازمان نظام پزشکی در این جلسات حضور دارند و پرونده‌ها را با دقت بررسی و در همانجا رای صادر می‌کنند.

میردهقان با بیان اینکه در این جلسات پرونده‌های تخلفات تعرفه‌ای به دقت مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌گیرند، افزود: بر همین اساس شاهد کاهش بسیار زیاد تخلفات تعرفه‌ای در تهران هستیم. در عین حال اگر تخلفی به این ستاد برسد، قطعا رسیدگی و با آن برخورد می‌شود.

به گفته مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، رسیدگی‌های ستاد برخورد با تخلفات تعرفه‌ای سه جنبه انتظامی، ‌انظباطی و قضایی دارد. بر این اساس هر سه جنبه به فراخور تخلفی که رخ داده،‌ طی می‌شود. به عنوان مثال اگر فرد متخلف، عضو هیات علمی دانشگاه باشد، علاوه بر برخورد انتظامی، برخورد انظباطی نیز با او انجام می‌شود. کما اینکه چند نمونه به این صورت داشته‌ایم که چنین برخوردهایی با آنها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha