چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 206372

مافیای قاچاق کالاهای سلامت‌محور برایشان فرقی نمی‌کند، لوازم آرایشی - بهداشتی که استفاده می‌‌کنید برایتان عوارض پوستی دارد یا نه؟

چگونه قاچاقچیان را دور بزنید

سلامت نیوز: مافیای قاچاق کالاهای سلامت‌محور برایشان فرقی نمی‌کند، لوازم آرایشی - بهداشتی که استفاده می‌‌کنید برایتان عوارض پوستی دارد یا نه؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،  پودر قهوه فوری با برچسب‌های تقلبی را به قیمت كالای اصلی و با كیفیت بسیار نامرغوب تحویلتان بدهند یا از همان ابتدا شما را در جریان بی‌كیفیت بودن آن قرار بدهند؟ و دارویی كه با هزار امید خریداری می‌كنید عارضه‌ای برای بیمارتان دارد یا نه؟ به همین دلیل برای اینكه متوجه اصالت كالای مورد نظر شوید باید به سامانه‌های درنظر گرفته شده مراجعه كنید. در سامانه كنترل اصالت كالاهای سلامت‌محور، اصالت دیدن برچسب الصاق شده روی فرآورده‌های دارویی نیست بلكه برای تشخیص كالاهای اصیل باید استعلام بگیرید.سیدعلی فاطمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، 10درصد از داروهای موجود در جهان را تقلبی می‌داند و در این زمینه می‌‌گوید: معضل داروهای تقلبی و قاچاق مشكلی است كه همواره زندگی انسان‌ها را تهدید كرده اما میزان استفاده از آن در كشورهای مختلف متفاوت است.

طبق گفته مراجع ذیصلاح این آمار در كشور ما حدود 5 تا 10درصد عنوان شده است. طرح ردیابی، رهگیری و كنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور به‌دنبال طرح قبلی و با تغییر ماهیت آن به‌منظور جلوگیری از ایرادات پیشین ارائه شد. سازمان غذا و دارو، سامانه مركزی ردیابی، رهگیری و كنترل اصالت را راه‌اندازی كرد كه به‌وسیله آن به‌تمامی فرآورده‌های سلامت‌محور نظیر دارو، تجهیزات پزشكی، غذا، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و مكمل‌های غذایی، شناسه رهگیری و شناسه اصالت تخصیص داده می‌شود. دستورالعمل نظام ردیابی و رهگیری و كنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور به تصویب كمیته و ریاست سازمان غذا و دارو رسید و جایگزین كلیه ضوابط قبلی شد.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در این زمینه می‌گوید: این طرح به اشتباه با عنوان «برچسب اصالت» شهرت یافته است؛ چرا كه اساسا این نام، عنوان صحیح و كاملی برای طرح مذكور نیست و پیشنهاد می‌شود نام درست این طرح یعنی «طرح شناسه‌گذاری كالا» یا «رهگیری، ردیابی و كنترل اصالت» كه اساسا ماهیتی متفاوت از برچسب اصالت دارد، استفاده شود. اكبر عبداللهی درباره كد دوم موجود در برچسب گفت: این طرح اصولا در دنیا، طرحی منحصر به ایران بوده و به این عنوان هم ثبت شده است كه این بخش مربوط به كنترل اصالت است و همان قسمتی است كه خراشیده شده و به شماره‌ای الصاق می‌شود؛ یعنی آخرین حلقه مصرف یا همان مصرف كننده، كد را به سامانه‌هایی كه مشخص شده‌اند، ارسال می‌كند. اگر نفر دومی این كد را كپی كند به مصرف‌كننده پیغام می‌رسد كه این فرآورده ممكن است كپی شده باشد و باید آن را به مبادی خریداری شده برگرداند.

    چگونه استعلام بگیرید

با استعلام مواد دارویی از 3طریق (سایت www.ttac.ir، سامانه‌ پیامكی 20008822 و همچنین اپلیكیشن موبایل كه از سایت سازمان غذا و دارو قابلیت دانلود دارد) می‌توان اصالت دارو اطمینان پیدا كرد و اگر اطلاعات برچسب با اطلاعات سامانه منطبق بود اقدام به خرید و استفاده‌ آن كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha