رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از مخالفت وزارت بهداشت با غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج انتقاد کرد.

مخالفت وزارت بهداشت با غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج/ مراکز بهداشتی همکاری نمی‌کنند

سلامت نیوز: رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از مخالفت وزارت بهداشت با غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مجید رضازاده درباره اجباری کردن طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی رسیدگی به امور معلولان است و این سازمان در تلاش برای کاهش تعداد معلولان در کشور است.

وی با اشاره به تولد سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار معلول در کشور اظهار کرد: نیمی از این گونه تولدها ناشی از اختلالات و بیماری‌های ژنتیکی است که در والدین کودک وجود داشته است.

رضازاده با بیان اینکه درصد بالایی از این اختلالات قابل شناسایی و پیشگیری است، ادامه داد: به همین دلیل سازمان بهزیستی از حدود ۱۵ سال پیش برنامه مشاوره ژنتیک را راه‌اندازی کرده است و در این برنامه پزشکان عمومی را آموزش مشاوره ژنتیک می‌‌دهد تا به افراد در این خصوص مشاوره داده و اقدامات مختلفی انجام دهند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طی دو الی سه سال گذشته سازمان بهزیستی برنامه غربالگری اختلالات ژنتیک پیش از ازدواج را طراحی کرده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح افرادی که در شرف ازدواج قرار دارند؛ پیش از این اقدام مشاوره ژنتیک انجام داده و غربال می‌شوند که این برنامه طی سه سال به صورت آزمایشی اجرا شد و تبعات موفقیت‌آمیزی داشت.

وی با بیان اینکه برنامه غربالگری اختلالات ژنتیک در سه استان کشور اجباری شد و نهایتا به خاطر نتایج موفقیت‌آمیز آن به دولت ارائه شد، عنوان کرد: شخص رئیس جمهور این برنامه را تایید و حمایت کردند به نحوی که در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شد؛ غربالگری اختلالات ژنتیک پیش از ازدواج در سراسر کشور اجباری شود و مجلس نیز به آن رأی داد.

رضازاده تصریح کرد: این غربالگری مانع از ازدواج افراد نمی‌شود و تنها برای مراجعه کنندگان پرسشنامه‌ای پر می‌شود و به آنها اعلام می‌شود که آیا در معرض فرزندآوری معلول هستند یا خیر؟ و اگر چنین باشد توصیه می‌شود به مراکز مجاز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

وی افزود: در مرحله اجرای پایلوت طرح ۳۰ درصد از مراجعه کنندگان نیاز به رفتن به مراکز مشاوره ژنتیک داشتند و از این تعداد نیز ۳۰ درصد نیاز به انجام آزمایش‌های ژنتیک داشتند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه متاسفانه وزارت بهداشت تاکنون در این زمینه عقب بوده و کاری نکرده است، بیان کرد: سازمان بهزیستی به این دلیل که فشار بار معلولیت را تحمل می‌کند؛ نسبت به پیشگیری از این پدیده اقدام کرده، این در حالی است که وزارت بهداشت به این دلیل که روی موضوع تالاسمی کار می‌کند، موافق طرح سازمان بهزیستی نبوده است.

وی با بیان اینکه ما از وزارت بهداشت در این زمینه کمک خواستیم، افزود: حتی اگر این وزارتخانه هم در این خصوص کمک نکند به اندازه کافی مرکز مشاوره داریم و غربالگری را آموزش داده‌ایم و در این زمینه اساتید خبره‌ای داریم به نحوی که حدود ۲ هزار پزشک آموزش دیده داریم که می‌توانند بحث مشاوره را انجام دهند.

رضازاده با یادآوری اینکه سال گذشته در هر ۳۱ استان کشور حداقل یک شهر به صورت پایلوت این طرح انجام شده است، ادامه داد: در استان‌های یزد، کرمان، مازندران و کهکیلویه و بویراحمد انجام غربالگری ژنتیک اجباری شده است.

وی با بیان اینکه غربالگری ژنتیک هزینه‌ای نمی‌برد و این طرح را در زمان پایلوت به صورت رایگان انجام می‌دادیم، ادامه داد: وقتی قرار باشد این طرح در کل کشور اجرا شود، هزینه بیشتری دارد که از افراد بی‌بضاعت گرفته نمی‌شود. مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک نیز هزینه زیادی نمی‌برد، آنچه پرهزینه است؛ انجام آزمایش ژنتیک است که از ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و بیشتر هزینه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که از حق ثبت طلاق و بودجه دولتی برای انجام آزمایش‌های ژنتیک برای افراد بی‌بضاعت استفاده شود.

رضازاده با تاکید بر اینکه اگر این مصوبه قانونی شود، وزارت بهداشت به آن تمکین خواهد کرد، اظهار کرد: این وزارتخانه قبلا درباره غربالگری ژنتیک با ما همکاری نمی‌کرد و می‌گفتند؛ باید دستورالعملی در این خصوص بنویسیم، لذا برخی مراکز بهداشتی که قصد داشتیم از آنها برای غربالگری استفاده کنیم با ما همکاری نمی‌کردند، اما مراکز دانشگاهی با ما همکاری داشتند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: طرح اجباری شدن غربالگری ژنتیکی پیش از ازدواج در برنامه ششم مصوب شده و در صورت تصویب شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شوند که در این صورت این طرح پیش از ازدواج حتما باید انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha