شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 206528

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 55 درصد از مرگ‌ها در ایران زودرس است و به همین دلیل هدف اصلی مراکز پایش سلامت، انجام پژوهش و تحقیقات برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برای جلوگیری از این نوع مرگ‌ها است.

نیمی از مرگ‌ها در ایران زود اتفاق می‌افتد

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 55 درصد از مرگ‌ها در ایران زودرس است و به همین دلیل هدف اصلی مراکز پایش سلامت، انجام پژوهش و تحقیقات برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برای جلوگیری از این نوع مرگ‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاح مرکز کوهورت پایش سلامت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان پانزدهمین مرکز پایش سلامت کشور اظهار داشت: هر سال 213 هزار نفر زیر 70 سال و 100 هزار نفر زیر 55 سال بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماریهایی که به مرگ زودرس منجر می‌شود، غیرواگیر است و به علت افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد انرژی بوجود می‌آیند.

ملک زاده اظهار کرد: هدف مراکز پایش سلامت، تلاش برای پیشگیری از عوامل بیماری زا است تا عمر مفید افزایش داشته باشد و وزارت بهداشت با تکیه بر مطالعات 15 ساله روش‌های مناسبی برای پیشگیری از مرگ های زودرس پیش بینی کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: در سال‌های 48 و 49 امید به زندگی در بدو تولد 50 سال بود و هم اکنون در مردان ایرانی این عدد به 77 سال و در زنان به 88 سال رسیده است.

دکتر ملک‌زاده با بیان اینکه عامل ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است، اظهار داشت: هدف از تحقیقات سلامت در این مرکز پیشگیری از مرگ‌های زودرس در کشور و عوامل مؤثر در ایجاد بیماری است.

وی با اشاره به اینکه از ۳۷۶ هزار مرگ که رخ می‌دهد نزدیک به ۵۵ درصد از آنها مربوط به سنین زیر ۷۰ سال است، ادامه داد: اولویت وزارت بهداشت رساندن سن امید به زندگی در جامعه به ۸۰ سال است تا بتوانیم جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور اول جهان باشیم.

دکتر ملک‌زاده با بیان اینکه درمان امری اجباری و اجتناب‌ناپذیر است، تأکید کرد: پیشگیری و خود مراقبتی از جمله عوامل مؤثر در افزایش عمر است به‌ طوری که سن مرگ در اثر بیماری‌های غیر واگیر را ۱۰ سال افزایش خواهد داد.

وی اولین موضوع در افزایش سن امید به زندگی را افزایش فرهنگ خود مراقبتی در جامعه دانست و افزود: متأسفانه در تحقیقات به‌عمل‌ آمده حجم کالری دریافتی توسط ایرانی‌ها ۳۵ درصد بیش از نیاز است که این موضوع بروز چاقی در بسیاری از افراد شده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در ادامه کم‌تحرکی را از دیگر عوامل بروز بیماری‌های عنوان کرد و تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد از ایرانی‌ها حداقل تحرک را دارند که این موضوع سبب خواهد شد تا بیماری پرفشاری خون در ۶۰ درصد و در ۱۰ درصد نیز زمینه ابتلا به دیابت ایجاد شود.

دکتر ملک‌زاده به اقدامات بهداشتی مناسب در طول انقلاب اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشت در کشورها سن امید به زندگی است به‌گونه‌ای که این رقم برای نوزادانی که در سال ۴۸ متولد می‌شدند نزدیک به ۵۰ سال بود در حال حاضر این رقم برای مردان به ۷۷سال و در زنان به ۸۰ سال رسیده است.

وی همچنین به متوسط بروز سرطان در کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نرخ بروز سرطان در کشور ما از متوسط جهانی پایین است.

دکتر مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در ادامه گفت: یکی از اهدافی که مراکز پایش سلامت دنبال می کنند پایش عوامل خطر بیماری‌ها در یک بازه زمانی است که تغییرات بر فرد تشخیص داده می‌شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: مرکز پایش سلامت سبزوار افراد 35 سال به بالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و از هفته های آتی نمونه گیری شروع می شود که در مرحله اول سه هزار نفر و در مرحله بعد 7 هزار نفر مورد بررسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: خون افراد تحت پوشش در بانک های خون نگهداری می شود و روی پارامترهای مختلف آن کار تحقیقاتی انجام می شود.

دکتر مسلم گفت: با تشخیص عوامل بیماری، تلاش می‌شود تا شخص مورد نظر عوامل خطر را در خود کاهش دهد و ناتوانی افراد کمتر و امید به زندگی بالاتر برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha