خوزستان سال ها و دهه‌هاست كه با معضلات و مشكلات می‌جنگد ولی در هفته گذشته شاید سخت‌ترین روزهای پساانقلاب را به خود دید. این چند روز، مردم خطه جنوب، از امكانات اولیه زندگی اعم از برق و آب محروم بوده و مشخص نیست چرا كسی به مشكلات این مردم مرزی توجهی نمی‌كند.

برخی فكر می‌كنندخوزستان جزو ایران نیست

سلامت نیوز:خوزستان سال ها و دهه‌هاست كه با معضلات و مشكلات می‌جنگد ولی در هفته گذشته شاید سخت‌ترین روزهای پساانقلاب را به خود دید. این چند روز، مردم خطه جنوب، از امكانات اولیه زندگی اعم از برق و آب محروم بوده و مشخص نیست چرا كسی به مشكلات این مردم مرزی توجهی نمی‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: خوزستان سنگر اول در حملات و بمب باران های بی‌رحمانه عراق بود. اما به نظر، ظلم‌های صدام پایان تلخی‌های مردم این استان نیست و بی تفاوتی‌ها و بها ندادن های امروز مسئولان ما به مردم غیور این استان، داغی‌عظیم است.

برای اطلاع از وضعیت مردم این بخش از كشور به سراغ هدایت ا... خادمی، نماینده ایذه و عضو كمیسیون انرژی رفتیم. وی به عنوان نماینده یكی از شهر‌های واقع در این استان به شرح اتفاقات رخ داده در خوزستان ودلایل ضعف های مدیریتی پرداخت كه در ادامه، مشروح این گفت‌وگو را پی‌می‌گیریم.

آخرین وضعیت استان خوزستان چگونه است؟

وضعیت آب و هوای استان به صورت عادی برگشته است، اما به طور قطع، این موضوع ناپایدار است. باید در طول سال های گذشته اقداماتی انجام می‌شد و هیچ اقدامی صورت نگرفت و باعث شد به وضعیت بحرانی برسیم. در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار گرفته ایم و ضرر زیاد مالی در طی این پنج روز به كشور وارد و در این پنج روز، نفت كمتری تولید شد. از طرفی این اتفاقات، موجب می‌شود به آبروی كشور خدشه وارد شود. خوزستان پایتخت نفتی ایران است و استان مرزی به شمار می رود كه بروز چنین حوادثی در آن بدون شك بازخورد منفی در سطح بین المللی به همراه خواهد داشت و ناتوانی مسئولان را نشان می دهد.

در حال حاضر مهم‌ترین خطراتی كه استان خوزستان را تهدید می كند چیست؟‌

خطر ریزگرد ها و خشكی تالاب ها و از بین رفتن نخل ها، از خطراتی است كه استان را به صورت جدی آزار می دهد. كم آبی از دیگر مشكلات خوزستان است. در حال حاضر آب بسیاری از شهر‌ها با تانكر تامین می شود. توجه به خوزستان دیر شده، زمان جنگ آسیب دید و بعد از آن نیز توجهی به این استان نشد.

منبع مشكلات كجاست؟

مقر ها و ایستگاه های برق رسانی باید با روال مشخص و با برنامه از پیش تعیین شده مورد بررسی قرار گیرند و در كنار این موضوع استان خوزستان، نیازمند ایستگاه های پوشیده است كه اجازه نفوذ گرد و غبار به داخل سیستم برقی را ندهد. شست و شوهای مورد نیاز به صورت سالانه صورت نگرفته و در حال حاضر مسئولان می‌گویند امكانات كل كشور را باید در خوزستان مستقر كرد تا بتوانند این مشكل را حل كنند. مشكل ما این است كه در كشور، كسانی كه شایسته كار هستند، برسركار نیستند. در دنیا، كسانی كه توانایی انجام كار را ندارند وارد میدان نمی‌شوند، اما در كشور ما این گونه نیست و وزرای با سنین بالا و بدون تحرك وارد میدان می‌شوند كه نمی توانند مدیریت خوبی داشته باشند. امروزه شرایط دنیا فرق كرده و شكل مدیریت نیز عوض شده است. ما می‌خواهیم كشورمان را با مدیریت به شیوه پنجاه سال قبل، مانند صنعت روز دنیا اداره كنیم كه نتیجه آن همان چیزی می شود كه می بینید. دومین دارنده گاز جهان و سومین دارنده نفت جهان با هشتاد میلیون جمعیت، با بیكاری دست و پنجه نرم می‌كند. كشور ما مانند یك پدر ثروتمندی می ماند كه فرزندان او هیچ هنری ندارند و فقط می توانند دارایی پدر را بفروشند و زندگی كنند و در نهایت بیچاره شوند. اگر یك كار اساسی برای خوزستان صورت نگیرد، در آینده، دیگر شاهد بحران چهار پنج روز نخواهیم بود و ممكن است حل بحران و قطعی های آب و برق چند ماه به طول بینجامد. 200 كیلومتر از رودخانه كارون از شهرستان ایذه می گذرد،ولی مطمئن باشید در این تابستان، این شهر 15 تا 20 ساعت مشكل قطعی آب و برق خواهد داشت. مسئولان وزارت نیرو با وجود علم بر این موضوع هیچ برنامه ای برای حل این مشكل ندارند. در حال حاضر، آب كارون را از ایذه به استان های نورچشمی می برند و معلوم نیست تا چه زمانی این عدم توازن توسعه و میلی فكركردن و ملی نیندیشیدن مسئولان ادامه خواهد داشت.

دلایل مظلومیت استان خوزستان چیست و چرا با وجود روی كار آمدن دولت های مختلف، باز نیز توجه ویژه‌ای به این استان نشد؟

استان خوزستان، یكی از ثروتمندترین استان‌های كشور بود، كنسولگری‌ها و سفارتخانه های زیادی در آن وجود داشت، شهرهای كوچك این استان نیز برای خود فرودگاه داشتند. هشت سال در جنگ تحمیلی، صدام خوزستان و سایر استان ها را بمب باران كرد، در طول این هشت سال با وجود جنگ اما باز نیز به لطف دلار هفت تومان، برخی استان ها توانستند با توجه به شرایط، زیر‌ساخت های خود را تا حدودی حفظ كنند. اما در جنگ، خوزستان تخریب شد و بعد از جنگ نیز این استان را رها كردند. فكر می كردند این استان برای كشورهای همسایه است و شاید هر لحظه در آن جنگ اتفاق بیفتد و هزینه های صورت گرفته از بین برود. مگر استانی كه هشت سال بمب باران شود، چند سال می تواند بدون رسیدگی باقی بماند. مسئولان دولتی این روزها مانند دهه های شصت و هفتاد، ملی فكر نمی كنند. در حال حاضر مسئولان، از رییس جمهور تا وزرا همه به فكر استان های خودشان هستند و بودجه برخی استان ها 300 در‌صد افزایش اما بودجه خوزستان نسبت به سال 89 بیست درصد كاهش داشته است.

مردم در تجمعات‌شان به چه چیزی اعتراض داشتند؟

اعتراضات مردمی، پنج روز در مقابل استانداری وجود داشت. مردم ما مردم ولایتمداری هستند و به آرامی اعتراض‌شان را به گوش مسئولان استان و شهرشان رساندند و به خانه های خود بازگشتند. باید توجه داشت خوزستان استانی است كه با چند كشور، همسایه است و برخی از این همسایه ها دشمنان جمهوری اسلامی هستند. عربستان در حال سرمایه گذاری برای تبلیغ وهابیت است و اگر توجه ویژه ای به نیازهای این استان صورت نگیرد، ممكن است ما شاهد اتفاقات ناخوشایندی در آینده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha