شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 206566

میزان ابتلا به تمامی بیماری‌های واگیردار به جز هپاتیت B و C در ایران به مانند سایر کشورهای دنیا کاهش چشمگیری یافته است.

کاهش ابتلا به بیماری‌های واگیردار در ایران

سلامت نیوز:میزان ابتلا به تمامی بیماری‌های واگیردار به جز هپاتیت B و C در ایران به مانند سایر کشورهای دنیا کاهش چشمگیری یافته است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، بیماری‌های غیرواگیر حدود نیمی از بار بیماری‌ها را تشكیل می‌دهد و انتظار می‌رود تا سال 2020، مسئول 60درصد كل بار بیماری‌ها و 73درصد تمامی موارد مرگ باشند. به‌طور كلی بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی، سكته و دیابت نوع2 از مهم‌ترین دلایلمرگ و میر به شمار می‌آیند.

با وجود پیشرفت‌های اساسی در حوزه ‌درمان، الگوی بیماری از بیماری‌های واگیردار به بیماری‌های مزمن و غیرواگیر تغییر یافته است. مردم دیگر از بیماری‌هایی كه درصورت همه‌گیری صدها نفر را به كام مرگ می‌برد، فاصله گرفته‌اند؛ غافل از اینكه حالا بیماری‌هایی آنها را به سمت ناتوانی و مرگ می‌برد كه ناشی از سبك زندگی‌شان است. افزایش سن امید به زندگی در حالی در كشور صورت گرفته است كه بخش عمده‌ای از افراد، سال‌های پایانی خود را با یك بیماری زمینه‌ای غیرواگیر مانند دیابت، كلسترول و فشار خون، سپری می‌كنند. این بیماری‌ها پایه اصلی بیماری‌های دیگری است كه درمان آنها سخت و بعضا غیرممكن است. دكتر رضا ملك‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره این موضوع گفت: بیماری‌های غیرواگیر از مشكلات اصلی حوزه سلامت است. بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و حوادث جاده‌ای بیشترین علل مرگ‌ومیر در ایران هستند.

براساس تازه‌ترین بررسی‌ها 25درصد از مرگ‌ها در كشور زودرس و در سنین زیر50سال رخ می‌دهد.وی گفت: پیشگیری از مرگ‌های زودرس از برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است و نظام ثبت بیماری‌ها در شناخت، كنترل و درمان انواع بیماری‌ها نقش بسزایی دارد. 42درصد از مرگ‌های زودرس در كشورمان مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی بوده است.كارشناسان داشتن سبك زندگی سالم و ورزش منظم را از عوامل اصلی كاهش آمار این بیماری‌های غیرواگیر به‌خصوص بیماری‌های قلبی عنوان می‌كنند.حسن رادمهر، جراح قلب و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره سبك زندگی افراد گفت: درگیری با بیماری‌های قلبی عروقی در كشور ما جوانان را مورد هدف قرار داده است؛ بنابراین باید جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود و مردم را با روش زندگی سالم آشنا كرد.

رژیم غذایی نامناسب، استفاده بیش از اندازه از فست فودها، كم‌تحركی، افزایش وزن، نشستن طولانی‌مدت پشت كامپیوتر، شیوع بالای دیابت كه بیش از 10درصد مردم كشور را به‌خود درگیر كرده، فشار خون كه درمانش از سوی مردم جدی گرفته نمی‌شود، استرس زندگی شهری، افزایش مشكلات روحی و روانی و افزایش مصرف دخانیات، قلیان و مشروبات الكلی از عوامل تشدید‌كننده بیماری‌های قلبی عروقی است.

بر این اساس محققان دانشگاه مریلند آمریكا در مطالعه‌ای اثبات كردند ورزش می‌تواند به اندازه كنترل كلسترول و رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب مفید باشد. یافته‌ها نشان داد تنها یك جلسه ورزش استقامتی كه موجب افزایش سرعت نفس كشیدن و ضربان قلب می‌شود، نظیر پیاده‌روی تند و شنا، تجلی ژن‌های مورداستفاده در ترمیم DNA آسیب دیده را افزایش داده و به مدل‌سازی‌ مجدد بافت قلب كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha