عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آسیب های جبران ناپذیر به مادران باردار توسط برخی متخصصان زنان، از اقدام وزارت بهداشت برای صدور مجوز نامرتبط به این متخصصان انتقاد کرد.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آسیب های جبران ناپذیر به مادران باردار توسط برخی متخصصان زنان، از اقدام وزارت بهداشت برای صدور مجوز نامرتبط به این متخصصان انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر فرهاد نیاقی در آستانه برگزاری سمینار تازه های غربالگری جنین و انومالی اسکن، گفت: امروزه با پیشرفت سریعی که در تجهیزات تصویربرداری اتفاق افتاده است، عملا انقلاب بزرگی در علم تشخیص بیماری ها به وجود آمده و چهره علم تصویر برداری به سرعت در حال تغییر است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کاربردهای پیشرفت های جدید سونوگرافی، تشخیص زودرس و دقیق اختلالات مادرزادی در جنین است که در سالیان اخیر تغییرات وسیعی داشته است.

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی خاطر نشان کرد: سرعت و پیشرفت در روش های تصویر برداری اختلالات جنینی تا حدی بالا است که نیاز به باز آموزی های دوره ای با فاصله کوتاه در جامعه رادیولوژی احساس می شود، تا بتوان تمام همکاران را به روز نگاه داشت و در خدمت رسانی به مادران باردار در اقصی نقاط ایران بهترین کیفیت را ارائه داد.

نیاقی تصریح کرد: در همین راستا در سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی در همکاری با انجمن رادیولوژی ایران اقدام به برگزاری دوره های باز آموزی، کنگره ها و کارگاه های متعدد کرده اند تا سطح پوشش آموزش ها به حداکثر ممکن نزدیک شود.

وی خاطر نشان کرد: بررسی انومالی های جنین کار بسیار پیچیده و مشکلی است که نیاز به آموزش مداوم و دانش به روز دارد که تنها با آموزش مناسب و تکرار باز آموزی های با کیفیت با حضور اساتید برجسته مهیا می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: متاسفانه دیده می شود  که برخی همکاران رشته های دیگر بدون گذراندن دورهای مناسب اقدام به انجام سونوگرافی های NT وآنومالی اسکن می کنند که می تواند آسیب های جبران ناپذیری به مادران باردار و خانواده ها در پی داشته باشد.

نیاقی گفت: به رغم اعتراضات گسترده رادیولوژیست ها به این اقدام، متاسفانه شاهد هستیم که وزارت بهداشت در پی رسمیت بخشیدن به تخلفات این همکاران است و به جای نظارت دقیق و جلوگیری از سودجویی بعضی متخصصان زنان اقدام به صدور مجوز برای همکاران پریناتولوژیست و فوق تخصص ناباروری کرده که باعث گسترش پدیده خود ارجاعی و تضییع بیشتر حقوق بیمار در جامعه می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در کنار آموزش هر چه بیشتر متخصصین رادیولوژی در راستای افزایش کیفیت خدمت رسانی به مناطق محروم و مردم، هرچه زودتر ارگان های ذیربط در راستای حل این معضل رو به گسترش اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha