رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: افراد مبتلا به تالاسمی مینور به دلیل ماهیت گلبول قرمزشان بعضی از بیماریها را نمی‌گیرند، مثلا در قرن‌های گذشته که در کنار باتلاق‌ها مالاریا شیوع پیدا می‌کرد این افراد از این بیماری مصون بودند.

«تالاسمی مینور» بیماری نیست

سلامت نیوز:رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: افراد مبتلا به تالاسمی مینور به دلیل ماهیت گلبول قرمزشان بعضی از بیماریها را نمی‌گیرند، مثلا در قرن‌های گذشته که در کنار باتلاق‌ها مالاریا شیوع پیدا می‌کرد این افراد از این بیماری مصون بودند.

به گزارش سلامت  نیوز به نقل از فارس،مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران، در خصوص تالاسمی مینور گفت: تالاسمی مینور بیماری نیست بلکه یک صفت است، اما معمولا طوری بیان می‌شود که مردم تصور می‌کنند که کسی که مبتلا به ژن مینور است یعنی بیمار است.

وی افزود: افراد مبتلا به تالاسمی مینور، مبتلا به یک نقص جزئی در زنجیره هموگلوبین خونشان هستند اما این نقص به صورتی نیست که مشکلی ایجاد کند. این افراد فقط دچار رنگ پریدگی و تغییر سایز در گلبول قرمز خون هستند که در آزمایش خونشان این تغییرات مشخص می‌شود.

آراسته گفت: افراد مبتلا به تالاسمی مینور به دلیل ماهیت گلبول قرمزشان بعضی از بیماریها مانند مالاریا را نمی‌گیرند، مثلا در قرن‌های گذشته که در کنار باتلاق‌ها مالاریا شیوع پیدا می‌کرد این افراد از این بیماری مصون بودند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران اضافه کرد: تالاسمی مینور به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما زمانی که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور با هم ازدواج کنند، 25 درصد احتمال دارد کودک آن‌ها  مبتلا به تالاسمی شدید شود که این موضوع با آزمایش ژنتیک قابل تشخیص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha