یک متخصص فیزیولوژی با اشاره به خواص دانه هل و بیان برخی از فواید و مضرات آن گفت: مصرف هل در مقادیر کم به مصرف‌کننده آسیبی نمی‌زند، اما می‌تواند مخصوصاً در افرادی ایجاد سردرد کند که مزاج گرم دارند.

مزایا و مضرات استفاده از «هل» در غذا، چای و شیرینی

سلامت نیوز: یک متخصص فیزیولوژی با اشاره به خواص دانه هل و بیان برخی از فواید و مضرات آن گفت: مصرف هل در مقادیر کم به مصرف‌کننده آسیبی نمی‌زند، اما می‌تواند مخصوصاً در افرادی ایجاد سردرد کند که مزاج گرم دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، دکتر سید مهدی میرغضنفری اضافه کرد: به دلیل آنکه هل مقوی معده و خوشبوکننده دهان است و با کمک به رفع نفخ و باد شکم به هضم بهتر مواد غذایی کمک می‌کند در چای و برخی از شیرینی‌ها بویژه در نواحی کرمان و یزد بوفور از آن استفاده می شود.

او در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: علاوه بر افزودن هل به مواد غذایی می توان آن را بتنهایی جوید یا آسیاب و پودر کرد و روی زبان ریخت و با آب دهان آرام آرام قورت داد. همچنین می‌توان حین سرو غذا از این دانه معطر بهره برد و آن را روی غذا ریختد.

میرغضنفری با اشاره به اینکه هل از نظر مزاجی گرم و خشک است و از نظر قدرت در درجه دوم قدرت قرار دارد و بنابراین خیلی قوی نیست ادامه داد: روغن آن به منظور رفع برخی سردردهای ناشی از باد و سرما و سینوزیت می‌تواند برای افرادی با مزاج سرد و خشک مفید باشد. مالیدن روغن هل به گردن و پس سر نیز موجب رفع سردردهای سوداوی و التیام گرفتگی عضلات می شود که معمولا در شب و اول صبح بیشتر بروز می‌کنند.

به گفته این متخصص بهترین نوع هل انواع سفید رنگ آن است که بوی خیلی تندی داشته باشد. این نوع هل، به باز شدن مجاری درون کبد و طحال کمک می کند، خاصیت خواب آوری و شادی آور دارد و بنابراین برای افرادی خوب است که دچار افسردگی، خمودگی و غم شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: عرق هل هم اثرات خوبی دارد و همان خواص هل را البته در حد کمتر به همراه دارد. از بخور هل می توان برای رفع گرفتگی و خشونت صدا و سرفه استفاده کرد و به این منظور باید هل را نیمکوب کرد، در آب ریخت و روی شعله ملایم قرار داد تا آرام بجوشد. در این مرحله بخارهای برخاسته از آن را باید استشمام کرد تا وارد مجاری تنفسی شود و گرفتگی و سرفه و خشونت صدا را تلطیف کند.

این پژوهشگر طب سنتی به کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند توصیه کرد از هل استفاده کنند و گفت: از علل شایع بوی بد دهان، تجمع رطوبت ها و مواد زائد ناشی از غذا خوردن در حفره‌ها و فضاهای دهانی است که احتمالا با مسواک و نخ دندان نیز برطرف نشده‌اند. هل می تواند موجب رفع و دفع آثار این مواد زائد شود و دهان را پاکسازی نماید. از این رو هل را می‌توان پودر کرد و پس از اختلاط با مقداری نمک دریا از آن به عنوان خمیردندان برای کمک به خوشبو شدن دهان، استحکام لثه و سفید شدن رنگ دندان ها استفاده کرد. 

این متخصص فیزیولوژی همچنین تاکید کرد: اگرچه هنوز باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود اما به نظر می‌رسد که هل می تواند تا حدودی هم به کوچک شدن توده‌های رحمی کمک کند. به توده‌های رحمی، امروزه فیبروم گفته می شود. استفاده از هل در کسانی که دچار مشکل پروستات و تکرر یا توقف ادرار هستند نیز می‌تواند موجب شود بافت پروستات نرم و کمی سست شده، فشار آن از روی مجرای ادرار برداشته و در نتیجه ادرار براحتی و سهولت دفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha