ریزگردها و مشكلات آب آشامیدنی و هزاران مساله دیگر سال‌هاست در خوزستان تبدیل به یك پدیده روزمره شده است. جنگ ایران و عراق تمام شده است اما مردم خوزستان هنوز با تبعات آن درگیرند. هفته گذشته خبر ثابتی كه هر روز از اهواز منتشر می‌شد، تجمع مردم در مقابل استانداری بود. در روزهایی كه مردم به شرایط زندگی‌شان معترض بودند و مطالبه‌گری را تمرین می‌كردند، برخی هم در پی بهره‌برداری‌های سیاسی از این وضعیت بودند. اما واقعیت این است كه خوزستان سال‌هاست حال و روز خوشی ندارد.

جهت‌گیری‌های سیاسی به خوزستان ظلم كرد

سلامت نیوز:ریزگردها و مشكلات آب آشامیدنی و هزاران مساله دیگر سال‌هاست در خوزستان تبدیل به یك پدیده روزمره شده است. جنگ ایران و عراق تمام شده است اما مردم خوزستان هنوز با تبعات آن درگیرند. هفته گذشته خبر ثابتی كه هر روز از اهواز منتشر می‌شد، تجمع مردم در مقابل استانداری بود. در روزهایی كه مردم به شرایط زندگی‌شان معترض بودند و مطالبه‌گری را تمرین می‌كردند، برخی هم در پی بهره‌برداری‌های سیاسی از این وضعیت بودند. اما واقعیت این است كه خوزستان سال‌هاست حال و روز خوشی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، اهواز،مردم با مشكلات و مسائل متعددی در این استان روبه‌رو هستند. روز گذشته استاندار خوزستان به سوالات «اعتماد» در خصوص شرایط خوزستان و اقداماتی كه برای رفع بحران این استان انجام شده است، پاسخ داد، از برنامه‌های عمرانی و تلاش برای رفع این مشكلات گفت، اما باید نتیجه این حرف‌ها را در دراز مدت از زبان مردم این استان شنید.

وضعیت آب و برق در استان چطور است؟

در این چند روز خوشبختانه قطعی آب و برق در خوزستان نداشتیم. جمعه عصر سازمان هواشناسی استان به ما اعلام كرد كه یك توده‌ای از ریزگردها از سمت بغداد به سمت خوزستان می‌آید و پیش بینی هواشناسی این بود كه روز شنبه ساعت ١٠ صبح به اهواز برسد. ما پس از این گزارش ستاد بحران تشكیل دادیم و بررسی‌های لازم را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم كه این حجم از گرد و غبار دید را به كمتر از هزار متر كاهش می‌دهد، تصمیم گرفتیم مدارس را در شهرهایی كه این توده ریزگرد می‌رسید، تعطیل اعلام كنیم. بعضی از شهرها در نوبت ظهر و بعضی هم در نوبت عصر و شهرهایی كه شرایط بحرانی‌تری داشتند در نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام شدند.

اما روز گذشته اخباری مبنی بر قطعی ٨ ساعته برق در اهواز منتشر شد؟

این قطعی‌های برق برنامه‌ریزی شده بود، ناخواسته و ناگهانی نبود، مثل اتفاقی كه هفته پیش افتاد و زندگی را در شهر مختل كرد. تیم‌های عملیاتی ما در حال شست‌وشوی مقره‌های برق در اهواز هستند و مناطقی كه این مقره‌ها در آنها شست‌وشو می‌شوند فقط قطعی برق دارند و ما از قبل این موضوع را اعلام می‌كنیم. امروز مناطقی كه فردا قطعی برق خواهند داشت، اعلام شدند و تا زمانی كه شست‌وشوی مقره‌ها ادامه داشته باشد به صورت منطقه‌ای قطعی برق خواهیم داشت و این برنامه از قبل اعلام خواهد شد. اما قطعی آب و اینترنت در روزهای اخیر نداشتیم. تلاش‌مان این است كه ظرف دو هفته تمام مقره‌ها را شست‌وشو دهیم و دیگر قطعی برق برنامه‌ریزی شده هم در اهواز نداشته باشیم.

چند روز است كه وضعیت در اهواز به حالت طبیعی برگشته؟

از صبح چهارشنبه تا به امروز وضعیت آب و برق در اهواز به حالت عادی برگشته است. از ساعت ٤ عصر روز شنبه هم ریزگردها كمتر شده و شرایط از حالت بحرانی بیرون آمده.

اخباری كه در خصوص وضعیت بحرانی منتشر می‌شود بیشتر مربوط به مركز استان است، اما شهرهای دیگر مثل آبادان هم شرایط مطلوبی ندارند، برای پیشگیری از بروز شرایط مشابه اهواز در شهرهای دیگر اقداماتی انجام شده است؟

به دلیل شرجی بودن هوا در آبادان و خرمشهر و ماهشهر ما همواره مقره‌ها را شست‌وشو داده و تعویض می‌كنیم. اما به دلیل اینكه اهواز مشكل رطوبت و شرجی بودن شدید هوا را نداشت، ما این شرایط را پیش‌بینی نكرده بودیم. اتفاقی كه هفته گذشته در اهواز افتاد، اتفاق نادری بود، گرد و غبار و بارندگی و رطوبت هوا همزمان شدند و همین موضوع باعث ایجاد بحران در اهواز شد.

در چند روز گذشته مردم اهواز مقابل استانداری تجمع داشتند و به شرایط موجود معترض بودند، پاسخ شما به مردم معترض به این شرایط چیست؟

در این مدت جهت‌گیری‌های سیاسی خیلی به خوزستان ظلم كرد. بسیاری از كسانی كه با دولت مشكل داشتند، سعی در بهره‌برداری از این شرایط بحرانی به نفع خود داشتند و چندان به مسائل و مشكلات مردم نپرداختند، فقط در حال تخریب دولت بودند. من جمعه شب از طریق شبكه استانی با مردم صحبت و اعلام كردم كه در عین حالی كه از حلم و بردباری مردم تشكر می‌كنم، این نكته را یادآوری می‌كنم كه من و خانواده من هم در این گرد و غبار و شرایط بحرانی هفته گذشته در اهواز بودیم و شرایط را از نزدیك تجربه كردیم. بسیاری از مردم با توضیحاتی كه از طریق تلویزیون ارایه كردم نظرشان نسبت به این شرایط تغییر كرد و متوجه دلایل این شرایط بحرانی شدند. در پاسخ به مردم هم می‌گویم تمام تلاش‌مان این است كه شرایط نامطلوب استان را به حداقل برسانیم، تا به امروز هم تلاش‌های زیادی از سوی دولت انجام شده است. هم برای پایدار كردن سیستم برق اقداماتی انجام داده‌ایم و هم برای حل ریشه‌ای مشكل ریزگردها اقدامات جدی شده و در بیابان‌هایی كه منشا این ریزگردها هستند بوته‌كاری و نهالكاری در برنامه دولت و استانداری است. در برنامه یك ساله ما بوته‌كاری و نهالكاری در ٣٥ هزار هكتار از مناطق بحرانی بیابان‌های استان آغاز شده و در سال‌های آتی هم این برنامه برای بیابان‌زدایی در استان ادامه خواهد داشت. در این مدت وزیر جهاد كشاورزی سه بار به استان سفر داشتند و از نزدیك شرایط را بررسی كردند، امشب هم ما مجددا میزبان وزیر خواهیم بود. كار برای مقابله اساسی با ریزگردهایی كه منشا داخلی دارند به‌طور جدی شروع شده است و برای ریزگردهایی كه منشا خارجی دارند هم رایزنی‌هایی توسط دكتر جهانگیری و خانم ابتكار صورت گرفته و قرار است با جدیت بیشتری هم دنبال شود.

مردم این شرایط و سختی زندگی در خوزستان را مشكل امروز و دیروز نمی‌دانند، می‌گویند بعد از جنگ مسوولان فراموش‌شان كرده‌اند و از امكانات ساده زندگی شهری هم محرومند، یكی از مهم‌ترین این مشكلات مساله آب آشامیدنی در خوزستان است، برای رفع این مشكل چه اقدامی انجام شده است؟

در این هفت ماهی كه در مسوولیت استانداری خوزستان خدمت می‌كنم، هم بحث ریزگردها را دنبال كرده‌ام و در حال حاضر دولت هم برنامه عملیاتی جدی برای این مساله را آغاز كرده است و در حال انجام آن است. مشكل آب و فاضلاب را هم به‌طور جدی دنبال كرده‌ایم و با آقای رییس‌جمهور، آقای جهانگیری و وزرا مفصل صحبت كردم و این صحبت‌ها منجر به این شد كه امسال به دستور ریاست‌جمهوری ردیف جدیدی در بودجه تعریف شد به نام «كمك به طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان» و پیش‌بینی شده است كه ٢٠٠ میلیارد تومان بودجه برای این موضوع در بودجه ٩٦ تعریف شده است. این ردیف بودجه مستقل از ردیف‌های بودجه‌ای پیشین برای آب و فاضلاب استان است. ردیف‌های پیشین بودجه كه در سال‌های گذشته برای آب و فاضلاب استان در نظر گرفته می‌شد هم در بودجه سال آینده ٨٠ درصد افزایش پیدا كرده است. این نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به مشكلات خوزستان است. علاوه بر این قرار است از صندوق توسعه یا از طرح‌های فاینانس موضوع آب و فاضلاب استان دنبال شود تا بتوانیم مشكلات اساسی و پایه‌ای استان را تا جایی كه امكان دارد، كم كنیم.

این میزان بودجه تا چه میزان می‌تواند مشكل آب و فاضلاب استان را مرتفع كند؟

برآورد سازمان برنامه و بودجه این است كه ٧ هزار میلیارد تومان برای اصلاح مساله آب و فاضلاب استان برای افق ١٤١٤ نیاز است. در حال حاضر بودجه‌ای كه در سال آینده اختصاص داده خواهد شد با احتساب ردیف بودجه جدیدی كه در نظر گرفته شده است، ٥٠٠ میلیارد تومان است. اما همین رقم هم قابل ملاحظه است و رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته. در عین حال وزارت نیرو هم به دنبال این است كه از طریق طرح‌های فاینانس هم اقدام كنند كه ظرف سه سال این اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha