از نظر متخصصان، انجام مداوم حرکات تکراری، مثل کار کردن مداوم با موس و کیبور یا همیشه قلم‌به‌دست بودن، می‌تواند چنین دردی را ایجاد کند و اگر به‌موقع مهارش نکنید، می‌تواند کارتان را به اتاق عمل بکشاند.

مچ‌تان درد می‌کند؟

سلامت نیوز:از نظر متخصصان، انجام مداوم حرکات تکراری، مثل کار کردن مداوم با موس و کیبور یا همیشه قلم‌به‌دست بودن، می‌تواند چنین دردی را ایجاد کند و اگر به‌موقع مهارش نکنید، می‌تواند کارتان را به اتاق عمل بکشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، حتی اگر یک‌بار در عمرتان راکت تنیس را در دست نگرفته باشید، ممکن است به خاطر شرایط کاری‌تان به همان بیماری دچار شوید که تنیسورها گرفتارش می‌شوند. «آرنج تنیسورها» یا «تنیس البو» نام بیماری است که عضلات، تاندون‌ها و مفصل دست را درگیر می‌کند و دردی آزاردهنده و تحمل‌ناپذیر را در آرنج مبتلایانش ایجاد می‌کند. از نظر متخصصان، انجام مداوم حرکات تکراری، مثل کار کردن مداوم با موس و کیبور یا همیشه قلم‌به‌دست بودن، می‌تواند چنین دردی را ایجاد کند و اگر به‌موقع مهارش نکنید، می‌تواند کارتان را به اتاق عمل بکشاند.


چه نشانه‌هایی دارد؟
این بیماری خود را به شکل‌های متفاوت نشان می‌دهد. گاهی سندرم «آرنج تنیسورها» باعث احساس کردن دردی مبهم در بالا و پایین بازوها می‌شود و این درد پس از مدتی شدت می‌گیرد و تا آرنج مبتلایانش کشیده می‌شود. گاهی هم تاندون‌ها درگیر این مشکل می‌شوند و دردی شبیه به سوزن‌سوزن شدن در پشت آرنج کسانی که بیماری تنیسورها را گرفته‌اند احساس می‌شود. اگر چنین دردهایی را در دستتان احساس می‌کنید، به خاطر داشته باشید که ابتلا به این مشکل به همین دردهای آزاردهنده محدود نمی‌ماند. وقتی بیماری‌تان شدت بگیرد عضلات و تاندون‌هایتان همزمان درد را فریاد می‌زنند و در این شرایط، باید علاوه بر گرفتن مرخصی طولانی‌مدت از کارتان، خود را برای پرداخت هزینه‌های سنگین درمان این درد آماده کنید.


چه باید کرد؟
برای پیشگیری از بحرانی شدن وضعیتتان، باید تا زمانی که دردتان شدید و مزمن نشده، فکری برای آرام کردنش کنید. شاید عمل کردن به این نکته‌ها بتواند اوضاع را بهتر کند و در مراحل اول ابتلایتان به این سندرم شما را از آن نجات دهد.


نفس بکشید: کار تکراری طولانی‌مدت بلای جان شماست. اگر نمی‌خواهید در پایان روز با درد کشنده دست به خانه برگردید، هرچند دقیقه یک‌بار استراحتی کوتاه به دست‌هایتان بدهید. بد نیست هر نیم‌ساعت، پنج دقیقه از پشت میزتان بلند شوید و چرخی بزنید و هردو ساعت، حدود 20 دقیقه به خودتان استراحت دهید. یادتان نرود که کار کردن با تلفن همراه هم می‌تواند این مشکل را ایجاد و تشدید کند؛ پس در زمان استراحتتان گوشی به دست نشوید.

کارتان را درست انجام دهید: اگر با رایانه کار می‌کنید و مدام مشغول تایپ هستید، با یاد گرفتن اصول درست تایپ کردن و استفاده از تمامی انگشتانتان، احتمال آسیب را کمتر کنید. اگر هم پشت دستگاه‌هایی کار می‌کنید که در پایان روز باعث به درد آمدن دستتان می‌شوند، یکبار دیگر شیوه کار کردنتان را بررسی کنید. شاید شما حرکتی را نادرست انجام می‌دهید یا اینکه بدنتان را در وضعیتی نامناسب قرار می‌دهید.

ورزشکار شوید: منقبض نگه داشتن بدنتان در زمان انجام کارها می‌تواند آسیبی جدی به شما وارد کند. اگر دستتان را در موقعیت نامناسبی بگیرید یا اینکه خشک و منقبض کارها را انجام دهید، دیر یا زود به عضلات و تاندون‌های دستتان آسیب می‌رسد.

آب‌بازی کنید: جلسات منظم فیزیوتراپی می‌تواند وضعیتتان را بهتر کند. اما اگر فعلا قصد حاضر شدن در چنین جلساتی را ندارید، با ماساژ دادن دستتان و حرکت دادنش در آب ماهیچه‌ها و تاندون‌هایتان را تقویت کنید. آرام باز و بسته کردن دست‌ها در آب می‌تواند معجزه کند.


توپ‌بازی کنید: ورزش کردن می‌تواند آسیب‌هایی که تا امروز به دستتان رسیده را جبران کند. برای خلاص شدن از بیماری تنیسورها، یک توپ تنیس بخرید و آن رادر مشتتان بگیرید. حالا دستتان را باز کنید و دوباره مشت کنید. (جوری که توپ کاملا در مشت شما قرار بگیرد.) این تمرین را هرروز بارها انجام دهید تا حالتان بهتر شود.

بدن‌ساز شوید: اگر وقت باشگاه رفتن ندارید، لااقل در خانه یا حتی پشت میز کارتان برای حفظ سلامتتان ورزش کنید. یکی از ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید، با کمک دو دمبل کوچک صورت می‌گیرد. دست‌هایتان را صاف کنید و در حالتی که مچتان هیچ انحنایی ندارد، دمبل‌ها را در مشتتان بگیرید. حالا آرام مچ را خم کنید و دمبل را بالا بیاورید، کمی مکث کنید و در حرکت بعدی، مچ را در خلاف آن جهت خم کنید. اگر هرروز بارها این ورزش ساده را انجام دهید، عضلات و تاندون‌های دستتان تقویت می‌شوند و زود آسیب نمی‌بینند.

دستتان را بچرخانید: اگر هیچ‌یک از وسیله‌هایی که گفتیم در دسترستان نیست، بدون آن‌ها ورزش کنید. دست‌هایتان را صاف کنید و مچتان را نشکنید. حالا دست‌ها را مشت کنید و آرام و در جهت عقربه‌های ساعت مچ‌ها را بچرخانید. بعد از ۱۰ بار انجام دادن این تمرین، جهت را عوض کنید و مچ‌ها را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. باور کنید همین تمرین ساده می‌تواند حسابی در کاهش دست‌دردهایتان موثر باشد.

با لپ‌تاپ کار نکنید: اگر کارتان با رایانه انجام می‌شود، به جای استفاده کردن از موس و کیبورد لپ‌تاپ، سعی کنید از موس و کیبورد جداگانه استفاده کنید. علاوه بر این، وقت کار کردن با موس، پدهای مخصوصی را زیر دستتان بگذارید که برجستگی‌شان انحنای مچ شما را پر می‌کند تا دستتان آسیب کمتری ببیند.

به‌موقع درمان کنید: اگر هیچ‌یک از کارهایی که گفتیم به کاهش درد شما کمکی نکردند، فورا سراغ یک متخصص بروید. یادتان نرود که چنین دردی در صورت مزمن و طولانی شدن می‌تواند برای همیشه توانایی دست‌هایتان را کم کند و برای مدت‌ها جیب شما را در مراکز پزشکی خالی کند.

منبع: Webmd.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha