عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با طرح این پرسش که می‌خواهند از ظرفیت کدام بیمارستان برای تربیت پرستار استفاده کنند؟ گفت: هم‌اکنون بیمارستان‌های آموزشی مملو از دانشجو اعم از پزشکی و دیگر رشته‌های علوم پزشکی است.

از ظرفیت کدام بیمارستان‌ها برای تربیت پرستار استفاده شود؟

سلامت نیوز: عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با طرح این پرسش که می‌خواهند از ظرفیت کدام بیمارستان برای تربیت پرستار استفاده کنند؟ گفت: هم‌اکنون بیمارستان‌های آموزشی مملو از دانشجو اعم از پزشکی و دیگر رشته‌های علوم پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز، حسین علی‌نسائی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: اگر منظور، بیمارستان‌های خصوصی است که این موضوع نشدنی است بیمار پذیرش شده در بیمارستان خصوصی خواهان دریافت خدمات با کیفیت توسط افراد خبره است نه این‌که یک دانشجو خدمات مراقبتی بیمار را انجام دهد.

وی با بیان این‌که ظاهراً بیمارستان‌های خصوصی برای تربیت پرستار ابراز تمایل کرده‌اند، افزود: در این شیوه همین بیمارستان‌های خصوصی پرستاران دانش‌آموخته در این مرکز درمانی را جذب می‌کنند، اما چه کسی حاضر به تحصیل در بیمارستان‌های بخش خصوصی با این شرایط است که مدرک وی فقط مورد قبول همان مرکز باشد؟

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که این شیوه از تربیت پرستار در نهایت به بیگاری گرفتن از پرستار منجر می‌شود، گفت: هم‌اکنون هیچ بیمارستانی اعم از خصوصی و دولتی زیرساخت‌های لازم برای تربیت پرستار را ندارد و بیمارستان‌ها فاقد کتابخانه، اتاق پراتیک، فضای آموزشی و … هستند.

علی‌نسائی با بیان این‌که هم‌اکنون دانشگاه آزاد از ظرفیت بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: البته از ظرفیت بیمارستان‌های تأمین اجتماعی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم استفاده می‌کنند.

وی با اعتقاد به این‌که آثار سوء این شیوه از آموزش متوجه مردم و پرستاران خواهد بود، گفت: هدف از اجرای این شیوه آموزشی به بیگاری گرفتن پرستاری و دست کشیدن پرستاران از مطالبات به‌حق‌شان است و آن‌ها به‌دنبال دسترسی به نیروی ارزان قیمت، مطیع و برده هستند.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با اشاره به سیستم پزشک‌سالار کنونی که اغلب سهام‌داران بخش خصوصی هستند، افزود: آیا واقعاً برای جبران کمبود پرستار اراده‌ای در کشور وجود دارد؟ هم‌اکنون این سیستم توان پرداخت اضافه‌کار پرستاران شاغل موجود در کشور را ندارد و مجوزی هم برای استخدام آنها صادر نمی‌شود.

علی‌نسائی افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی قزوین ۲۰۰ نیروی شرکتی را به کار گرفته است تا کمبود نیروی انسانی را جبران کند چون سیستم عملاً توان به‌کارگیری این افراد به‌صورت قراردادی و یا جذب آن‌ها به‌صورت استخدام پیمانی را ندارد.

وی با بیان این‌که نیروهای قراردادی امنیت شغلی بیشتری نسبت به نیروهای شرکتی دارند، تصریح کرد: هم‌چنین نیروهای قراردادی احساس توهین و تبعیضی هم ندارند.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که در جذب نیرو به‌صورت شرکتی باید علاوه‌بر حقوق نیروی انسانی مبلغی هم به شرکت واسط پرداخت ‌شود، افزود: در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر جدی برای جذب و به‌کارگیری پرستاران نیست.

علی‌نسائی خاطرنشان کرد: اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داعیه دفاع از حق و حقوق مردم را دارد این مردم نباید از خدمات کافی و با کیفیت پرستاری محروم بمانند و در طرح تحول سلامت باید تحولی اساسی در حوزه پرستاری رخ می‌داد.

وی با بیان این‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداقل کار را هم برای استاندارد کردن نیروهای پرستاری نکرد، یادآور شد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط در این‌باره شعار داده است و این سیستم حتی توان جذب این تعداد نیروی پرستاری فارغ‌التحصیل را هم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha