کولبران بعد از سالیان سال به چشم آمدند اما نه به آسانی، بلکه با بهمنی که جان چند کولبر را گرفت. شاید اگر آنها در کولاک و زیر خروارها برف یخ نمی‌زدند هنوز هم کولبران در سایه زندگی می‌کردند؛ در سایه فقر. سردار قاسم، فرمانده مرزبانی ناجا به خبرآنلاین می‌گوید: «درخصوص کمک به مناطق مرزی با تدبیر دولت و شورای عالی امنیت ملی کارگروه ویژه مرزی تشکیل شده است. در این زمینه معبرهای مختلفی برای کولبران و کمک به مرزنشینان تدارک دیده شده است.»

قانون، شکم کولبران را سیر می‌کند؟

سلامت نیوز: کولبران بعد از سالیان سال به چشم آمدند اما نه به آسانی، بلکه با بهمنی که جان چند کولبر را گرفت. شاید اگر آنها در کولاک و زیر خروارها برف یخ نمی‌زدند هنوز هم کولبران در سایه زندگی می‌کردند؛ در سایه فقر. سردار قاسم، فرمانده مرزبانی ناجا به خبرآنلاین می‌گوید: «درخصوص کمک به مناطق مرزی با تدبیر دولت و شورای عالی امنیت ملی کارگروه ویژه مرزی تشکیل شده است. در این زمینه معبرهای مختلفی برای کولبران و کمک به مرزنشینان تدارک دیده شده است.»


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در ادامه می نویسد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس هم از این قافله عقب نماندند و بیش از 100 نماینده طرح دوفوریتی ساماندهی کولبران را امضا کردند تا به وظایفشان عمل کنند. شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد در مورد جزئیات این طرح دوفوریتی می‌گوید: «قرار است ظرف شش ماه تمام کولبرانی که کارت کولبری دارند و آنها که فاقد کارت کولبری هستند شناسایی شده و مشخصات‌شان جمع‌آوری شود. ضمنا در این دوفوریت برای کولبران اشتغال پایدار در نظر گرفته شده است.»


**شکم گرسنه قانون نمی‌شناسد
پربیراه نیست اگر بگوییم بیش از 90درصد کولبران جوان و مجرد، فاقد کارت کولبری هستند. گرفتن کارت کولبری آسان نیست و هستند کسانی که مجرد هم نیستند اما نمی‌توانند کارت کولبری بگیرند. عبدالله بیروتی، عضو شورای ده بیوران در گفتگو با آفتاب یزد به تشریح مشکلاتی که باید ساماندهی شوند، می‌پردازد. او در پاسخ به این سوال که از روزی که برخی کولبران در برف جان خود را از دست دادند مسئولی به آنجا سرکشی کرده یا خیر؟ می‌گوید: «از روزی که بهمن آمد فقط مسئولان استانی برای بازدید از محل بهمن آمدند و تاکنون کار خاصی انجام نداده‌اند.»


وی با اشاره به ارائه کارت کولبری می‌افزاید: «سختی داشتن کارت کولبری در حال حاضر این است که فعلا کارت برای هیچ کس صادر نمی‌شود. این وضعیت تا هفته دیگر هم ادامه دارد چون از استان دستور آمده که می‌خواهند کولبران را ساماندهی کنند. ولی نمی‌دانم چطور می‌خواهند کولبران را ساماندهی کنند. اما آنچه مسلم است این که فعلا صدور کارت کولبری به تعویق افتاده است.»


به گفته بیروتی؛ کولبرانی که قبلا کارت گرفته بودند هنوز با کارت خود مشغول کولبری هستند و چون کالای خود را از معابر رسمی وارد کشور می‌کنند و مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود. ولی آنهایی که کارت ندارند، برای دریافت کارت کولبری باید منتظر بمانند.


رئیس شورای ده بیوران با اشاره به این که معابر رسمی خیلی کم است، تاکید می‌کند: «به نظر من دو معبری که باز است برای همه کولبران و کالاها کفایت نمی‌کند و یکی از راه‌‌های اصلی حل بحران کولبران باز کردن برخی معابر مرزی است که باعث می‌شود کولبران به شهرهای آن سوی مرز نزدیک‌تر باشند. گشایش معابر جدید هم برای صاحبان کالا مقرون به صرفه‌تر و کم‌هزینه است و هم اندکی از سختی کار کولبران می‌کاهد. در این مرزها بیشتر کالاهای مجاز صادر می‌شود بنابرین به نظر می‌رسد باید برای مرز تدبیری بیندیشند تا کولبران از معابر رسمی رفت و آمد کنند.»


وی با بیان این که مجردها نمی‌توانند کارت کولبری دریافت کنند، می‌گوید: «جوانان مجرد مجبورند از راه‌های دیگر کولبری کنند. شاید این کار غیرقانونی باشد اما شکم گرسنه قانون نمی‌شناسد.»


بیروتی با اشاره به بیمه کولبران می‌افزاید: «من مطمئن هستم اکثر کولبران بیمه ندارند. اگر هم بیمه‌ای دارند بیمه روستایی است. بیمه روستایی فقط برای درمان است و مثل بیمه تامین اجتماعی نیست که اگر خدای نکرده اتفاقی برای کولبران بیفتد بیمه بیکاری بگیرند یا مستمری و بازنشستگی داشته باشد. هیچ اقدامی برای بیمه کولبران صورت نگرفته چون کولبران سامان یافته نیستند و به صورت دسته‌ای کار می‌کنند. مثلا 20-30 نفری با هم کار می‌کنند و زیر چتر سازمانی نیستند که بتوانند جمع شده و ساماندهی شوند. اگر اتحادیه یا صنفی بتواند از آنها حمایت کند، فکر کنم بیمه هم بشوند. ولی در وضعیت و شرایط کنونی کولبران خیلی پراکنده کار می‌کنند و جمع‌کردنشان هم سخت است.»


وی با اشاره به این که کولبران زیادی پرونده قضایی دارند، می‌افزاید: «نیروی انتظامی کولبرانی که در معابر غیررسمی فعالیت می‌کنند را طبق قانون دستگیر کرده و به مراجع قضایی معرفی می‌کند و پرونده‌‌های زیادی به نام کولبران به مراجع قضایی ارجاع شده است.»


**کارت کولبری باید مدیریت شود
شهاب نادری، نماینده مردم پاوه هم می‌گوید: «قرار است طرحی برای ساماندهی کولبران در قالب دوفوریتی مجلس ارائه کنیم. کولبران برای امرار معاش و گذراندن زندگی خود و خانواده‌شان سخت کار می‌کنند و از هر گونه امکانات رفاهی هم محرومند. کولبران در مناطقی زندگی می‌کنند که بیکاری فریاد می‌زند.»


به گفته وی، اگر برای کولبران اشتغال پایداری ایجاد شود امنیت بیشتری در کشور حکمفرما می‌شود. زیرا مشاغل پایدار در مناطق مرزی برای مرز و کشور امنیت‌آور است. شاید اشتغال پایدار در تهران و کلانشهرها چنین جلوه‌ای نداشته باشد ولی در مناطق مرزی امنیت و آسایش را برای کشور تامین می‌کند. ساماندهی کولبران برای خانواده‌هایشان هم خوب است و آنها هم به آرامش خاطری دست پیدا می‌کنند.»


نادری با بیان این که درخواست کردیم براساس قانون به تعداد معابر رسمی اضافه شود، می‌افزاید: «اگر معابر خاص باشد و ورود و خروج مشخص شود، قطعا هم بیمه و اشتغالزایی کولبران ساماندهی خواهد شد.»


وی با اشاره به صادر نکردن کارت کولبری برای افراد مجرد، می‌گوید: «باید صدور کارت کولبری مدیریت شود. نمی‌شود بگوییم فقط کارت‌ها را به افراد متاهل می‌دهیم. جوانان ما نیاز به کار و فعالیت دارند و باید از همه مزایای ساماندهی استفاده کنند تا درآمدی داشته باشند و گرفتار آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نشوند.»


نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: «با اشتغال پایدار می‌توان از حاشیه‌نشینی کولبران در کلانشهرها پیشگیری کرد. اگر به کولبران بی‌توجهی شود آنها به حاشیه شهرها می‌آیند و آسیب‌های اجتماعی هم افزایش می‌یابد و قطع به یقین مشکلات اجتماعی را به همراه خواهد داشت ولی اگر معابری مخصوص و بیمه را برای کولبران در نظر بگیریم دیگر شاهد این نخواهیم بود که زیر برف گیر کرده یا جانشان را برای یک لقمه‌ نان به خطر انداخته‌اند. ساماندهی یعنی قانون تامین اجتماعی و قانون وزارت کار شامل حال کولبران هم بشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha