یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 206643

ضرورت اجرای طرح کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور، منجر به بسیج دستگاه‌های اجرایی شده است. یکی از موارد تبلور این بسیج عمومی، تعامل سازنده سازمان غذا و دارو با سازمان‌های بیمه‌گر درمانی در عدم حمایت و پوشش بیمه‌های داروهای قاچاق و تقلبی است.

ائتلاف بهداشت و بیمه علیه قاچاق و تقلب

سلامت نیوز:ضرورت اجرای طرح کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور، منجر به بسیج دستگاه‌های اجرایی شده است. یکی از موارد تبلور این بسیج عمومی، تعامل سازنده سازمان غذا و دارو با سازمان‌های بیمه‌گر درمانی در عدم حمایت و پوشش بیمه‌های داروهای قاچاق و تقلبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سازمان غذا و دارو در اواسط آذرماه 93 اجرای طرح کنترل اصالت را به ‌تمامی اعضای زنجیره تأمین کالاهای سلامت‌محور ابلاغ کرد. این پروژه ملی که باهدف رهگیری و ردیابی فرآورده‌های سلامت‌محور از محل مبدأ تا نقطه عرضه کار خود را آغاز کرد، در مهرماه سال 94 نیز برای فرآورده‌های دارویی تولید داخل، الزامی شد.

عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم در این زمینه می‌گوید: سامانه کنترل اصالت، ردیابی و رهگیری فرآورده‌های سلامت‌محور به‌منظور پیشگیری و جلوگیری از ورود اقلام سلامت ‌محور قاچاق و تقلبی که جان مردم و سلامت آنان را به خطر می‌اندازند، راه‌اندازی شده است.

اگرچه این امر، اطلاعات غیر معتبر و پراکنده از وضع موجود مصرف دارو را یکپارچه و شفاف کرد اما از ضمانت اجرایی کافی برخوردار نبود. چراکه اساساً همکاری مؤثر اعضای زنجیره تأمین دارو از قبیل شرکت‌های تولیدکننده، شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها بدون اتخاذ تدابیر الزام‌آور پایدار به نظر نمی‌رسید.

به‌منظور حل این مسئله و ایجاد پایداری در پیشبرد این پروژه ملی، ابتدا سازمان غذا و دارو، سیاست‌های تشویقی را برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی در نظر گرفت. به‌عنوان‌مثال تسهیل صدور پروانه فرآورده یکی از این اقدامات بود.

مونا جابری دوست، مدیرکل اداره آمار و فناوری اطلاعات سازمان غذا دارو در این خصوص اظهار داشت: ما همچنین در مورد کالاهای دارویی داخلی نیز به دلیل وجود احتمال قاچاق و تقلب خصوصاً در مورد کالاهای گران‌قیمت، طرح کنترل اصالت را اجباری کردیم و شرکت‌ها از سال 93 موظف شدند تمام کالاهای بالای 50 هزار تومان خود را شناسه گذاری و وارد سامانه کنترل اصالت کنند.

از سوی دیگر با هدف جلوگیری از اعمال پوشش‌­های بیمه­ای برای دارو و سایر فرآورده‌های سلامت‌محور قاچاق و تقلبی، داروخانه‌­های طرف قرارداد سازمان­های بیمه‌گر و درمانی پایه مکلف شدند با ثبت شناسه رهگیری دارو در سامانه بیمه‌­گر طرف قرار داد، از اصالت دارو اطمینان حاصل نمایند.

به همین منظور از تاریخ 12 دی‌ماه 95 به‌صورت رسمی کلیه داروهای وارداتی و همچنین داروهای تولید داخلی باقیمت بالای 300 هزار تومان که فاقد شناسه مربوط به طرح کنترل اصالت بودند، تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت قرار نگرفتند. البته اجرای آزمایشی این طرح از مهرماه سال 94 تا شهریورماه سال جاری در برخی از داروخانه‌ها انجام‌شده بود.

در طول این مدت جلسات منظمی جهت پیشرفت طرح و بررسی مشکلات احتمالی با حضور دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین مدیران عامل سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایرانیان و سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح برگزار شد.

در جدیدترین فاز این توافق که از آن به‌عنوان طرح استعلام اصالت دارو توسط بیمه یاد می‌شود، تعمیم طرح قبلی به داروهای تولید داخلی باقیمت بالای 50 هزار تومان در دستور کار قرار گرفت. به‌عبارت‌دیگر کلیه داروهای تولید داخلی باقیمت بالای 50 هزار تومان فقط با ثبت در سامانه کنترل اصالت و درج و الصاق شناسه یکتا تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

گفتنی است تحولات مذکور از سوی سازمان غذا و دارو به‌صورت دستورالعمل به زنجیره تأمین ابلاغ‌شده است و طبق نامه زیر از تاریخ 15 بهمن‌ماه لازم‌الاجرا گشته است.

امید می‌رود با تعمیم اجرای این پروژه برای تمامی اقلام سلامت ‌محور در سازمان غذا و دارو و تمامی موارد مشمول پوشش بیمه‌ای سازمان‌­های بیمه­‌گر درمانی پایه و تکمیلی، بازار عرضه و مصرف اقلام قاچاق و تقلبی به‌طورکلی از بین رفته و نظام سلامت ضمن اشرافیت اطلاعاتی، بتواند برنامه‌ریزی‌های لازم را در جهت تخصیص بهینه منابع انجام دهد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha