رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود و محصولی که تاکنون مجوز واردات تراریخته(دستکاری شده ژنتیکی) دارد، شامل سویا(روغن سویا و کنجاله سویا) و روغن ذرت است.

فقط سویا و روغن ذرت در ایران مجوز تراریخته دارد

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود و محصولی که تاکنون مجوز واردات تراریخته(دستکاری شده ژنتیکی) دارد، شامل سویا(روغن سویا و کنجاله سویا) و روغن ذرت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رسول دیناروند  درباره محصولات تراریخته افزود: هیچ محصول دیگری از جمله برنج و گندم در کشور مجوز تراریخته ندارد؛ به عبارت دیگر و برنج یا گندم تراریخته به صورت وارداتی یا تولیدی در کشور وجود ندارد.


وی اظهارکرد: روغن ذرت، واردات غیر تراریخته هم دارد ضمن اینکه روغن های آفتابگردان و کنجد هم که غیر تراریخته اند در بازار وجود دارد و مردم برای تهیه روغن بین محصولات تراریخته و غیر تراریخته، حق انتخاب دارند.


دیناروند خاطرنشان کرد: 80 درصد تولید روغن سویا و ذرت تراریخته در کشورهای آمریکای جنوبی انجام می شود. این روغن‌های تراریخته بعد از واردات به کشور برای عرضه در بازار حتما باید برچسب تراریخته داشته باشند تا مصرف کنندگان و مشتری نهایی بداند که محصول تراریخته مصرف می‌کند.


رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هیچ محصول تراریخته ای ، تولید داخل نداریم و واردات نیز فقط برای محصول سویا و ذرت انجام می‌شود. در مورد این 2 روغن نیز امکان واردات محصول غیر تراریخته وجود دارد اما گرانتر است و هزینه بیشتری برای مصرف کننده خواهد داشت.


وی افزود: نظرات مختلفی در مورد محصولات تراریخته در داخل کشور و دنیا وجود دارد، عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند، وزارت بهداشت در مورد این محصولات رویکرد احتیاطی دارد و با رعایت استانداردهای علمی در صورت نیاز کشور و در صورتی که محصول مورد نظر در کشور تولید کننده نیز مصرف شود و مجوزهای لازم را از سازمان‌های بین‌المللی داشته باشد، اجازه واردات محصول داده می‌شود.


دیناروند گفت: سویا و ذرت به عنوان محصولاتی که مجوز واردات تراریخته دارند به هیچ وجه مشکلی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کنند و میلیون‌ها نفر در دنیا سال هاست که این محصولات را مصرف می‌کنند.


دیناروند ادامه داد: علاوه بر کنترل مدارک بین‌المللی، برای صدور مجوز واردات به صورت یک روال معمول، نوع تراریخته این محصولات ، دوباره در آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت کنترل می‌شود.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از نظر وزارت بهداشت، باید اجازه تولید و کارهای تحقیقاتی در مورد محصولات تراریخته در کشور داده شود. باید دانشمندان و محققان کشور بتوانند در این علم نوین بشری نیز توانمند شوند زیرا دستیابی به تکنولوژی نوین تراریخته مانند سایر تکنولو‍ژی های نوی دیگر به نفع کشور است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha