كولاك در شمال، سیل در جنوب، ریزگرد در غرب و خشكسالی در شرق ایران، این روزها زندگی هم‌میهنان ما را دچار مشكل كرده‌است، اما برخی در پایتخت در دفاتر خود نشسته‌اند و تنها نظاره‌گر این بحران‌ها هستند. از رنجنامه مردم سرزمین‌ما این روزها اخبار فراوانی شنیده‌ایم و آن موضوعی كه بیشتر افكارعمومی را درگیر خود كرده، «صم بکم»بودن برخی مسئولان است كه میلیون‌ها تومان حقوق‌می‌گیرند تا نگذارند این بحران‌ها، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد؛ ولی انگار نه انگار كه این معضلات بر ملت فشار می‌آورد.متولی اصلی ایستادن مقابل این بحران‌ها، سازمان مدیریت بحران است. سازمانی كه قرار است150 هزار میلیارد ریال اعتبار، معادل پنج درصد از بودجه کشور را سالانه به خود اختصاص دهد.

چرا رییس‌سازمان مدیریت بحران كشور پاسخگوی عملكرد ضعیف خود نیست؟

سلامت نیوز: كولاك در شمال، سیل در جنوب، ریزگرد در غرب و خشكسالی در شرق ایران، این روزها زندگی هم‌میهنان ما را دچار مشكل كرده‌است، اما برخی در پایتخت در دفاتر خود نشسته‌اند و تنها نظاره‌گر این بحران‌ها هستند. از رنجنامه مردم سرزمین‌ما این روزها اخبار فراوانی شنیده‌ایم و آن موضوعی كه بیشتر افكارعمومی را درگیر خود كرده، «صم بکم»بودن برخی مسئولان است كه میلیون‌ها تومان حقوق‌می‌گیرند تا نگذارند این بحران‌ها، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد؛ ولی انگار نه انگار كه این معضلات بر ملت فشار می‌آورد.متولی اصلی ایستادن مقابل این بحران‌ها، سازمان مدیریت بحران است. سازمانی كه قرار است150 هزار میلیارد ریال اعتبار، معادل پنج درصد از بودجه کشور را سالانه به خود اختصاص دهد.

مدیریت مساله‌دار بحران در ایران

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه نوشت: رییس‌این سازمان، نیروی احمدی‌نژاد و از دوستداران اوست كه مدت‌ها در دولت‌های آن مرد، مشغول فعالیت بود.او یك سال بعد از روی كار آوردن دولت دهم، در نشست جلسه ستاد بحران استان كرمان كه در تاریخ 2 دی 1389 برگزار شد، گفت:« مردم منطقه زلزله زده (شهر ریگان)، از ایمان و اعتقاد بسیار بالایی برخوردار بودند. برای مثال در بازرسی های ما، یک منزلی مشاهده شد که سه دیوار آن در اثر زلزله فرو ریخته به‌جز یک دیوار که عکس دکتر احمدی‌نژاد بر آن نصب شده بود. خود مردم با اعتقاد راسخ و محکم خود اذعان داشتند که رییس‌جمهور محبوب و دلسوز ما خدمات فراوانی برای مردم به ویژه روستاییان انجام داده و می دهد و اعتقاد آن‌ها بر این بود که لطف و نظر خداوند بوده که این دیوار فرو نریخته است».چند سالی گذشت و ورق برگشت و آن‌هایی كه تصور می‌كردند كشور تا قیامت در دستان تفكر احمدی‌نژادیسم باقی خواهد ماند، تیرشان به سنگ خورد. در این بازه، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی كه در تصمیم‌گیری‌های نامناسب دوران احمدی‌نژاد نقش داشتند، از میدان كنارگذاشته شدند ولی «اسماعیل نجار» از گزینه‌هایی بود كه جایگاهی بهتر به دست آورد و در قامت رییس‌ستاد مدیریت بحران كشور مشغول به كار شد. البته او سعی داشت تا خود را به عنوان كاندیدای ریاست‌ سازمان هلال‌احمر به میدان رقابت معرفی كند ولی با اعتراض رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی از این اقدام صرف نظر و میدان را خالی كرد ولی از سفره اعتدال بی‌نصیب نماند.

انتصاب فامیلی- بحرانی

نجار از هم‌ولایتی‌های حسن روحانی، زاده سرخه وبنا به برخی گفته ها از اقوام رییس‌جمهور ایران است.در این سال‌ها نیز هر زمانی حادثه‌ای رخ‌داد و رسیدگی مناسبی در این زمینه‌صورت نگرفته است، پاسخ مناسبی ارایه نكرده و حتی با اظهارات متفاوت سعی كرده است تا خود را از این قصور مبرا نشان دهد و از همه بدتر آنكه كسی نیز از وی پاسخی نخواست!

سرپیچی از حكم؟

رحمانی فضلی، وزیركشور در بخشی از حکم انتصاب این فرد خطاب به اسماعیل نجار نوشته بود« پیگیری برای ایجاد مدیریت یکپارچه و هماهنگ در امر مدیریت حوادث و رخدادهای طبیعی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد در حوزه‌های پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی و استفاده از همه امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، اهتمام به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و استفاده از تجارب سایر کشورها، پیگیری مسایل مربوط به خشکسالی، توسعه و استفاده از ظرفیت‌های صنعت بیمه در حوزه مدیریت بحران، انجام مطلوب و شایسته امور مربوط و اجرایی مصوبات شورای عالی مدیریت بحران کشور، پیگیری امور مربوط به شورای هماهنگی مدیریت بحران و کارگروه‌های تخصصی و نظارت بر عملکرد کارگروه‌ها، فعال‌سازی اداره کل مدیریت بحران استان‌ها، اجرای کامل همه تکالیف و الزامات قانون و آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین بررسی قانون موجود و تهیه لایحه جدید قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور از اهم وظایفی است که انتظار دارد با توجه به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به این بخش، با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به تحقق آن کوشش و تلاش كنید». اما در این بازه زمانی كه حوادث و بلایای طبیعی نیز به اوج خود رسیده است، كدام یك از وظایف محوله را این شخصیت دو زیست، آن‌گونه كه باید انجام داده است؟پیشگیری مناسب از بحران سیل و كولاك داشته یا با همكاری‌های بین‌المللی، مقابل ریزگردهای زندگی مختل كن، ایستاده است؟شاید تنها فعالیت موثر این فرد و جماعت اطراف آن را بتوانیم تلاش برای تبدیل كردن ستاد بحران به سازمان برای دریافت بودجه مناسب‌تر و گردن‌كلفت‌تر دانست. مشخص نیست چرا در این دولت شخصیت‌هایی كه مانند نجار صلاحیت انجام امور حیاتی كشور را ندارند برسركار مانده‌ اند و هیچ كس نیز به این بی‌تدبیری‌ها توجهی ندارد.

پشت گرمی

فردی كه در این روزگار بحرانی كشور، از اتاق گرم و صندلی نرم خود تكان نخورده و مردم بحران زده كشور را تنها گذاشته است، چرا باید در این جایگاه حساس باقی بماند؟ بدون شك میان احمدی نژاد و روحانی تفاوت‌های چشمگیری است و به هیچ وجه نمی‌توان این رییس‌جمهور را با آن رییس‌دولت، یكسان دانست ولی به نظر برخی، رودربایستی‌ها در این دولت ، بلای جان تدبیر و اعتدال شده و امید به تغییر را كمرنگ كرده است.

جریمه بار اضافی

فراموش نشود خودبرتربینان دولت یازدهم كه بارسنگینی نیز بر دوش روحانی و كابینه دولت یازدهم هستند، در ادامه راه، برای انتخابات یا كارنامه‌باقی مانده از این دولت، امتیاز منفی محسوب می‌شوند و ای‌كاش به حال آن‌ها تدبیری اندیشیده شود تا سایه سنگین‌شان هرچه زودتر از قامت دولتی كه مدیون بدنه اجتماعی است، برداشته شود.

اعطای مدیریت بحران، به عزراییل

«سیلاب در خرم آباد یک قربانی گرفت تا دختر دانشجو در سیلاب گرفتار و غرق شود».این خبر دردناك سبب شد تا در نمایشگاه مطبوعات، زمانی كه رییس‌سازمان مدیریت بحران كشور را بعد از مدت‌ها یافتیم! از وی چرایی این فاجعه را جویا شویم.او نیز در كمال آرامش و با تمسخر در پاسخ به سوال ما كه چرا سازمان مدیریت بحران، جلوی این حوادث را نمی‌گیرد، گفت:پای آن دختر سر خورده است و خدا بیامرزد؛ به هر حال باید در این مسائل عزراییل بی‌تقصیر باشد!

سازمان مدیریت بحران منحل شود

عباس پاپی‌زاده/ نماینده مردم دزفول

 

سازمان بحران كشوری كه بودجه و امكانات در اختیارش نیست، بهتر است منحل شود. مسئولان باید پاسخگو باشند كه علت تشكیل این ستاد چیست؟ ستاد بحران، امكانات و اختیاری برای تصمیم گیری ندارد و باید منتظر بماند تا مسئولان دولتی به محل حادثه برسند و با برگزاری جلسات مختلف ، تصمیم گیری های لازم را در مورد حادثه اخذ كنند كه این پروسه، لازمه صرف زمان است و در اصل ستاد بحران، كاركردی ندارد.ستاد بحران به این دلیل تشكیل می‌شود كه بعد از بروز حادثه می خواهیم از پروسه های معمول و دست‌وپاگیراداری كه ما را دچار مشكلات می كند، عبور كنیم و به یك تصمیم سریع و اقدام فوری برسیم؛ اما با روال موجود در كشور، بود و نبود ستاد بحران تفاوتی ندارد و یك بوروكراسی اداری اضافی است. ما در بحران نفت خوزستان كه یك موضوع ملی و امنیتی است، شاهد بودیم كه از سوی ستاد بحران هیچ اقدامی صورت نگرفت و همه منتظر ماندند تا وزرا و رییس جمهور تصمیم خود را ابلاغ كنند. در حادثه اخیر خوزستان، معاون اول رییس‌جمهور بعد از دوازده روز با برگزاری جلسه، تصمیمات هیات دولت را با مسئولان استان مطرح كرد! گاهی شنیده می شود كه بودجه ستاد بحران در اختیار وزارت كشور است و از آنجا به این ستاد تزریق می شود اما واقعیت این است كه هیچ بودجه ای در اختیار این نهاد قرار نمی گیرد. ستاد بحران در حادثه سیل فروردین در منطقه خوزستان، بعد از 10 روز توانست گزارشی را تهیه كند و ما شاهد آن بودیم كه ستاد‌بحران در یك هفته اول نتوانست هیچ اقدامی را انجام دهد. بعد از آنكه نمایندگان مردم این خطه پیگیر فعالیت‌های ستاد بحران شدند، مسئولان دولتی مطرح كردند این ستاد با تهیه گزارش در زمان مناسب وارد عمل خواهد شد و با وجود اینكه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، به نظر می‌رسد ستاد بحران همچنان مشغول پیگیری های خود است. ایراد این وضعیت، ساختارهای بی‌خاصیتی است كه دولت، آن را به وجود می آورد و خود اعتقادی به اجرایی كردن مصوبات آن ندارد. اگر ستادی تحت عنوان بحران شكل می گیرد، بدون شك برای خود تعریفی دارد. این مجموعه باید بتواند در مواقع بحران با ورود خود به محل حادثه، همه دستگاه ها را تجمیع، هماهنگ و آن ها را از لحاظ ماشین آلات مورد نیاز و بحث های مالی تجهیز كند و فوری ترین تصمیم گیری های لازم را برای رسیدن به آرامش بعد از حادثه در منطقه بگیرد. دولت به این ستاد روی كاغذ، اختیاراتی را داده است اما به صورت عملی شاهد آن هستیم كه اختیاری در بحث بودجه برای جبران خسارات و بسیج كردن دستگاه های مختلف در اختیار این ستاد نیست .

سازمان مدیریت بحران گاهی آمادگی ندارد

مسعود رضایی/ نماینده مردم شیراز

 

وظیفه ستاد بحران، ورود فوری و اخذ تصمیم های لازم برای حل مشكلات پیش آمده بعد از حادثه است. ستاد بحران در نقاط مختلف كشور با توجه به حادثه ای كه اتفاق میافتد و پیش‌بینی هایی كه از بروز آن داشته ، عملكرد متفاوتی دارد. در برخی موارد با توجه به پیش‌بینی های صحیحی كه توسط این ستاد صورت می گیرد، عملكرد آن نیز قابل دفاع و قابل توجه و در برخی موارد به دلیل نبود آمادگی، عملكرد آن ضعیف است. ما در بارندگی‌های اخیری كه در استان فارس رخ داد، شاهد عملكرد خوب این ستاد بودیم. مردم استان فارس به دلیل بارندگی های اخیر بسیار خوشحال هستند و اگر اتفاقی هم پیش آمد، برای مردم رضایت بخش بوده، زیرا اگر در استان بارشی نداشتیم، موجب می شد مردم در تابستان با مشكلات عدیده رو به رو شوند. عملكرد مثبت ستاد بحران موجب شد با وجود بارندگی شدید، ما شاهد مساله خاصی و بروز مشكل حادی نباشیم. هرچند زیر ساخت های ضعیف و مشكلات راه های بین روستایی، زمینه ساز بروز مشكلاتی برای مردم شد و خسارت هایی را به آن ها وارد كرد، اما میزان آن قابل توجه نبود. ستاد بحران با توجه به پیش بینی هایی كه در خصوص بارندگی‌های استان فارس انجام داده بود، به خوبی و به موقع وارد عمل شد و اجازه نداد خسارات قابل توجهی چه از لحاظ مالی و چه جانی به مردم منطقه وارد شود.

سازمان مدیریت بحران، تشریفاتی است

حسین‌علی شهریاری / نماینده مردم زاهدان

ایران، ششمین كشور حادثه خیز در سطح جهان است و ستاد بحران ما نباید شكل تشریفاتی داشته باشد؛ اما ما شاهد این هستیم كه این ستاد در مواقع بروز حادثه ، عملكرد قابل دفاعی ندارد. بودجه ستاد بحران در اختیار وزارت كشور است و از آنجا به این ستاد تزریق می شود كه همین موضوع، یك ضعف بزرگ به شمار می رود. راه‌و‌ترابری، هلال‌احمر، آتش نشانی و نیروهای انتظامی از مهم‌ترین ارگان ها در بحث ستاد بحران به شمار می روند.فراموش نشود عملكردی كه ستاد بحران در این دوره از خود به جای گذاشته، نسبت به عملكرد ضعیف آن در دوره قبل بهتر شده است و به طور كلی می‌توان گفت ستاد بحران در این دوره، به صورت مدیریت شده تری نسبت به قبل در حال حركت است. مشكل ما نبود زیر ساخت در كشور است و این موضوع بیانگر این است كه در كشور ، اقدامات با برنامه و به صورت حساب شده و كارشناسی نیست و نتیجه این نوع مدیریت، مشكلات جدی است كه امروزه در سراسر كشور شاهد آن هستیم. وقتی مشكلات گسترده می‌شود، نمی توان به سادگی آن را مدیریت كرد، زیرا نه امكانات دولتی و نه امكانات استان ها، برای خسارت های اینچنینی پیش بینی نشده است.در كشور هر مجموعه ای كه قرار‌است اقدامات و هماهنگی های بین بخشی را انجام دهد، با مشكل جدی رو به روست و در كنار این موضوع، منابع مالی نیز به درستی تخصیص داده نشده است و بعد از بروز حادثه، مسئولان ما تازه به دنبال تخصیص بودجه می‌روند.یكی از مسائل مهم، تخصیص بودجه به ستاد بحران و نهاد های اجرایی از جمله هلال احمر است. هلال‌احمر در خط مقدم حوادث قرار دارد و نجات جان و اسكان مردم به عهده آن هاست كه در چند ساله گذشته به صورت مداوم با مشكلات مالی فراوان رو به رو بوده است و انبار‌های آن ها برای امداد رسانی در حوادث پیش بینی نشده، تدارك لازم را ندارد؛ در حالی كه باید انبارهای هلال احمر مملو از امكانات و نیاز های اولیه برای حوادث غیر مترقبه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha