مدیرعامل انجمن سوختگی ایران گفت: سالانه در کشور 230 هزار نفر می‌سوزند که از این تعداد 30 هزار نفر بستری، 3 هزار نفر فوت کرده و برای هر درصد از سوختگی 5 میلیون تومان هزینه می‌شود.

از هر 2 ایرانی یک نفر به دلیل سوختگی می‌میرد/ سالانه 230 هزار نفر در کشور می‌سوزند

سلامت نیوز:مدیرعامل انجمن سوختگی ایران گفت: سالانه در کشور 230 هزار نفر می‌سوزند که از این تعداد 30 هزار نفر بستری، 3 هزار نفر فوت کرده و برای هر درصد از سوختگی 5 میلیون تومان هزینه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، معصومی مدیرعامل انجمن سوختگی ایران در نشست خبری  گفت: اهداف انجمن زنده کردن موضوع سوختگی در بین مردم و مسئولان است. ما توجهات لازم را از طریق هنرمندان، ورزشکاران،‌خیرین و .. جلب کردیم سه جلسه با وزیر بهداشت داشتیم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد:‌ اکنون متأسفانه در تمام زمینه‌های اجتماعی و تجاری سوختگی داریم در جاده‌ها، تصادفات، عزاداری‌ها، عروسی‌ها،‌ در محیط کار، درمان، ساختمان و در واقع جایی نیست که سوختگی نباشد. حادثه پلاسکو نیز نمونه بارز آن بود که از این دست حوادث ممکن است بسیار رخ دهد.

معصومی گفت: سوختگی بیماری فقراست در جاهایی که فضای محدودی وجود دارد سیم‌کشی نامناسب است یا درمان مناسبی وجود ندارد رخ می‌دهد. در کشور ما علی‌رغم اینکه درآمد ناخالص ملی خوب است اما در سوختگی وضعیتمان‌ در حد بنگلادش و هند است  امکانات است اما به بوته فراموشی و سهل‌انگاری سپرده شده است.

وی با انتقاد از اینکه پوشش بیمه‌ای مناسبی وجود ندارد،‌ گفت: فردی که دچار سوختگی می‌شود از هر طبقه‌ای که باشد یک طبقه سقوط می‌کند. از کار افتاده می‌شود،‌درمان و دوره بازتوانی سختی را دارد،‌ بنابر این باید بر روی پیشگیری و آموزش بیشتر کار کنیم، شهردار، مسئولان و وزرا باید موضوع پیشگیری از سوختگی را به خوبی بشناسند.

وی با اشاره به برخی اقدامات نامناسب در فضای شهری، گفت: گازکشی کرده‌ایم و فکر کردیم کار موفقی است اما اکنون در تمام دنیا به شکل الکترونیکی این خطوط وجود دارد در نتیجه ایمنی آن بیشتر است. در اینجا هر کسی بدون هماهنگی یا هماهنگی از شعب گاز استفاده می‌کند، شهرداری باید نظارت کند و مردم هم آموزش ببینند یا بارها رخ داده کارگران ساختمانی در حین کار سقوط کرده و دچار سوختگی شدید شده‌اند. به هنگام تعمیر کولر و یا در هنگام آشپزی موارد سوختگی دیده شده است که باید مردم آموزش ببینند.

مدیرعامل انجمن سوختگی ایران ادامه داد: در 10 پهنه از تهران توسط سرای محله و با کمک شهرداری آموزش‌های لازم را به مردم می‌دهیم چرا که سالانه در کشور 230 نفر می‌سوزند و از این تعداد 30 هزار نفر بستری و 3 هزار نفر فوت می‌کنند و هر درصد از سوختگی 5 میلیون تومان هزینه دارد و برخی عوارض آن غیر قابل پیش‌بینی است اثرات روی پوست گاهی در درازمدت به سرطان ختم می‌شود.

معصومی تصریح کرد: برخی بیمه‌ها حمایت از این خدمات را قبول کرده‌اند اما حتماً باید بیمارستان استاندارد داشته باشیم چرا که هنوز یک تخت استاندارد در حد بین‌المللی نداریم. امیدوارم بیمارستانی که در شهرستان کن در حال ساخت است سریع‌تر تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی راهنماهای بالینی در سوختگی وجود دارد،‌ گفت: رسیدگی به بیمار در هفته اول سوختگی بسیار مهم است چرا که بی‌توجهی به آن باعث فوت بیمار بر اثر عفونت می‌شود.

مدیرعامل انجمن سوختگی ایران ادامه داد:‌ شاخصی که در دنیا وجود دارد با عنوان شاخص 50 - 50 یعنی از هر 2 نفری که دچار سوختگی می‌شوند یک نفر فوت می‌کند. این شاخص در کشور ما 60 درصد است و در آمریکا 95 و در اروپا کمی کمتر از این درصد است.

وی گفت: میزان آموزش و تحصیلات در کشور بالا است اما در زمینه سوختگی اینگونه نیست. با توجه به اینکه از 30 نوع بلای طبیعی در دنیا بیش از 20 مورد ان در کشور رخ می‌دهد و آتش‌سوزی در اکثر این بلایا رخ می‌دهد، نیاز است که زیرساخت‌ها در کشور بهتر شود.

معصومی یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت در این زمینه را آگاهی دادن به مردم دانست و گفت: مردم را بهتر است با مسائل سوختگی آشنا کنیم اکنون وضع بهتر شده و می‌بینیم که چهارشنبه‌سوری به نوعی مهار شده است.

وی در بحث بیمه‌ها گفت: مکان‌های تجاری و ساختمان‌ها بیمه آتش‌سوزی نیستند کاش می‌شد مردم با مطلع شدن از اینکه یک ساختمان تجاری ایمنی را ندارد، از آن مغازه خریدی نمی‌کردند تا از آن طریق فروشندگان مجبور به رعایت ایمنی ساختمان خود می‌شدند. از کمپین‌ها و فضای مجازی نیز در این زمینه می‌توان کمک گرفت.

مدیرعامل انجمن سوختگی ایران افزود: در برخی از استان‌ها که بالاترین میزان خودکشی را داریم و این خودکشی به صورت خودسوزی‌ هم رخ می‌دهد این موضوع تحت پوشش بیمه نبود اما اکنون صحبت شده که تحت حمایت بیمه قرار گیرد.

وی در حوزه پیشگیری گفت: در دو مقوله آموزش و گروه هدفی که مردم عادی از تهران و سرای محلات شروع کرده‌ایم و آموزش مسئولان نیز در برنامه کاری ما قرار دارد شاید لازم باشد قبل از ایام محرم و عزاداری‌ها جلساتی را با هیئت‌ها برگزار کنیم تا پیشگیری صورت گیرد چون قرار نیست در هر تجمعی  کشته دهیم.

معصومی افزود:‌اعمال جراحی سوختگی بسیار پرهزینه است باید بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار دهند اکنون 1350 تخت سوختگی داریم ولی به 2400 تخت جدید با توجه به جمعیت کشور نیاز داریم.

مدیرعامل انجمن سوختگی ایران ادامه داد: 4300 نفر جانباز داریم که دچار سوختگی هستند و حدود 25 سال است که با سوختگی زندگی می‌گذرانند باید از این افراد حمایت‌های لازم انجام شود و پیشگیری و پیگیری را برای کاهش اثرات سوختگی در جامعه دنبال کنیم.

در این نشست خانم رها یکی از بیمارانی که دچار سوختگی از ناحیه صورت و دست شده و تحت حمایت انجمن بیماران سوختگی (ققنوس) قرار دارد، در بیان مشکلات خود می‌گوید: وارد سه سالگی از سوختگی شده‌ام این سوال را باید از مسئولان پرسید چرا بیمارستان مطهری بیمه تکمیلی قبول نمی‌کند؟ این جفا به بیماران سوختگی است افرادی را می‌شناسم که همسرشان آنها را به دلیل سوختگی ترک کرده‌اند و مجبور است که یکسال کار کند با ماهی 700 هزار تومان حقوق به تهران بیاید تا فقط یکبار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی افزود: برخی از بیماران سوختگی واقعاً ندارند که پول هزینه‌های درمان را بدهند و باید حمایت شوند، یکی از بیماران همین تابستان گذشته بود که برای ترخیص از بیمارستان 100هزار تومان نداشت و بیمارستان هم قبول نمی‌کرد که ترخیص شود.

رها گفت:‌ بیمارستان‌ها با بیمه‌ها تکمیلی قرارداد نبسته‌اند آیا این حق بیماران سوختگی است باید هزینه‌ها این افراد رایگان شود چون خیلی از این بیماران توان خرج و مخارج زندگی خود را ندارند چه برسد به هزینه‌های بالای درمانی که گاهی جزء اعمال زیبایی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha