بحران گردوغبار در خوزستان، هر روز جدی‌تر می‌شود و هم‌اکنون شاید به جرأت می‌توان گفت، هیچ برنامه مشخص و مدونی برای حل این چالش وجود ندارد.

راهکار‌های حل بحران اهواز، روی هوا

سلامت نیوز: بحران گردوغبار در خوزستان، هر روز جدی‌تر می‌شود و هم‌اکنون شاید به جرأت می‌توان گفت، هیچ برنامه مشخص و مدونی برای حل این چالش وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:  مالچ‌پاشی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین راهکار‌ها از دهه 40 ازسوی ایران در عراق اجرایی می‌شد و حالا دولت ایران بعد از 50 سال می‌گوید، این گزینه منتفی است. در همین حال، ضیاء‌الدین شعاعی، رئیس ستاد مقابله گردوغبار در این‌باره می‌گوید، در استان خوزستان، 340هزار هکتار تولید منشأ گردوغبار داریم که 120 هزار هکتار، کانون بحرانی و 20 تا 30 هزار هکتار، کانون فوق‌بحرانی است. تصمیم‌ گرفته ‌شده که برای مناطق فوق‌بحرانی به‌سرعت کارهای جدی صورت گیرد. در دو هفته اخیر، اقدامات مقابله‌ای شامل کاشت نهال و کنترل منابع آبی در این مناطق آغاز شده و مالچ‌پاشی در این مناطق منتفی است.

همزمان، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از مراجعه 218 نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اهواز به‌دنبال وقوع پدیده گردوغبار از روز یکشنبه خبر داد. مهران ورناصری به ایسنا در اهواز گفته است: به‌دنبال وقوع پدیده ریزگردها در روز گذشته، 218 نفر به‌علت بروز مشکلات تنفسی ناشی از این پدیده به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی در اهواز مراجعه کردند که از این تعداد، 183 به‌صورت سرپایی درمان شدند، 19 نفر در اورژانس چند ساعت تحت‌نظر قرار گرفتند و 16 نفر بستری شدند. او افزود: مراجعات مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اهواز در دو روز اخیر نسبت به هشتم بهمن که طوفان گردوغبار با غلظت 66 برابر حد مجاز رخ داد، به نسبت بیماران سرپایی، 40 درصد افزایش داشته است.


راه‌اندازی دستگاه جدیدی برای پیش‌بینی وضعیت آلودگی
علاوه بر این، بعد از سال‌ها آلودگی هوا در خوزستان که امسال به قطعی آب و برق هم منتهی شد، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست اعلام کرده دستگا‌ه‌های جدیدی برای پیش‌بینی گردوغبار راه‌اندازی شده است؛ بااین‌حال، معصومه ابتکار همچنان راهکاری عملی برای جلوگیری از این بحران ارائه نداده است. ابتکار گفته با پیش‌بینی می‌توان خدمات بهتری در اختیار مردم قرار داد. او در توضیح فعالیت‌های انجام‌شده برای جلوگیری از بروز گردوغبار هم گفته مطالعات برای شناسایی کانون‌های گردوغبار تکمیل شده و وزارت کشاورزی، ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های جنوب خوزستان را نهالکاری خواهد کرد؛ البته او باز هم تقصیر تولید گردوغبار را به گردن سوریه، عراق و عربستان انداخته و اعلام کرده مذاکرات متعددی با عراق انجام شده اما به‌دلیل شرایط داخلی این کشور، بی‌نتیجه مانده است. گفته‌های رئیس سازمان محیط‌زیست درحالی است که پیش‌تر اعلام شده بود در طوفان‌های اخیر خوزستان، منبع اصلی گردوغبار از زمین‌های داخلی کشور بوده است. همچنین معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرده بود سدسازی روی رودخانه «زهره» عامل اصلی ریزگردهای اهواز است.


بوشهر، متأثر از گردوغبار
علاوه بر این، چالش گردوغبار در خوزستان، حالا به یکی از سایر شهرهای جنوبی نیز سرایت کرده است. در همین رابطه، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر می‌گوید: کیفیت هوای بوشهر در ساعت هشت صبح روز یکشنبه، ‌هزار و 511 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است که این مقدار، 10 برابر حد استاندارد و در وضعیت خطرناک قلمداد می‌شود. حسین دلشب افزود: منبع توده گردوغبار موجود در استان بوشهر از سوریه آغاز و در عراق تشدید و از سمت خوزستان وارد این استان شده است. او یادآور شد: پدیده ریزگردها در بوشهر، از ساعت 15 روز شنبه با مقدار اولیه 240 میکروگرم بر مترمکعب مشاهده شد و اوج آلودگی هوا مربوط به صبح یکشنبه بود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر اضافه کرد: ریزگردها در شهر گناوه نیز از ساعت 14 روز شنبه با مقدار اولیه 330میکروگرم مشاهده شد و بالاترین آلودگی‌ها مربوط به ساعت 17 با مقدار ‌هزار و 650 میکروگرم، 11 برابر حد استاندارد است.

دلشب گفت: ریزگردها در عسلویه نیز ساعت 24 شنبه‌شب با مقدار اولیه 177 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد و ساعت هشت دیروز این مقدار به 241 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که حدود دو برابر حد استاندار است. او اظهار کرد: کیفیت هوا در شهرستان کنگان نیز با توجه به وجود 331 میکروگرم بر مترمکعب در ساعت هشت دیروز در وضعیت ناسالم قرار دارد. این مقام مسئول افزود: کیفیت هوا در برازجان نیز صبح دیروز با 511میکروگرم بر مترمکعب، سه برابر حد استاندارد و وضعیت خطرناک قرار داشت. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: از ابتدای امسال تاکنون، فقط یک روز هوای بوشهر پاک بوده است. دلشب افزود: در مدت یادشده، 145 روز هوای بوشهر سالم، 110 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، 34 روز ناسالم برای همه گروه‌ها، 6 روز بسیار ناسالم و 10روز نیز خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha