دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

یک مقام مسئول در استانداری تهران می‌گوید: ۷۰۰ زن در پایتخت ایران نیازمند کمک‌های فوری هستند. کمک به زنان نیازمند و آسیب دیده در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌هایی در دستور کار قرار گرفته است. ایجاد خانه‌های امن در تهران از جمله این طرح‌ها بوده است، اما برخی کارشناسان بر این باورند که باید اقدامات اساسی‌تری در این زمینه انجام شود.

۷۰۰ زن در تهران نیازمند نگهداری فوری

سلامت نیوز: یک مقام مسئول در استانداری تهران می‌گوید: ۷۰۰ زن در پایتخت ایران نیازمند کمک‌های فوری هستند. کمک به زنان نیازمند و آسیب دیده در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌هایی در دستور کار قرار گرفته است. ایجاد خانه‌های امن در تهران از جمله این طرح‌ها بوده است، اما برخی کارشناسان بر این باورند که باید اقدامات اساسی‌تری در این زمینه انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان می نویسد: خانه‌های امن و گرمخانه‌هایی که بعضا پذیرای زنان و دختران هستند، از طرفی بیشتر به آسیب دیدگانی مانند معتادان متجاهر یا دختران فراری خدمات ارائه می‌کنند و از طرف دیگر در برخی موارد تفکیکی میان پذیرش‌شدگان قائل نمی‌شوند. زنان نیازمند تنها زنان آسیب دیده نیستند و به نظر می‌رسد باید به مداخله برای جلوگیری از سوق یافتن زنان نیازمند به آسیب‌های اجتماعی توجه شود.

زنان همواره در طول تاریخ به علت مسائل تربیتی که نشات گرفته از عرف و سنت است، در مقابل انواع آسیب‌ها سکوت کرده و قربانی شده‌اند، در حالی که باید امروزه با توانمندسازی زنان اقداماتی صورت گیرد که آنها قبل از آسیب دیدن توانمند شوند، چرا که ناآگاهی از حقوقشان باعث شده که انواع ظلم از جمله خشونت خانگی را ناخواسته به جان بخرند. بنابراین باید زیرساخت‌های لازم نیز در این زمینه مهیا باشد که احقاق حقوق زنان نیز میسر شود. این در حالی است که برخی دختران نیز به دلیل شرایط بد خانوادگی فرار می‌کنند و در این بین طعمه شیادانی می‌شوند که قصد سوء استفاده از آنها را دارند.

سازمان بهزیستی نیز گرمخانه‌هایی را برای اسکان دختران فراری در نظر گرفته، اما بدون تفکیک آسیب‌ها این دختران همنشین معتادان متجاهری می‌شوند که بعدها مشکلاتی را برایشان به بار می‌آورد. روز گذشته معاون اجتماعی استاندار تهران گفت: ۷۰۰ زن در تهران نیازمند نگهداری فوری هستند و باید برای ارائه خدمات به آنها اقداماتی انجام دهیم. سیاوش شهریور در کارگروه زنان و خانواده که با حضور استاندار تهران در محل استانداری برگزار شد، افزود: لازم است به فکر تامین اجتماعی زنان نیازمند و نگهداری فوری باشیم و این زنان توانمند شوند و بتوانند به شغلی بپردازند. در این شرایط ما طرحی را برای زنان آسیب دیده مطرح کردیم. او افزود: هزینه‌ای را برای ساماندهی گروه‌هایی مانند معتادان متجاهر مصرف می‌کنیم. می‌توان زنان آسیب دیده را جمع آوری کرد و طی یک دوره دو سه ساله امکان دسترسی آنان به خدمات خیران سلامت و بهزیستی را فراهم و این افراد را توانمند کرد. ۷۰ درصد از این دسته از زنان به کمک‌های اساسی نیاز دارند. به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه رضا گل محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران در زمینه اشتغال زنان بی سرپرست و بد سرپرست گفت: ما آمادگی داریم که برای سال آینده برای ۲۰۰ زن بد سرپرست و بی سرپرست که استانداری تهران آنها را معرفی کند، کلاس‌های آموزشی مربیگری را به صورت رایگان برگزار کنیم و با توانمندسازی آنها زمینه اشتغال این دسته از زنان را در سالن‌های ورزشی فراهم سازیم. البته در سال جاری نیز برای ۱۰۰۰ زن در حوزه ورزش، اشتغال ایجاد کردیم.

احداث ۱۸ «خانه امن» برای زنان بی‌سرپناه

«زنان بی‌سرپناه یا زنانی که دچار خشونت خانگی می‌شوند می‌توانند با تلفن مشاوره ۱۴۸۰ تماس بگیرند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور انجام شد. به گفته حبیب‌ا... مسعودی فرید ۱۸ خانه امن در ۱۸ استان کشور برای زنان در معرض خشونت ایجاد می‌شود تا زنان و دخترانی که مورد خشونت قرار گرفته یا رانده‌شده از خانه هستند در این خانه‌ها اسکان یابند. او افزود: تعدادی از زنان و دختران در جامعه ممکن است از سوی خانواده و دیگر افراد مورد خشونت‌ قرار گیرند، در حالی که محلی برای نگهداری آنها وجود نداشته است. به همین دلیل، سازمان بهزیستی برای پناه دادن و حمایت و توانمندسازی این افراد، محل‌هایی با نام «خانه‌های امن» را با کمک بخش غیر دولتی ایجاد می‌کند. او افزود: هفت درصد تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود مربوط به همسرآزاری است و در مورد فرار از منزل نیز در حال حاضر ۲۱ خانه سلامت که محل اسکان دختران فراری است وجود دارد که در سال گذشته هزار مورد در این خانه‌ها پذیرش شده است. به گزارش فارس، بنا به گفته مسئولان بهزیستی خانه‌های امن دارای پرسنل و کارکنان زن بوده و در آنجا به زنانی که به هر بهانه‌ای از جمله نزاع خانوادگی مجبور به بیرون ماندن از خانه خود هستند، پناه داده می‌شود. بنابراین زنانی  که به هر دلیلی مجبور می‌شوند شب در بیرون از خانه بمانند، می‌توانند با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی  تماس بگیرند تا در خانه‌های امن اسکان داده شوند و  در استان‌هایی که خانه‌های امن وجود ندارد، مراکز اسکان در واحدهای مداخله با بحران اورژانس اجتماعی به این زنان اقامت می‌دهد.

توانمندسازی زنان با رخنه در انتظارات اجتماعی

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره توانمند سازی زنان در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: ناامنی برای زنان توانمند هم اتفاق می‌افتد. هر قدر هم که زنی در زمینه‌ای توانمند باشد، امکان دارد که در معرض خشونت قرار گیرد. ثریا عزیزپناه می‌افزاید: بنابراین وجود خانه‌های امن برای زنان ضروری است، اما به عنوان یک زن باید از تمهیدات مطلع باشند، چرا که مفاد قانونی منافع زنان را مدنظر قرار داده است، در حالی که بسیاری از زنان از آن بی خبرند. او اظهار می‌کند: به هر حال آگاهی زنان از حمایت‌های قانونی و رسیدگی به مشکلاتشان ضروری است و از سوی دیگر، توانمند شدن زنان نیز ازمیزان آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

عزیزپناه بیان می‌کند: توانمندسازی زنان امری پرورش یافته است که به کندی اتفاق می‌افتد و باید دختران از سنین پایین و ابتدایی در مورد مقابله با خشونت‌های خانگی آموزش‌های لازم را ببینند. او ادامه می‌دهد: آنها باید بدانند به عنوان یک انسان مستقل حق مادی، معنوی، حیات، تصمیم‌گیری، تصمیم سازی و... را دارند. این پژوهشگر مسائل اجتماعی اضافه می‌کند: بنابراین باید آموزش مجموعه حقوق و مسئولیت‌ها از کودکی به تناسب سن و رشد به دختران انتقال یابد و اگر ما از آموزش این مسائل بگذریم و در سنین ازدواج بخواهیم دختران را مطلع کنیم دیگر این آموزش‌ها درونی نیست.

عزیزپناه می‌افزاید: چون تمرین اجتماعی صورت نگرفته، دختران وارد زندگی مشترک می‌شوند که ریشه در آداب، عرف و سنن دارد. او اظهار می‌کند: آموزش‌ها باید در انتظارت اجتماعی رخنه کنند، چرا که بنا به عرف زن باید در مقابل خشونت خانگی سکوت کند و حرفی نزند. در واقع زن ساکت ارزش محسوب می‌شود، در حالی که باید انتظارات اجتماعی تغییر کنند و مطابق با روز پیش بروند.

عزیزپناه در رابطه با گردآوری دختران فراری با معتادان متجاهر در گرمخانه‌ها می‌گوید: باید مکان نگهداری از دختران فراری آسیب زا نباشد، چرا که افراد سازمان یافته ای در این مکان‌ها وجود دارند که به دنبال این دختران هستند. بنابراین نباید کاری کنیم که دختران فراری با آسیب‌های دیگر آشنا شوند. او تاکید می‌کند: عدم توجه به سطوح آسیب و در معرض آسیب قرار دادن دختران فراری سبب سرعت تداخل گروه‌های آسیب و برآیند تصادفی آن می‌شود. عزیزپناه توضیح می‌دهد: بنابراین به دلیل کمبود مکان و پرسنل نباید از حوزه تاثیرگذاری تداخل آسیب‌ها بگذریم، چرا که عواقب جبران‌ناپذیری را با خود به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha