معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در قالب طرح تحول سلامت اقدامات مهمی در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی انجام شده است.

تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم ارسال آنلاین نوار قلب

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در قالب طرح تحول سلامت اقدامات مهمی در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محمد حاجی آقاجانی در پنجمین کنگره مشترک بین‌المللی قلب و عروق ایران در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی در جهان اولین علت مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دهند، افزود: بیماری عروق کرونر در بین بیماری‌های قلب و عروقی بسیار بااهمیت است و از ۱۷.۵ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۷.۴ فوت مرتبط با عروق کرونر بوده و در کشورهای در حال توسعه سه‌چهارم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به عروق کرونر است.

وی ادامه داد: در کشور ما اولین علت مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی بوده و ۴۶ درصد مرگ‌ها را تشکیل می‌دهد. در بین بیماری‌های قلبی عروقی سکته حاد قلبی مهمترین علت مرگ شناخته شده و ۲۰ درصد مرگ‌ها و به عبارتی ۵۰ تا ۶۰ هزار سکته حاد قلبی منجر به فوت در هر سال داریم.

آقاجانی با اشاره به اقدامات مهم دولت یازدهم در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: تأمین نیروی انسانی متخصص حدود ۶۰۰ نفر برای خدمت‌رسانی به مردم به خصوص در مناطق محروم موجب افزایش ارتقا سلامت مردم و دسترسی آن‌ها به پزشکان قلب بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم بهبود و تأمین تجهیزات مورد نیاز بیماری‌های قلبی عروقی بوده، افزود: در دولت یازدهم و در قالب طرح تحول سلامت، بخش‌های مختلف آنژیوگرافی اتاق عمل و آی‌سی‌یو جراحی قلب باز به خصوص در نقاطی از کشور که این امکانات وجود نداشت، راه‌اندازی شدند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش یک دهمی هزینه جراحی قلب باز و آنژیوپلاستی در قالب طرح تحول سلامت عنوان کرد: قبل از دولت یازدهم، هزینه جراحی قلب باز حدود پنج میلیون تومان بود، اما اکنون این میزان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده که منجر به حفاظت مالی مردم و دسترسی آن‌ها به خدمات قلبی عروقی بوده و به اقتصاد خانواده‌ها کمک زیادی می‌کند.

وی عنوان کرد: ۲ اقدام مهم دیگر در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی انجام شده که برنامه ۲۴۷ و به عبارتی ارائه خدمات قلبی عروقی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته در ۵۴ بیمارستان در ۲۴ شهر کشور موجب شده مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌های قلبی به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

آقاجانی اضافه کرد: در قالب طرح ۲۴۷ مرگ‌ و میر و عوارض ناشی از سکته‌های قلبی به حداقل رسیده و مفتخریم اعلام کنیم که ۱۶ هزار نفر در این ۵۴ بیمارستان طی یک سال و نیم اجرای آن با آنژیوپلاستی اولیه از مرگ نجات پیدا کرده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به سند قلب و عروق کشور تصریح کرد: کمیته بیماری‌های غیر واگیر از ۲ سال پیش در وزارت بهداشت با دستور وزیر برای رسیدن به ۱۳ هدف ملی و بین‌المللی در راستای اهداف سازمان بهداشت جهانی شروع به کار کرد، سند قلب و عروق کشور در راستای کاهش ۲۵ درصدی میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های عروق کرونر طراحی شد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به هدف کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های عروق کرونر این سند در طی یک سال با مشارکت ۳۰ استاد برجسته کشور طراحی و آماده اجرا شده است.

آقاجانی با بیان اینکه سند قلب و عروق کشور نقشه راه ارائه خدمات به بیماران قلبی عروقی در ۱۰ سال آینده را مشخص می‌کند، افزود: در این سند وظایف تمام افراد از خانه بهداشت، مراکز روستایی، مراکز جامع خدمات بهداشتی، بیمارستان‌های عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در سطوح مختلف مشخص شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به چشم‌اندازهای این سند قلب و عروق در کشور گفت: در یک بازه ۱۰ ساله هدف ما کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌ و میر ناشی از بیماری‌های عروق کرونر در قالب هدف کوتاه مدت و هدف بلند مدت دسترسی ۸۰ درصدی مردم به تکنولوژی و داروهای بیماری‌های قلبی عروقی است.

وی عنوان کرد: در ایران به برکت انقلاب اسلامی، توسعه قابل توجهی در زیرساخت‌های بهداشت و درمان تجربه شده است و با سربلندی اعلام می‌کنیم در بیماری‌های قلبی عروقی توانسته‌ایم از نظر نیروی تخصصی و تجهیزات پیشرفته به خودکفایی برسیم و اکنون نیاز به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نداریم.

معاون درمان وزارت بهداشت به تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم ارسال نوار قلب در بستر مخابراتی اشاره کرد و اظهار داشت: به زودی ارگان‌های کشور به سیستم ارسال نوار قلب به مراکز دیسپچ مجهز می‌شوند تا بیماران برای درمان به موقع به یکی از بیمارستان‌های طرح ۲۴۷ که در تهران شامل ۷ بیمارستان است، فرستاده شوند.

آقاجانی یادآور شد: یک نفر کاربیولوژیست در تمام شیفت‌های اورژانس حضور داشته و با تجهیز آمبولانس‌ها به دستگاه نوار قلب و ارسال آن به کاربیولوژیست مستقل در اورژانس در صورتی که بیمار دچار بیماری حاد قلبی شود، مستقیما به یکی از بیمارستان‌های تخصصی فرستاده می‌شود و در آنجا فوراً بدون آنکه در تریاژ معطل شود، به بخش درمان فرستاده می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha