چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 206904

حدود نیمی از مردان بزرگسال و حدود یک سوم از زنان بزرگسال در خواب خروپف می کنند. خروپف می تواند از نوع شدید تا نوع خفیف دسته بندی شود. اما حتی خروپف ملایم می تواند خواب را مختل کند و منجر به کم خوابی مزمن در هر دو فرد خروپف کننده و خروپف شنونده شود. خروپف می تواند به مشکلات زناشویی نیز منجر شود.

آیا خروپف نشانه بیماری است؟

سلامت نیوز: حدود نیمی از مردان بزرگسال و حدود یک سوم از زنان بزرگسال در خواب خروپف می کنند. خروپف می تواند از نوع شدید تا نوع خفیف دسته بندی شود. اما حتی خروپف ملایم می تواند خواب را مختل کند و منجر به کم خوابی مزمن در هر دو فرد خروپف کننده و خروپف شنونده شود. خروپف می تواند به مشکلات زناشویی نیز منجر شود.

چه عواملی باعث خروپف می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، زمانی که ما خواب هستیم عضلات بدن به حالت استراحت در می آیند، از جمله ماهیچه های گلو که شل و تنگ می شوند. زمانی که فرد نفس می کشد دیواره های گلو شروع به ارتعاش کرده و باعث خروپف با سر و صدا می شود. هرچه گلو باریک تر شود، صدای خروپف بلندتر می شود.

دلیل اینکه مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند، فیزیولوژی بدنشان است. مردان بیشتر دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و به دلیل وزن اضافی، فشار بیشتری در راه تنفسی فوقانی ایجاد می شود. همچنین مردان معمولا گردن بزرگ تری از زنان دارند که وزن بیشتری را به گلو وارد می کند. به علاوه بینی مردان بزرگ تر و سقف دهانشان بلندتر است. بنابراین کام بلند خروپف را عمیق تر و بینی آن را تقویت می کند. به همین دلیل مردان خروپف بلندتری نسبت به زنان دارند.

در مورد زنان نکته ای که وجود دارد این است که با شروع دوران یائسگی، متاسفانه احتمال بیدار شدن از خواب به دلیل خروپف افزایش پیدا می کند. قبل از یائسگی هورمون های استروژن و پروژسترون می توانند از راه هوایی محافظت کنند، ولی این حالت پس از یائسگی تغییر می کند، اما مردان همچنان آپنه خواب و خروپف بیشتری نسبت به زنان دارند، ولی یائسگی این فاصله را کمتر می کند.


چه چیزی خروپف را بدتر می کند؟

نوشیدنی های الکلی و قرص های ضد افسردگی ماهیچه های مجاری تنفسی فوقانی را شل تر می کنند، بنابراین خروپف بیشتر می شود. همچنین بر روی شکم خوابیدن باعث می شود زبان و کام به سمت پایین آمده و راه هوایی را مسدود کنند.

بین 20 تا 25 درصد از خروپف ها ممکن است یک درجه از آپنه خواب باشند. آپنه خواب وضعیتی است که در آن تنفس هنگام خواب به طور موقتی متوقف می شود

افزایش وزن نیز می تواند خواب آرام را از شما و دیگران بگیرد. به همین دلیل پزشکان به طور معمول پیشنهاد می کنند برای رفع خروپف ، شیوه ی زندگی تان را اصلاح کنید.

تغییرات در شیوه زندگی مانند کاهش وزن، عدم نوشیدن الکل، کنار گذاشتن آرام بخش ها ( با مشورت پزشک) و خوابیدن به پهلو، اولین راه مبارزه با خروپف می باشند.


چه زمانی خروپف یک مشکل سلامتی محسوب می شود؟

بین 20 تا 25 درصد از خروپف ها ممکن است یک درجه از آپنه خواب باشند. آپنه خواب وضعیتی است که در آن تنفس هنگام خواب به طور موقتی متوقف می شود. به طور معمول، فرد دچار آپنه انسدادی خواب با علائم دیگری به جز خروپف نیز مشکل خود را نشان می دهد.

نشانه آپنه انسدادی، احساس خفگی یا نفس نفس زدن در طول خواب ، خروپف که به طور ناگهانی متوقف می شود و بعد با یک نفس شدید و یا نفس نفس زدن ادامه پیدا می کند، است که اغلب هم اتاقی یا همسر متوجه آن می شود. دیگر علایم شامل سردرد صبحگاهی و خستگی دائمی در طول روز می باشد. آپنه خواب باید مورد بررسی قرار گرفته و حتما درمان شود.


گزینه های مداوا چیست؟

اگر خروپف در اثر آپنه ایجاد شود، درمان ممکن است شامل تغییرات شیوه زندگی مانند کاهش وزن، همراه با درمان پزشکی مانند استفاده از دستگاه سفارشی دندان که فک جلو را برای باز کردن راه هوایی می کشد، و یا دستگاه فشار مثبت مداوم (CPAP)که با فشار هوا به گلو از طریق یک ماسک و شیلنگ عمل می کند.

عمل جراحی یک گزینه برای درمان خروپف به دلیل داشتن یک مشکل ساختاری مانند لوزه های بزرگ و یا انحراف تیغه بینی و یا آپنه خواب است.

گزینه های درمانی کم تهاجم شامل تغییر شیوه زندگی مانند خوابیدن به پهلو، عدم مصرف الکل و اجتناب از خواب آورها است. برای همسر فرد خروپف کننده، برای جلوگیری از مختل شدن خواب، مسدود کننده ی گوش پیشنهاد می شود.

برخی افراد از گیره های بینی برای خروپف نکردن استفاده می کنند که نه تنها کمک کننده نیست، بلکه یک شوخی خنده دار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha