چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 206917

به عنوان یك شهروند خوزستانی كه بارها از نزدیك شاهد جولان دیو ریزگرد‌ها بوده است و چنگال این هیولا را بر جان خود و خانواده و دوستان و همشهریان لمس كرده و چشیده است از خواهران و برادران اصولگرا خاضعانه تقاضا دارد حداقل این موضوع را سیاسی نكنند و بر مردم خوب خوزستان رحم فرمایند كه موضوع قطعا باسیاسی شدن كم بها و بی‌اثر خواهد شد و كمك می‌كند تا مقصرین از هر جناح و گروه پشت دعواهای سیاسی قایم شوند و همچنان ریزگردها تا عمق جان مردم جولان دهند.

٨نكته و سوال مهم پیرامون بحران ریزگردها

سلامت نیوز:به عنوان یك شهروند خوزستانی كه بارها از نزدیك شاهد جولان دیو ریزگرد‌ها بوده است و چنگال این هیولا را بر جان خود و خانواده و دوستان و همشهریان لمس كرده و چشیده است از خواهران و برادران اصولگرا خاضعانه تقاضا دارد حداقل این موضوع را سیاسی نكنند و بر مردم خوب خوزستان رحم فرمایند كه موضوع قطعا باسیاسی شدن كم بها و بی‌اثر خواهد شد و كمك می‌كند تا مقصرین از هر جناح و گروه پشت دعواهای سیاسی قایم شوند و همچنان ریزگردها تا عمق جان مردم جولان دهند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: پیرامون مشكل حاد وبزرگ ریزگرد‌های خوزستان سخن و سوال بسیار است، اما چند نكته مهم وجود دارد كه پرداختن به آنها ضروری می‌نماید:


١- بیش از ١٠ سال است كه پدیده گردو غبار چندین استان كشور از جمله خوزستان را درگیر خود ساخته است، چرا تاكنون گام‌های بلند وقاطع و موثری برای رفع این مشكل برداشته نشده است ؟ اگر گفته شود بخشی از این معضل منشا خارجی دارد آیا در تمام این سال‌ها آن قسمت كه منشا داخلی داشته است كاملا برطرف شده است؟


٢- چرا در بسیاری از زمینه‌ها بلكه همه مشكلات و معضلات حتما باید كارد به استخوان برسد واوضاع بحرانی شود تا مسوولان در دقیقه ٩٠ آستین بالا بزنند و وارد میدان حل مشكل شوند؟ چند ده و چند صد نمونه را بیاوریم كه ما ایرانیان شدیدا به این رفتار خو كرده‌ایم و حوادث سنگین و دلخراش هم نتوانسته است این رفتار مالوف ما را برطرف سازد؟


٣- دو روز پیش معاون اول رییس‌جمهور طی نامه‌ای وبا مصوبه هیات دولت مبلغ ٣٠ میلیارد تومان برای اجرای برنامه كوتاه‌مدت تثبیت كانون‌های بحرانی گردوغبار با منشا داخلی استان خوزستان در سطح ٣٠ هزار هكتار، در اختیار وزارت جهاد كشاورزی قرار داده تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود. آیا واقعا با این مقدار پول حتی به‌صورت كوتاه‌مدت مشكل حل می‌شود؟ اگر جواب مثبت است چرا تاكنون این بودجه كم اختصاص نیافته است و اگر پاسخ منفی است چه باید بشود و مردم خوزستان چگونه زیر توفان بحران باید قرار گیرند كه بودجه لازم در این زمینه تخصیص یابد؟


٤- اگر پدیده خرد‌كننده و دلخراش ریزگردها زندگی چند میلیون از هموطنان‌مان را به خاك خاكستری نشانده و به نقاط حساس و خطرناك و غیر قابل تحمل رسیده است واقعا یكی از مسوولان محترم توضیح بفرماید كه رفع خطر این هیولا در كجای لیست اولویت‌های كشور قرار دارد ؟ اگردرجه اولویت بالایی به آن داده‌اند چرا اخیرا معركه گرفت و چنگ بریك استان انداخت و آب و برق را برای مدت طولانی قطع كرد و...؟ آیا ما در این زمینه هم دچار عیب اساسی نیستیم و در اولویت‌بندی‌ها مقهور جو و فضا و شعار و رودربایستی و روزمّرگی و سیاست‌زدگی قرار نمی‌گیریم؟

٥- اگر دولت برای درمان این درد جانكاه بودجه لازم در حد ٣٠ میلیارد تومان نداشته لطفا بفرمایند هزینه انواع كنفرانس‌ها، همایش‌ها، سمینارها و جشنواره‌ها كه معمولا میهمانان پرخرج خارجی هم دارند و همه‌روزه با سخاوت برگزار می‌شوند چقدر می‌شود و چرا جلوگیری از شلاق گرد و غبارها برجان و تن میلیون هموطن بر آن رجحان نداشته است؟


٦- خوب می‌دانیم كه در دولت گذشته چه سان امور مملكت رها شد و حالا یكی پس از دیگری عواقب آن همه سهل‌انگاری و ماجراجویی و شلختگی و سوء مدیریت را می‌بینیم. آیا اكنون كه پدیده‌هایی چون ریزگردها جان برخی از هموطنان صبورمان را به لب رسانده است بهتر نیست سهم دولت گذشته و حامیان پرتریبونش در بی‌اعتنایی به این معضلات مشخص شود و جفاكارانه همه كاسه وكوزه‌ها بر سر دولت یازدهم خراب نشود؟


٧- مسوولان و شخصیت‌ها و نمایندگان محترم استان خوزستان و دیگر استان‌های درگیر با این پدیده خطرناك چرا تاكنون اقدامات اساسی در این زمینه نكرده‌اند؟ اگر مركزنشینان به هشدارهای آنان بی‌توجه بوده‌اند چرا موضوع را رسانه‌ای نكرده‌اند؟ چرا فریاد نزده‌اند و اگر هیچ كاری از دست‌شان بر نمی‌آمده است چرا استعفا نداده‌اند تا حداقل پیش خدا و مردم حرف و عذر داشته باشند؟


٨- به‌نظر می‌رسد موضوع آنقدر حساس و خطرناك و تند و فراگیر شده باشد كه دولت نه‌تنها از قوی‌ترین مدیران خود بلكه از تواناترین مدیران كشور كه در كنترل و حل بحران‌ها كارنامه موفقی از خود بجا گذاشته‌اند استفاده كند. كسانی كه بعضا با زرنگی و تعاریف عجیب از هر رییس‌جمهوری كه بر سر كار است پست و مقام می‌گیرند بعید است كه مرد بحران‌ها باشند و توانایی برداشتن باری از دوش مردم را داشته باشند.


٨-به عنوان یك شهروند خوزستانی كه بارها از نزدیك شاهد جولان دیو ریزگرد‌ها بوده است و چنگال این هیولا را بر جان خود و خانواده و دوستان و همشهریان لمس كرده و چشیده است از خواهران و برادران اصولگرا خاضعانه تقاضا دارد حداقل این موضوع را سیاسی نكنند و بر مردم خوب خوزستان رحم فرمایند كه موضوع قطعا باسیاسی شدن كم بها و بی‌اثر خواهد شد و كمك می‌كند تا مقصرین از هر جناح و گروه پشت دعواهای سیاسی قایم شوند و همچنان ریزگردها تا عمق جان مردم جولان دهند. مطمئنا هیچ انسان دلسوزی به خاطر هم جناحی بودن مسوولان مربوطه به زحمت و شماره افتادن نفس هموطنان خود رضایت نمی‌دهد و اگر حامیان دولت گذشته اجازه دهند اصلاح‌طلبان با صدای رساتر و انتقاد نافذتر و موثر‌تر از حقوق خوزستانی‌ها، كرمانشاهی‌ها، ایلامی‌ها و بوشهرهای عزیز دفاع خواهند كرد كمااینكه تاكنون هم در این رابطه سنگ تمام گذاشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha