مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نیازمند واکنشی تخصصی در برخورد با پدیده‌های اجتماعی هستیم زیرا با نگاه کهنه و دیروز نمی‌توان به استقبال آینده رفت.

مثلث‌ نگران کننده اعتیاد، الکل و روابط پرخطر جنسی

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نیازمند واکنشی تخصصی در برخورد با پدیده‌های اجتماعی هستیم زیرا با نگاه کهنه و دیروز نمی‌توان به استقبال آینده رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین حمید صرامی درکارگاه آموزشی مدرسین میانی طرح توانمندسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، با بیان اینکه در عصر دگرگونی‌های فزاینده ما با سرعت تحولات و سرعت شتابان تغییرات در عرصه‌های اجتماعی، در عرصه فرهنگ، ارزش‌ها و مباحث اقتصادی مواجه هستیم، اظهار کرد: این سرعت تغییرات ارمغان‌های منفی به دنبال خواهد داشت که یکی از آن‌ها بحث رشد آسیب‌های اجتماعی است.

صرامی گفت: بشر در قرن بیست و یکم وارد دگرگونی‌های پیچیده‌ای شده است که با چند مؤلفه همراه است و اگر همه متخصصان و اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت به این ویژگی‌ها توجه نکنند، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در مطالعاتی که در جامعه جهانی صورت گرفته است حجم و دایره آسیب‌های اجتماعی افق وسیع‌تری را به خود می‌گیرد. سه نظام اجتماعی که در تیررس این آسیب‌ها قرار گرفته‌اند شامل اولین نهاد خانواده، دومین نهاد مدارس، دانشگاه‌ها و محیط آموزشی و سومین نهاد محله‌های شهری و روستایی است.

مثلث اعتیاد در راس آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور راس آسیب‌های اجتماعی را یک مثلث سه ضلعی شامل اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و مباحث سوء اخلاقی و روابط سوء جنسی دانست و گفت: دشمنان برای ترویج این سه آسیب جدی از ابزارهایی همچون برخی شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای و بیش از 100 شبکه پورنوگرافی قابل دسترس در سطح کشور استفاده می‌کنند.

صرامی با اشاره به پیچیدگی ماهیت مسائل اجتماعی، گفت: نباید با یک رویکرد تقلیدگرایانه و سطحی، به استقبال آسیب رفت. برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک دانش برنامه ریزی تخصصی هستیم و در صورت نداشتن این دانش در برابر آسیب‌ها منفعل خواهیم بود.

وی افزود: اول باید شناخت صحیح و درکی عمیق مبتنی بر داده‌های صحیحی علمی داشته باشیم و کاملا بدانیم در سطح جامعه چه می‌گذرد و در مقابله تهاجمی با آسیب‌ها گام برداریم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در خصوص جرایم مواد مخدر در استان اصفهان، گفت: در 25 سال اخیر 473 هزار و 660 نفر به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر، توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند؛ این تعداد کم نیست و در حقیقت قسمتی از سرمایه‌های انسانی ما در چرخه خرید، فروش، قاچاق و مصرف مواد قرار گرفته‌اند.

رشد مصرف مواد مخدر در اصفهان

صرامی ادامه داد: در استان اصفهان در دو قرن اخیر بیش از 360 تن از انواع مواد مخدر، مواد محرک و مواد توهم‌زا توسط دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ضبط شده است. اما آخرین نتایج تحقیقات در استان بیانگر این است که وضعیت شیوع مصرف مواد در جمعیت عمومی استان با مقداری رشد همراه بوده است.

وی اظهار کرد: آمارهای جدید بیانگر این است که دستگاه‌های فرهنگی استان باید گام‌های وسیع‌تر و جدی‌تری در حوزه کاهش تقاضا بردارند و اگر این اتفاقات نیفتد قطعا با مشکلات جدیدتری مواجه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: داده‌های علمی نشان می‌دهد که الگوی مصرف در جمعیت عمومی استان بین 15 تا 64 سال است و چهار الگوی مصرف شامل تریاک، هروئین، شیشه و حشیش وجود دارد. در حالی که الگوی مصرف در بین جوان‌های استان گل (ماریجوانا)، حشیش و گراس بیشترین مصرف را دارند.

صرامی افزود: اگر در مورد جمعیت عمومی می‌خواهیم عمل کنیم باید بر تریاک و هروئین سرمایه گذاری کنیم. ما نیازمند واکنشی تخصصی در برخورد با پدیده‌های اجتماعی هستیم و با نگاه کهنه و دیروز نمی‌توان به استقبال آینده رفت.

اجرای طرح توانمندسازی در 12 استان

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: ما نیاز به افراد متخصص در بحث مبارزه با مواد مخدر داریم که در حال حاضر در آموزش و پرورش این اتفاق در حال رخ دادن است و نتایج خوبی نیز در پی دارد. تجارب کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که باید برای اجرای طرحی که سه لایه را با هم پوشش دهد اقدام کنیم.

صرامی اظهار کرد: در 12 استان کشور طرح توانمندسازی و روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد از سه قشر دانش آموز، والدین دانش آموزان و مدیران و مربیان دانش آموزان قابل اجرا است. که استان‌های قم، قزوین، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان و تهران جزو این طرح می‌باشند.

وی اظهار کرد: در 12 استان طرح توانمندسازی از طریق 12 دوره آموزشی برگزار شده و یک هزار و 650 مدرس زیر چتر آموزش‌های روزانه 9 ساعته قرار گرفته‌اند و بر اساس این طرح مقرر است که یک میلیون نفر از دانش آموزان و والدین و مربیان زیر چتر این طرح قرار گیرند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هدف این طرح را کاهش تمایل و خودداری از مصرف مواد عنوان کرد و گفت: میانگین تمایل به مصرف مواد در جمعیت عمومی کشور 16.8 درصد و در استان اصفهان 12 درصد است که نشان دهنده‌ موثر بودن اقدامات است.

نگرش 27 درصد جمعیت کشور به مواد مخدر مثبت است

صرامی در خصوص نگرش طرح توانمندسازی اظهار کرد: در حالی که 27.9 درصد جمعیت عمومی کشور به مواد نگرش مثبت دارند، این عدد در استان اصفهان 23.4 درصد و از میانگین کشور پایین‌تر است. بنابراین باید به صورتی عمل کرد که نوجوانان و جوانان در سلسله آموزش‌های ارتقاءتوانمندی اجتماعی و روانی نگرشی منفی نسبت به مواد پیدا کنند.

وی گفت: در طرح توانمند سازی ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت و پتانسیل 960 هزار مربی آموزشی در سر کلاس درس برای انتقال مفاهیم مهارتی پیشگیری از اعتیاد اقدام کنیم. دو موضوع تربیت و آموزش باید ادغام شده در هم عمل کنند تا بتوانند ضمن تربیت نیروی انسانی، آموزش نیروی انسانی را هم به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: در بسیاری از کشورهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که فعالیت‌های دولتی نمی‌تواند بحث مبارزه مواد مخدر را به موفقیت برساند اما اگر آحاد جامعه در این زمینه فعالیت کنند زمینه‌ کنترل آسیب ایجاد خواهد شد.

صرامی با بیان اینکه 13 میلیون دانش‌آموز در ایران در حال تحصیل هستند، گفت: با وجود این تعداد دانش‌آموز در مدارس کشور، در حال حاضر چند تشکل دانش‌آموزی ضداعتیاد در مدارس داریم؟ به جرات می‌توان گفت که در سطح مدارس تشکل دانش‌آموزی ضداعتیاد نداریم. این طرح باید بتواند حس اجتماعی را در دانش آموزان تحریک کند که آن‌ها وارد این عرصه شوند.

والدین بسیاری از دانش آموزان معتاد، اعتیاد دارند

وی افزود: حدود 63 درصد مردم ایران علاقه‌مند به پیشگیری در خصوص اعتیاد هستند که این سهم در استان اصفهان 70 درصد است، اما مشکل این است که این افراد الگو و مدل ندارند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار کرد: آمارها نشان داده که 55 درصد از پدران و مادران بعد از گذشت 3 تا 5 سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می‌شوند؛ تنها آموزش و پرورش در رابطه با اعتیاد دانش آموزان مقصر نیست چرا که والد بسیاری از این دانش‌آموز معتاد بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha