چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 206958

بیشترین مخاطبان نظام سلامت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند اما این بدان معنا نیست که مردان در معرض بیماری قرار ندارند.با وجود اینكه امسال چندمین سالی است كه هفته سلامت مردان برگزار می‌شود، اما همچنان مردان با فرهنگ «بی‌توجهی به سلامت» خود زمینه‌های آسیب‌های جسمی و اجتماعی را فراهم می‌كنند.

مردان بیماری را فراموش کرده‌اند

سلامت نیوز: بیشترین مخاطبان نظام سلامت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند اما این بدان معنا نیست که مردان در معرض بیماری قرار ندارند.با وجود اینكه امسال چندمین سالی است كه هفته سلامت مردان برگزار می‌شود، اما همچنان مردان با فرهنگ «بی‌توجهی به سلامت» خود زمینه‌های آسیب‌های جسمی و اجتماعی را فراهم می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، هفته ملی سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند هر سال با هدف حساس‌سازی مردان نسبت به سلامت خود و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار می‌شود. امسال نیز با محوریت سلامت باروری در مردان این هفته شروع شده است و علاوه بر این به مسائلی مانند شیوه زندگی سالم، پیشگیری از حوادث ترافیكی، ارتقای سلامت روانی، پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی و عوامل خطر آن، ارتقای سلامت باروری مردان، سلامت مردان و خانواده و پیشگیری از حوادث شغلی پرداخته شده است. با وجود این مردان عموما در مراحلی از بیماری به پزشك مراجعه می‌‌كنند كه كار از كار گذشته است.

دكتر عباس بصیری، رئیس انجمن اورولوژی ایران در گفت‌وگو با همشهری با ابراز تأسف از این ویژگی فرهنگی گفت: مردان تقریبا در مراحل پیشرفته‌تری از بیماری به پزشك مراجعه می‌كنند و ما فقط مجبوریم درمان‌های علامتی، نگهدارنده و ضد‌درد برایشان تجویز كنیم. در مراكز درمانی و كلینیك‌ها بارها دیده شده یك خانم با در دست داشتن برگه آزمایش همسر، برادر یا پدرش به پزشك مراجعه كرده و پیگیر سلامت مردان خانواده خود شده است. بخشی از این ماجرا به اشتغالات مرد خانواده مربوط می‌شود و بخشی دیگر به‌دلیل بی‌توجهی به سلامت است.

    مردان بیشتر در معرض خطرند

امید به زندگی در مردان 74 و در زنان 79سال است. فاصله ۵ ساله نشان می‌دهد كه زنان، هم كمتر از مردان در خطرند و هم بیشتر از آنها به سلامتشان و علائم اولیه بیماری‌ها اهمیت می‌دهند. رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینكه متأسفانه مردان از ابراز بیماری خود احساس شرمساری می‌كنند، عنوان كرد:‌ مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض آسیب‌های فیزیكی، بیماری‌های شغلی، حوادث ترافیكی، تومورها و... قرار دارند و این در حالی است كه متأسفانه این افراد از مراجعه به پزشك و بیان مشكلات خود احساس شرم می‌كنند زیرا بر این باور هستند كه پذیرش بیماری قدرت مردانگی آنها را زیر سؤال می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا نظام سلامت برای مردان به‌صورت ویژه برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: مهم‌ترین كاری كه نظام سلامت اخیرا در مورد مردان انجام داده است، پرداخت بخشی از هزینه‌های درمان ناباروری است. البته بخشنامه‌های مربوطه در گیرودار مراحل اداری با ناهماهنگی‌‌هایی مواجه است. برای معاینه سالانه بیماری‌های زنانه فرهنگسازی لازم انجام شده ولی مردان بررسی‌های دوره‌ای را نادیده می‌گیرند. مردان بیشتر از زنان در محیط‌های آسیب‌زا كار می‌كنند، سیگار می‌كشند، مواد ‌مخدر مصرف می‌كنند ولی برای ایجاد فرهنگ مراجعه به پزشك و خودمراقبتی نظام سلامت برای آنها كار قابل توجهی انجام نداده است ولی بزرگ‌ترین بی‌توجهی به سلامت را خودشان در حق خودشان می‌كنند.

وقتی صحبت از ناباروری می‌شود انگشت اتهام به سمت خانم‌ها می‌رود اما این در حالی است كه نقش زنان و مردان در بروز ناباروری برابر است؛ یعنی زمانی كه زوجی دچار ناباروری می‌شوند 50درصد علت به خانم و 50درصد دیگر به آقا مربوط می‌شود. متأسفانه مردان برای ابراز بیماری‌های خود دچار شرمساری و ناراحتی می‌شوند و به همین دلیل برای معاینات بیماری‌های مربوط به مردان كمتر به پزشك مراجعه می‌كنند. دكتر غلامرضا پورمند، نایب‌رئیس انجمن اورولوژی ایران در این‌باره گفت: سال 1978نخستین نوزاد به روش درمان‌های كمك‌باروری به دنیا آمد. تولد این نوزاد این مسئله مهم علمی را اثبات كرد كه با یك اسپرم سالم، امكان باروری میسر است. تنها 15درصد از زوجین با مشكل باروری مواجه می‌شوند كه در این میان یك‌تا2درصد زوجین به كمك روش‌های كمك‌باروری صاحب فرزند نمی‌شوند و مابقی با تكمیل پروسه درمان می‌توانند صاحب یك فرزند شوند.

    معاینه رایگان مردان در سراهای محلات و مساجد پایتخت

همزمان با هفته ملی سلامت مردان، با حضور متخصصان اورولوژی در سرای محلات و مساجد، مشاوره و معاینه رایگان درخصوص بیماری‌های مردان ارائه می‌شود. سمانه زمانی، مدیركل سلامت شهرداری تهران گفت: همایش منطقه‌ای با موضوع «آشنایی و پیشگیری از بیماری‌های شایع مردان» و پیشگیری از استرس و افسردگی در خانه‌های سلامت برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی كرده‌ایم تا از تاریخ اول تا هفتم اسفند ایستگاه سنجش سلامت مردان در خانه‌های سلامت، سرای محلات و مساجد فعال شوند و خدمات مختلفی از قبیل اندازه‌گیری فشار خون، قند خون، تست BMI، مشاوره روانشناسی، مشاوره پزشكی و مشاوره تغذیه را ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha